Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjemmelavet cable-release til Canon
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 21:35

Så fik jeg købt ind og lavet min egen Canon cable-release.
Billede af den er her:
http://home.terminal.dk/Canon-release.jpg

Der var rigeligt plads i en plasticæske til ørepropper..
Jeg har to kontakter. Vippekontakten er til autofokus.
Den store røde er release. Kontakten er af den type der
kan trykkes i bund, og så låser den. Dvs jeg kan lave lange
eksponeringer med den. Et lidt lettere tryk svarer til at trykke
på knappen på kameraet.

Autofokus kunne have været sparet (jeg troede den røde var
som en ringeklokkekontakt, så den skulle have været til
at låse et tryk med). Hvis jeg bruger en mono-ledning, så
svarer det til at autofokus er trykket ned.

Det stik man ser til højre på billedet er et mini-jack<->microjack
stik, så forbinder jeg bare æsken med et normalt mini-jack <->
mini-jack kabel.

Kostede lige over 60 kr i den lokale biks i dele. Kan laves for
det halve hvis man har et billigt elektronikfirma i nærheden.

Fra : KNL DtP

Dato : 29-12-03 21:40

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Så fik jeg købt ind og lavet min egen Canon cable-release.

Den ser da ganske fiks ud - men hvor tilslutter du den?

Jeg har et EOS 10D og den eneste micro-jack indgang jeg kan se, er den der
bruges til vise billedet over TV (composite udgang). Er der noget nyt på EOS
300D?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth

Dato : 29-12-03 22:18

> [...]
> bruges til vise billedet over TV (composite udgang). Er der noget nyt på

Hej

Sådan er det vidst på de "billige" modeller. Mit gamle EOS-300 har også et
mini-jack til fjernudløser, hvorimod mit D60 har et rundt med 3 ben.

Kenneth
www.ziax.dk?88

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 22:35

On 2003-12-29, Kenneth <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> wrote:
> EOS
>
> Hej
>
> Sådan er det vidst på de "billige" modeller. Mit gamle EOS-300 har også et
> mini-jack til fjernudløser, hvorimod mit D60 har et rundt med 3 ben.

Korrekt. Hvis man har råd til det dyre kamera har man også råd
til det dyre ekstraudstyr :)

På 300Ds venstre side er der USB, Video ud (3.5mm jack), Remote (2.5mm jack).

Fra : Kenneth

Dato : 29-12-03 23:11

> Korrekt. Hvis man har råd til det dyre kamera har man også råd
> til det dyre ekstraudstyr :)

Jeg tror nu sagtens, man selv kan lave én alligevel.

Kenneth
www.ziax.dk/?88

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 29-12-03 23:25

> Jeg tror nu sagtens, man selv kan lave én alligevel.

Nogen der har info om hvordan man laver en der kan bruges på D30/D60/10D
(med de 3-benede (N3?) stik) ?

Jeg vil godt betale lidt håndører hvis der er en der kan strikke en sammen i
nogenlunde kvalitet til min D30

--
Martin Kaltoft

Fra : Mic Holm

Dato : 29-12-03 23:44

Jeg er ved lavet det samme til mit 10D. Det tre-benede stik er let at gå
til, kortslut to af benene, og den stiller skarpt. Kortslut den sidste til
de to andre, og den exponere. Jeg har stikket fra en forlænger ledning, som
var blevet kørt over med nogle hjul, og ødelagt, så jeg fik den. Jeg har
tænkt at lave et stik, med to ledninger, som skal kortsluttes for at
exponere. Så kan jeg sætte alt muligt til at exponere, som en lyd-følsom
tingest, eller en foto-diode.

--Michael

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 29-12-03 22:38

"Kenneth" <newsg@DETTE_SKAL_SLETTESziax.dk> wrote:

>Sådan er det vidst på de "billige" modeller. Mit gamle EOS-300 har også et
>mini-jack til fjernudløser, hvorimod mit D60 har et rundt med 3 ben.

Om det skiller ved tre cifre ved jeg ikke, men EOS 5 er også med det 3 polede
med omløber og et lille fint skruedæksel til beskyttelse.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Martin Gleit

Dato : 29-12-03 22:53

Hej Poul

Hvad skal du have for at lave sådan en tingest til mig?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 23:25

On 2003-12-29, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> Hej Poul
>
> Hvad skal du have for at lave sådan en tingest til mig?

Jeg er ikke helt tilfreds med monteringen af mine kontakter
og stik. Jeg er ikke helt håndværker nok. Jeg ønsker ikke
at lave/sælge noget af denne kvalitet. Det virker, og det er
godt nok til mig. Du kan vist købe de rigtige til 2-300 kr.

Men det er let selv at lave. Jack stikket har 3 ben:

Spidsen
midten
Stellet

Når stel + midt rører hinanden, så er der fokus.
Når spids (og evt midten) rører ved stel, så svarer det
til at knappen er trykker i bund.

Jeg kan oplyse om, at sålænge midt+stel er forbundet = fokus mode,
så tømmes bufferen ikke. Dvs når man har taget de ca. 8 skud
man kan tage rimeligt hurtigt, så er man oppe de mange sekunder
mellem billeder.

Delene jeg brugte var:

20 cm ledning
3.5mm jack - hun. Til montering i kasse.
vippeafbryder
Trykkontakt - den model jeg fik skifter ved tryk mellem on/off,
og blødere tryk = on.