Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Antikverede Canon-objektiver
Fra : Knud Bonke

Dato : 29-12-03 16:56

Hej
Er der nogen af den ældre årgang i gruppen der ved hvad man gjorde ved de gamle FL-objektiver,
da Canons F, A og R-serier gik ud af produktion, og man i 1987 begyndte med EOS-serien og
EF-objektiver?
Det kan ikke passe man bare startede på noget helt nyt, uden at kunne benytte gamle objektiver
på en eller anden måde.
Jeg har gennemtrawlet Canons museums-side:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/f_camera.html
(kræver muligvis login) uden at finde svaret. Og grunden til jeg spørger, er at jeg bl.a. har et fantastisk
skarpttegnende FL 85/1:1,8 som jeg kun kan bruge på mit, iøvrigt velfungerende, snart 40 år gamle FT-ql
kamera, medmindre der findes noget adapterlignende noget som gør det muligt at bruge det på mit EOS 300D.
Skidt med at det bliver uden autofokus og lysmåling, bare det kan "spændes" på og man kan se igennem!
Glæder mig til at høre
Hilsen Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 17:09

On 2003-12-29, Knud Bonke <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote:
> [...]
> da Canons F, A og R-serier gik ud af produktion, og man i 1987 begyndte med EOS-serien og

Jeg har på den engelsksprogede gruppe set nævnt at man kan købe
adaptere.

Men der skulle findes FD-EOS macro adapter / converters.

Se eksempelvis her:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htm

Canons skulle koste omkring $300, makro konverteren uden optik
ca $30.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 29-12-03 17:44

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med EOS-serien og
> EF-objektiver?
> Det kan ikke passe man bare startede på noget helt nyt, uden at kunne

Hej

Nej, da EOS kom på markedet med EF fatning, var der stadigvæk mulighed for
at købe feks. Canon T90 og New F1.

Du kan få en adapter til formålet !

Se

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2973694911&category=12869

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Knud Bonke

Dato : 29-12-03 18:37

> Nej, da EOS kom på markedet med EF fatning, var der stadigvæk mulighed for
> [...]

Tak for svar, også til Povl H Pedersen, men vi skal vist lidt længere
tilbage i tiden. F-1 kom ca 1971 med FD-mount,
som havde automatisk afstandsindstilling. FL- objektiverne passer til FT og
andre samtidige (1966), og det
eneste automatik de har, er en mekanisk nedblænding i eksponeringsøjeblikket
og en "manuel" lysmålerfunktion,
med et meter som giver udslag mens man stiller blænde eller tid. (Således at
man ser i søgeren med fuld blændeåbning)

Hilsen Knud

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-12-03 22:21

> [...]
at
> man ser i søgeren med fuld blændeåbning)

Mnjah - både og ! Jeg har da ejet en F1'er af ukendt årgang - men den var
altså født med FD-fatningen ! Og kunne altså uden videre bruge samme
objetiver på F1'eren og min daværende T-90.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 30-12-03 14:19

> [...]

> Tak for svar, også til Povl H Pedersen, men vi skal vist lidt længere
> tilbage i tiden. F-1 kom ca 1971 med FD-mount, som havde automatisk

Nej, F1 og T90 havde ikke automatisk afstandsindstilling.

> [...]
at
> man ser i søgeren med fuld blændeåbning)

Det hele fremgår på side 4 i dette link :

http://www.canonfd.com/1971lensinstructions/1971lenses.pdf

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Knud Bonke

Dato : 30-12-03 17:43

:
: Det hele fremgår på side 4 i dette link :
:
: http://www.canonfd.com/1971lensinstructions/1971lenses.pdf
:
:
: --
: Venlig hilsen / Best regards
: Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
: Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
: Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?
:
:
:
Tak, jeg har nu brugt megen tid på sider om Canon FD objektiver og adaptere. Ifølge Povls link,
er det ret begrænset hvilke objektiver der kan drage nytte af adapteren, i hvert fald ikke mit 85mm/1:18.
Jeg ville såmænd gerne byde på den der er til salg på e-bay, men er næsten sikker på den ikke kan bruges.
Er det et sted man bliver ordentligt behandlet?
Men tak igen, jeg har fået bookmarked en masse fine sider.
Knud