Anne Margrete Mikkelsdatter
Fra : Søren

Dato : 29-12-03 16:57

Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted. Hvem
var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

M.v.h. Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 21:37

Mon, 29 Dec 2003 16:56:36 +0100, skrev Søren:

>Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted. Hvem
>var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

Hvor og på hvilket tidspunkt har hun været enke et stykke tid? Du er
nødt til at fortælle lidt mere.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Søren

Dato : 29-12-03 21:56

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

Hvem

> Hvor og på hvilket tidspunkt har hun været enke et stykke tid? Du er
> [...]

Jeg har ikke så mange oplysninger og jeg er heller ikke sikker på
fødselsåret. Jeg har regnet mig frem til det omtrentlige fødselsår. Er hun
ikke opført i FT 1801 ? Der er en anden slægtsforsker der har fortalt at hun
var enke og levede af et jordlod.

M.v.h. Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 22:01

Mon, 29 Dec 2003 21:55:52 +0100, skrev Søren:

> [...]

>ikke opført i FT 1801 ? Der er en anden slægtsforsker der har fortalt at hun

Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.

Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?

Fra : Søren

Dato : 29-12-03 22:15

> Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
> Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.

Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle familier
opholdt sig på samme sted generation efter generation.

> Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?

Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.

M.v.h. Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-12-03 22:30

Mon, 29 Dec 2003 22:14:46 +0100, skrev Søren:

> [...]
>opholdt sig på samme sted generation efter generation.

>Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.

Hmmm, du har vel selv søgt online i folketællingerne? Hvis man tager
1845, som er den første tælling hvor fødested oplyses, og søger efter
"mi%elsdatter", fødested "Flade", "Thisted amt", FT år "1845", finder
man kun 3 poster og ingen af dem kan passe med de oplysninger du har.

Ikke særligt opløftende naturligvis, men det skærper kravene til flere
oplysninger om tid og sted.

Desværre er netop Flade sogn et af de få jeg ikke har på
mikrofilmkort, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig der. På hjemmesiden
"Sognetræf" under Flade sogn oplyses det, at en vis Hans Engmark har
dem alle sammen. Mon ikke du kan lokke ham til at forsøge at finde en
vielse med en sådan brud i tidsrummer ca. 1810-1825?

http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Bent Mortensen

Dato : 29-12-03 23:30

Hej Søren
Der er ingen Anne Margrete Mikkelsdatter at finde i hele Thisted Amt
kan du finde fler oplysninger om hende vil jeg se efter i Kirkebøgerne på
Lokalarkivet den 16/1 er der åben igen
der det Flade på Mors, der findes også et Flade i nærheden af Hjørring

v/h Bent Mortensen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 29-12-03 23:41

Hej Søren
jeg havde overset at der manglede et h i Margrethe, så det er muligt at det
er hende her
Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1834, 3, Gullerup Bye, Et hus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab

183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
Gullerup Bye, , , , ,
185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
Gullerup Bye, , , , ,

Fra : Søren

Dato : 29-12-03 23:57

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gullerup Bye, , , , ,
> 185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,

Det er hende ingen tvivl om det. Det passer også på børnenes navne. Hvornår
er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg
frem til hvem hun var gift med ?

M.v.h. Søren

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 30-12-03 00:25

On Mon, 29 Dec 2003 23:57:15 +0100, "Søren" <luz.biblica@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg

Gullerup hører under Bjergby sogn, så måske er parret blevet gift der?

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Bent Mortensen

Dato : 30-12-03 10:05

> [...]
Hvornår
> er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg

Hej Søren

Det lader til at begge sønner er født i Bjerhby i FT 1845

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 23, Gullerup Bye, et jordløst
Huus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
304, Jens Christian Sørensen, 22, M, Gift, , har fast Tjeneste, 23, et
jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet, , , ,
305, Anne Maria Justesdatter, 23, K, Gift, , hans Kone, Wæverske, 23, et
jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 27, Bjerbye Bye, en Gaard

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
124, Peder Svendsen, 36, M, Gift, , Gaardmand og Sneefoged, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
125, Else Christensdatter, 51, K, Gift, , hans Kone, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Sundbye Sogn Thisted Amt, , , ,
126, Johanne Maria Pedersen, 15, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
127, Mariane Pedersen, 13, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye Bye,
Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
128, Svend Christian Pedersen, 10, M, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
129, Jørgen Pedersen, 22, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
130, Karen Andersdatter, 24, K, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
131, Søren Christian Sørensen, 27, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
132, Peder Christensen Nør, 58, M, Enke[mand], , Aftægtsmand, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
133, Niels Andreas Larsen, 25, M, Ugift, , Smed, 27, en Gaard, Bjerbye Bye,
Eierslev Sogn Thisted Amt, , , ,

FT med Moderen er fra 1834 der skal hun være født ca. 1781
jeg kan se efter i Bjergby Kirkebog den 16/1 hvis du ønsker det der må
Faderens Navn stå og muligvis også hvor de er fra de er Gift engang mellem
1801 og 1834 og faderen må være Død efter 1822

v/h Bent Mortensen

Fra : Søren

Dato : 30-12-03 10:25

> [...]
> Faderens Navn stå og muligvis også hvor de er fra de er Gift engang mellem
> 1801 og 1834 og faderen må være Død efter 1822

Tak for de værdifulde oplysninger. Hvordan finder jeg frem til
kirkebogsoplysningerne ? Hvad er adressen på det sogn jeg skal lede efter
for at se hvor og med hvem Anne Margrethe Mikkelsdatter blev viet til ? Kan
det gøres på nettet ?

M.v.h. Søren

Fra : Bent Mortensen

Dato : 30-12-03 10:34

> [...]
> kirkebogsoplysningerne ? Hvad er adressen på det sogn jeg skal lede efter
> for at se hvor og med hvem Anne Margrethe Mikkelsdatter blev viet til ?

Hej Søren
nej det kan ikke gøres på nettet, hvad kirkebøger angår der er ingen fra det
her område
men jeg er på Lokalarkivet hver anden Tirsdag det starter efter Nytår igen
den 16/1 der kan jeg finde Børnene født i Bjergby måske også finde faderen
Død.
De har alle Kirkebøger til 1891 i kopier over alle 32 sogne på Mors

v/h Bent Mortensen

Fra : Søren

Dato : 30-12-03 11:11

> [...]
> Død.
> De har alle Kirkebøger til 1891 i kopier over alle 32 sogne på Mors

Tak for den storslåede hjælp. Det ville være mig en stor glæde, hvis du
finder frem til faderen. Han er netop den person jeg mangler i min kabale.

M.v.h. Søren

Fra : Bent Mortensen

Dato : 30-12-03 11:19

> [...]
> finder frem til faderen. Han er netop den person jeg mangler i min kabale.

Hej Søren
deet vil jeg prøve du høre fra mig
den mail adr du står under her er det den rigtige
luz.biblica@hotmail.com
v/h Bent Mortensen

Fra : Søren

Dato : 30-12-03 11:37

> Hej Søren
> deet vil jeg prøve du høre fra mig
> den mail adr du står under her er det den rigtige
> luz.biblica@hotmail.com
> v/h Bent Mortensen

Kære Bent Mortensen !

Nej, det er ikke den rigtige adresse. Det er for at undgå spammails. Du skal
bare skrive i tråden. Jeg skal nok holde øje med det selv om der går lidt
tid. Jeg kan også sende mit telefonnummer.

M.v.h. Søren

Fra : B.M. Askholm

Dato : 30-12-03 16:02

> deet vil jeg prøve du høre fra mig
> den mail adr du står under her er det den rigtige
> luz.biblica@hotmail.com
> v/h Bent Mortensen

Det er særdeles ukloget at offentliggøre egne og især andres e-adresser i
newsgrupper. De bliver strax opfanget af uvedkommende og brugt til spam
eller det der er værre. Det er derfor klogt af - hvem var det nu der
spurgte, Søren? - at bruge en urigtig. Se bl.a. min eller kurt-towles.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-03 11:39

Mon, 29 Dec 2003 23:40:33 +0100, skrev Bent Mortensen:

> [...]
>Gullerup Bye, , , , ,
>185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,

Vi må jo så gå ud fra, at den afdøde mand hed Søren.

Bjergby kirkebog 1814-1852, C 130-A14, film 7/8, side 193, 1831 nr. 2:
Død 15 Juni 1831, begravet 20 Juni 1832
Søren Christensen
Huusfæster under Søe Gods i Gullerup
56 Aar
Jvnf. register s. 230

Samme kirkebog s. 181, 1817 nr. 2:
Død 25 Oktober 1817, begravet 2 November 1817
Søren Vester
Gaardmand i Bjerbye Sogn
46½ Aar
Jvnf. register s. 224

Samme kirkebog, s. 181, 1817 nr. 1:
Død 12 Juli 1817, begravet 20 Juli 1817
Søren Pedersen
Gaardmand i Bjerbye
45 Aar
Jvnf. register s. 224

De ses ikke at være copulerede efter 1814 i Bjergby.

I Solbjerg sogn blev der 26.11.1804 viet et par med navnene Søren
Mogensen og Anne Margrethe Michelsdatter. Solbjerg ligger ganske vist
også i Morsø Nørre herred og ikke langt fra Bjergby og Flade,
meeeen... Det er faktisk den eneste vielse før 1814 jeg kan få til at
passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til
at blive købt i 2004

Fra : Søren

Dato : 30-12-03 12:16

> Vi må jo så gå ud fra, at den afdøde mand hed Søren.

Du har ganske ret. Det er også min indskydelse

> Bjergby kirkebog 1814-1852, C 130-A14, film 7/8, side 193, 1831 nr. 2:
> [...]

Det er en mulighed. Alderen passer meget godt, men kirkebogen er nok det
sikreste bevis.

> Samme kirkebog s. 181, 1817 nr. 2:
> Død 25 Oktober 1817, begravet 2 November 1817
> [...]

Det er også en mulighed, men han er ikke helt jævnaldrende med Anne
Margrethe.

> Samme kirkebog, s. 181, 1817 nr. 1:
> [...]

Det vil være noget af det samme.

> [...]
> passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
> Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til

Det lyder spændende. Tak for de mange oplysninger.
En af mulighederne må det naturligvis være. Ligger Flade Sogn for øvrigt på
Mors og ikke nær Thisted ?

M.v.h. Søren

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-12-03 12:44

Tue, 30 Dec 2003 12:16:00 +0100, skrev Søren:

>Ligger Flade Sogn for øvrigt på Mors og ikke nær Thisted ?

Flade sogn på nordmors ligger ikke langt fra Thisted. Fra Flade er der
ikke langt til Fæggesund, hvor der er en færge til Thy og derfra er
der ikke langt til Thisted. Her bør man ikke snyde sig om ved et besøg
på færgekroen (hils kromutter Mette, som er min kusine

Desuden er der et Flade sogn i det gamle Hjørring amt (Horns herred).
Hvis du er i tvivl om sogne, kan du kigge her:
http://www.dis-danmark.dk/sogne_ix.htm

Fra : Bent Mortensen

Dato : 30-12-03 12:24

> [...]
> passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
> Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til

Hej Kurt
jeg kan se at du har Kirkebøgrne for Bjergby
Kand så ikke se om der er født en Søren Christian Sørensen, i 1816-17
og en Jens Christian Sørensen i 1821-22
jeg vil tro at Faderen der heder Søren Christensen for han må være Død efter
1822

v/h Bent Mortensen

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 29-12-03 23:59

On Mon, 29 Dec 2003 22:14:46 +0100, "Søren" <luz.biblica@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>opholdt sig på samme sted generation efter generation.

>Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.

I 1801 var der ifølge DDA ialt 3 personer med navnet
(søgestreng: A% M% Mi%elsdatter)

Kilde: FT-1801
Navn: Ane Margrethe Michelsdatter Køn: K
Alder: 18 Civilstand: Ugift
Sogn: Skjoldborg Herred: Hundborg

Navn: Anne Magrete Michelsdatter Køn: K
Alder: 4 Civilstand: Ugift
Sogn: Vester Assels Herred: Morsø Sønder
Amt: Thisted Stednavn: Vester Assels Bye

Navn: Anne Magrethe Mikkelsdatter Køn: K
Alder: 26 Civilstand: Ugift
Sogn: Vester Torup Herred: Vester Han
Amt: Thisted Stednavn: Thorup Sogn og Bÿe

Hvis Bent Mortensens par er det rigtige ville jeg afprøve den
førstnævnte fra Ås i Skjoldborg, lige på den anden side af Vilsund,
ca. 5 km fra Gullerup.

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 30-12-03 00:12

On Mon, 29 Dec 2003 23:58:52 +0100, Bjarne Damsgaard
<bjarne@fjerndette_damsg.dk> wrote:

>Kilde: FT-1801
>Navn: Ane Margrethe Michelsdatter Køn: K
>Alder: 18 Civilstand: Ugift
>Sogn: Skjoldborg Herred: Hundborg

Det kunne være (en undersøgelse værd):

Thisted, Hassing, Stagstrup, Gierup Bye, , , 13, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Michel Pedersen, 40, Gift, mand, Husmand,
Maren Povlsdatter, 43, Gift, hans kone, ,
Anna Michelsdatter, 4, , deres barn, ,

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Bent Mortensen

Dato : 05-01-04 21:03

Hej Søren

Anne Matgrethe Mikkelsdatter født 1781 i Tilsted død 14 jan 1847 i Bjergby
gift med Søren Christensen født 1775 ? død 15 juni 1831 i Bjergby
Børn
Søren Christian Sørensen født 13 feb 1818 i Bjergby
Jens Christian Sørensen født 31 jan 1823 i Bjergby død 29 nov 1846 i Bjergby

jeg har her fra FT 1845

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 6, Gullerup Bye, et Huus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
206, Anders Poulsen, 38, M, Gift, , Dagleier, 6, et Huus, Gullerup Bye,
Schallerup Sogn Thisted Amt, , , ,
207, Kirsten Christensdatter, 40, K, Gift, , hans Kone, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Alsted Sogn Thisted Amt, , , ,
208, Niels Andersen, 6, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye, Flade
Sogn Thisted Amt, , , ,
209, Anders Jensen Andersen, 4, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Her i Sognet, , , ,
210, Peder Andersen, 1, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye, Her i
Sognet, , , ,

211, Anne Magrethe Mikkelsdatter, 63, K, Enke[mand], , Aftægtskone, 6, et
Huus, Gullerup Bye, Tilsted Sogn Thisted Amt, , , ,

212, Maren Sørensdatter, 32, K, Ugift, , hos sin Moder, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Her i Sognet, , , ,
213, Mikkel Christian Mikkelsen, 2, M, -, , hendes Søn, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Nykøbing Thisted Amt, , , ,

Med venlig hilsen

Fra : Søren

Dato : 08-01-04 21:57

> [...]
Gullerup
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 213, Mikkel Christian Mikkelsen, 2, M, -, , hendes Søn, 6, et Huus,

Tak for oplysningerne. Dem er jeg meget glad for.

M.v.h. Søren