/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Anne Margrete Mikkelsdatter
Fra : Søren


Dato : 29-12-03 16:57

Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted. Hvem
var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

M.v.h. Søren



 
 
Kurt Hansen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 29-12-03 21:37

Mon, 29 Dec 2003 16:56:36 +0100, skrev Søren:

>Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted. Hvem
>var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

Hvor og på hvilket tidspunkt har hun været enke et stykke tid? Du er
nødt til at fortælle lidt mere.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Søren (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 29-12-03 21:56


"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
news:u141vv8qs19r19hfcquk91jrd8k1q9bbem@4ax.com...
> Mon, 29 Dec 2003 16:56:36 +0100, skrev Søren:
>
> >Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted.
Hvem
> >var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.
>
> Hvor og på hvilket tidspunkt har hun været enke et stykke tid? Du er
> nødt til at fortælle lidt mere.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Jeg har ikke så mange oplysninger og jeg er heller ikke sikker på
fødselsåret. Jeg har regnet mig frem til det omtrentlige fødselsår. Er hun
ikke opført i FT 1801 ? Der er en anden slægtsforsker der har fortalt at hun
var enke og levede af et jordlod.

M.v.h. Søren



Kurt Hansen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 29-12-03 22:01

Mon, 29 Dec 2003 21:55:52 +0100, skrev Søren:

>"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
>news:u141vv8qs19r19hfcquk91jrd8k1q9bbem@4ax.com...
>> Mon, 29 Dec 2003 16:56:36 +0100, skrev Søren:
>>
>>>Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted.
>>>Hvem var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

>> Hvor og på hvilket tidspunkt har hun været enke et stykke tid? Du er
>> nødt til at fortælle lidt mere.

>Jeg har ikke så mange oplysninger og jeg er heller ikke sikker på
>fødselsåret. Jeg har regnet mig frem til det omtrentlige fødselsår. Er hun
>ikke opført i FT 1801 ? Der er en anden slægtsforsker der har fortalt at hun
>var enke og levede af et jordlod.

Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.

Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Søren (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 29-12-03 22:15


>
> Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
> Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.

Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle familier
opholdt sig på samme sted generation efter generation.
>
> Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?

Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.
>
M.v.h. Søren



Kurt Hansen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 29-12-03 22:30

Mon, 29 Dec 2003 22:14:46 +0100, skrev Søren:

>> Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
>> Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.
>
>Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
>bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle familier
>opholdt sig på samme sted generation efter generation.
>>
>> Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?
>
>Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.

Hmmm, du har vel selv søgt online i folketællingerne? Hvis man tager
1845, som er den første tælling hvor fødested oplyses, og søger efter
"mi%elsdatter", fødested "Flade", "Thisted amt", FT år "1845", finder
man kun 3 poster og ingen af dem kan passe med de oplysninger du har.

Ikke særligt opløftende naturligvis, men det skærper kravene til flere
oplysninger om tid og sted.

Desværre er netop Flade sogn et af de få jeg ikke har på
mikrofilmkort, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig der. På hjemmesiden
"Sognetræf" under Flade sogn oplyses det, at en vis Hans Engmark har
dem alle sammen. Mon ikke du kan lokke ham til at forsøge at finde en
vielse med en sådan brud i tidsrummer ca. 1810-1825?

http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Bent Mortensen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 29-12-03 23:30

Hej Søren
Der er ingen Anne Margrete Mikkelsdatter at finde i hele Thisted Amt
kan du finde fler oplysninger om hende vil jeg se efter i Kirkebøgerne på
Lokalarkivet den 16/1 er der åben igen
der det Flade på Mors, der findes også et Flade i nærheden af Hjørring

v/h Bent Mortensen
"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff09933$0$17606$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> >
> > Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
> > Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.
>
> Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
> bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle
familier
> opholdt sig på samme sted generation efter generation.
> >
> > Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?
>
> Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.
> >
> M.v.h. Søren
>
>



Bent Mortensen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 29-12-03 23:41

Hej Søren
jeg havde overset at der manglede et h i Margrethe, så det er muligt at det
er hende her
Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1834, 3, Gullerup Bye, Et hus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab

183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
Gullerup Bye, , , , ,
185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
Gullerup Bye, , , , ,


"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff09933$0$17606$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> >
> > Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
> > Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.
>
> Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
> bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle
familier
> opholdt sig på samme sted generation efter generation.
> >
> > Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?
>
> Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.
> >
> M.v.h. Søren
>
>



Søren (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 29-12-03 23:57


"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff0ad61$0$9777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Søren
> jeg havde overset at der manglede et h i Margrethe, så det er muligt at
det
> er hende her
> Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1834, 3, Gullerup Bye, Et hus
>
> Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
>
> 183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
> sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
> 184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> Gullerup Bye, , , , ,
> 185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> Gullerup Bye, , , , ,
>
Det er hende ingen tvivl om det. Det passer også på børnenes navne. Hvornår
er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg
frem til hvem hun var gift med ?

M.v.h. Søren



Bjarne Damsgaard (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bjarne Damsgaard


Dato : 30-12-03 00:25

On Mon, 29 Dec 2003 23:57:15 +0100, "Søren" <luz.biblica@hotmail.com>
wrote:

>
>"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:3ff0ad61$0$9777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej Søren
>> jeg havde overset at der manglede et h i Margrethe, så det er muligt at
>det
>> er hende her
>> Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1834, 3, Gullerup Bye, Et hus
>>
>> Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
>> husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
>> Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
>>
>> 183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
>> sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
>> 184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
>> Gullerup Bye, , , , ,
>> 185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
>> Gullerup Bye, , , , ,
>>
>Det er hende ingen tvivl om det. Det passer også på børnenes navne. Hvornår
>er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg
>frem til hvem hun var gift med ?

Gullerup hører under Bjergby sogn, så måske er parret blevet gift der?

mvh
Bjarne Damsgaard

Bent Mortensen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 30-12-03 10:05


"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff0b163$0$27304$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ff0ad61$0$9777$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej Søren
> > jeg havde overset at der manglede et h i Margrethe, så det er muligt at
> det
> > er hende her
> > Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1834, 3, Gullerup Bye, Et hus
> >
> > Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> > husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> > Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> >
> > 183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod
og
> > sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
> > 184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> > Gullerup Bye, , , , ,
> > 185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> > Gullerup Bye, , , , ,
> >
> Det er hende ingen tvivl om det. Det passer også på børnenes navne.
Hvornår
> er den FT fra ? Så kan jeg regne hendes fødselsår ud. Hvordan finder jeg
> frem til hvem hun var gift med ?
>
> M.v.h. Søren
>
>
Hej Søren

Det lader til at begge sønner er født i Bjerhby i FT 1845

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 23, Gullerup Bye, et jordløst
Huus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
304, Jens Christian Sørensen, 22, M, Gift, , har fast Tjeneste, 23, et
jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet, , , ,
305, Anne Maria Justesdatter, 23, K, Gift, , hans Kone, Wæverske, 23, et
jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 27, Bjerbye Bye, en Gaard

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
124, Peder Svendsen, 36, M, Gift, , Gaardmand og Sneefoged, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
125, Else Christensdatter, 51, K, Gift, , hans Kone, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Sundbye Sogn Thisted Amt, , , ,
126, Johanne Maria Pedersen, 15, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
127, Mariane Pedersen, 13, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye Bye,
Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
128, Svend Christian Pedersen, 10, M, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
129, Jørgen Pedersen, 22, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
130, Karen Andersdatter, 24, K, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye, Her i Sognet, , , ,
131, Søren Christian Sørensen, 27, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
132, Peder Christensen Nør, 58, M, Enke[mand], , Aftægtsmand, 27, en Gaard,
Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
133, Niels Andreas Larsen, 25, M, Ugift, , Smed, 27, en Gaard, Bjerbye Bye,
Eierslev Sogn Thisted Amt, , , ,

FT med Moderen er fra 1834 der skal hun være født ca. 1781
jeg kan se efter i Bjergby Kirkebog den 16/1 hvis du ønsker det der må
Faderens Navn stå og muligvis også hvor de er fra de er Gift engang mellem
1801 og 1834 og faderen må være Død efter 1822

v/h Bent Mortensen




Søren (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-12-03 10:25


> >

> >
> >
> Hej Søren
>
> Det lader til at begge sønner er født i Bjerhby i FT 1845
>
> Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 23, Gullerup Bye, et
jordløst
> Huus
>
> Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> 304, Jens Christian Sørensen, 22, M, Gift, , har fast Tjeneste, 23, et
> jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet, , , ,
> 305, Anne Maria Justesdatter, 23, K, Gift, , hans Kone, Wæverske, 23, et
> jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet
>
> Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 27, Bjerbye Bye, en Gaard
>
> Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> 124, Peder Svendsen, 36, M, Gift, , Gaardmand og Sneefoged, 27, en Gaard,
> Bjerbye Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> 125, Else Christensdatter, 51, K, Gift, , hans Kone, 27, en Gaard, Bjerbye
> Bye, Sundbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> 126, Johanne Maria Pedersen, 15, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
> Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> 127, Mariane Pedersen, 13, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye Bye,
> Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> 128, Svend Christian Pedersen, 10, M, -, , Deres Barn, 27, en Gaard,
Bjerbye
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 129, Jørgen Pedersen, 22, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard, Bjerbye
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 130, Karen Andersdatter, 24, K, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
Bjerbye
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 131, Søren Christian Sørensen, 27, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
> Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
> 132, Peder Christensen Nør, 58, M, Enke[mand], , Aftægtsmand, 27, en
Gaard,
> Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
> 133, Niels Andreas Larsen, 25, M, Ugift, , Smed, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye,
> Eierslev Sogn Thisted Amt, , , ,
>
> FT med Moderen er fra 1834 der skal hun være født ca. 1781
> jeg kan se efter i Bjergby Kirkebog den 16/1 hvis du ønsker det der må
> Faderens Navn stå og muligvis også hvor de er fra de er Gift engang mellem
> 1801 og 1834 og faderen må være Død efter 1822
>
> v/h Bent Mortensen

Tak for de værdifulde oplysninger. Hvordan finder jeg frem til
kirkebogsoplysningerne ? Hvad er adressen på det sogn jeg skal lede efter
for at se hvor og med hvem Anne Margrethe Mikkelsdatter blev viet til ? Kan
det gøres på nettet ?

M.v.h. Søren
>
>
>



Bent Mortensen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 30-12-03 10:34


"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff14453$0$24854$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > >
>
> > >
> > >
> > Hej Søren
> >
> > Det lader til at begge sønner er født i Bjerhby i FT 1845
> >
> > Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 23, Gullerup Bye, et
> jordløst
> > Huus
> >
> > Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> > husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> > Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> > 304, Jens Christian Sørensen, 22, M, Gift, , har fast Tjeneste, 23, et
> > jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 305, Anne Maria Justesdatter, 23, K, Gift, , hans Kone, Wæverske, 23, et
> > jordløst Huus, Gullerup Bye, Her i Sognet
> >
> > Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 27, Bjerbye Bye, en Gaard
> >
> > Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> > husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> > Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> > 124, Peder Svendsen, 36, M, Gift, , Gaardmand og Sneefoged, 27, en
Gaard,
> > Bjerbye Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> > 125, Else Christensdatter, 51, K, Gift, , hans Kone, 27, en Gaard,
Bjerbye
> > Bye, Sundbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> > 126, Johanne Maria Pedersen, 15, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard,
Bjerbye
> > Bye, Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> > 127, Mariane Pedersen, 13, K, -, , Deres Barn, 27, en Gaard, Bjerbye
Bye,
> > Øster Jølbye Sogn Thisted Amt, , , ,
> > 128, Svend Christian Pedersen, 10, M, -, , Deres Barn, 27, en Gaard,
> Bjerbye
> > Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 129, Jørgen Pedersen, 22, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
Bjerbye
> > Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 130, Karen Andersdatter, 24, K, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en Gaard,
> Bjerbye
> > Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 131, Søren Christian Sørensen, 27, M, Ugift, , Tjenestefolk, 27, en
Gaard,
> > Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 132, Peder Christensen Nør, 58, M, Enke[mand], , Aftægtsmand, 27, en
> Gaard,
> > Bjerbye Bye, Her i Sognet, , , ,
> > 133, Niels Andreas Larsen, 25, M, Ugift, , Smed, 27, en Gaard, Bjerbye
> Bye,
> > Eierslev Sogn Thisted Amt, , , ,
> >
> > FT med Moderen er fra 1834 der skal hun være født ca. 1781
> > jeg kan se efter i Bjergby Kirkebog den 16/1 hvis du ønsker det der må
> > Faderens Navn stå og muligvis også hvor de er fra de er Gift engang
mellem
> > 1801 og 1834 og faderen må være Død efter 1822
> >
> > v/h Bent Mortensen
>
> Tak for de værdifulde oplysninger. Hvordan finder jeg frem til
> kirkebogsoplysningerne ? Hvad er adressen på det sogn jeg skal lede efter
> for at se hvor og med hvem Anne Margrethe Mikkelsdatter blev viet til ?
Kan
> det gøres på nettet ?
>
> M.v.h. Søren
> >
> >
> >
>
>
Hej Søren
nej det kan ikke gøres på nettet, hvad kirkebøger angår der er ingen fra det
her område
men jeg er på Lokalarkivet hver anden Tirsdag det starter efter Nytår igen
den 16/1 der kan jeg finde Børnene født i Bjergby måske også finde faderen
Død.
De har alle Kirkebøger til 1891 i kopier over alle 32 sogne på Mors

v/h Bent Mortensen



Søren (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-12-03 11:11


> > >
> > >
> >
> >
> Hej Søren
> nej det kan ikke gøres på nettet, hvad kirkebøger angår der er ingen fra
det
> her område
> men jeg er på Lokalarkivet hver anden Tirsdag det starter efter Nytår igen
> den 16/1 der kan jeg finde Børnene født i Bjergby måske også finde faderen
> Død.
> De har alle Kirkebøger til 1891 i kopier over alle 32 sogne på Mors
>
> v/h Bent Mortensen

Tak for den storslåede hjælp. Det ville være mig en stor glæde, hvis du
finder frem til faderen. Han er netop den person jeg mangler i min kabale.

M.v.h. Søren
>
>



Bent Mortensen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 30-12-03 11:19


"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff14f16$0$25841$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> > Hej Søren
> > nej det kan ikke gøres på nettet, hvad kirkebøger angår der er ingen fra
> det
> > her område
> > men jeg er på Lokalarkivet hver anden Tirsdag det starter efter Nytår
igen
> > den 16/1 der kan jeg finde Børnene født i Bjergby måske også finde
faderen
> > Død.
> > De har alle Kirkebøger til 1891 i kopier over alle 32 sogne på Mors
> >
> > v/h Bent Mortensen
>
> Tak for den storslåede hjælp. Det ville være mig en stor glæde, hvis du
> finder frem til faderen. Han er netop den person jeg mangler i min kabale.
>
> M.v.h. Søren
> >
> >
>
>
Hej Søren
deet vil jeg prøve du høre fra mig
den mail adr du står under her er det den rigtige
luz.biblica@hotmail.com
v/h Bent Mortensen




Søren (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-12-03 11:37


> Hej Søren
> deet vil jeg prøve du høre fra mig
> den mail adr du står under her er det den rigtige
> luz.biblica@hotmail.com
> v/h Bent Mortensen

Kære Bent Mortensen !

Nej, det er ikke den rigtige adresse. Det er for at undgå spammails. Du skal
bare skrive i tråden. Jeg skal nok holde øje med det selv om der går lidt
tid. Jeg kan også sende mit telefonnummer.

M.v.h. Søren
>
>
>



B.M. Askholm (30-12-2003)
Kommentar
Fra : B.M. Askholm


Dato : 30-12-03 16:02


> deet vil jeg prøve du høre fra mig
> den mail adr du står under her er det den rigtige
> luz.biblica@hotmail.com
> v/h Bent Mortensen

Det er særdeles ukloget at offentliggøre egne og især andres e-adresser i
newsgrupper. De bliver strax opfanget af uvedkommende og brugt til spam
eller det der er værre. Det er derfor klogt af - hvem var det nu der
spurgte, Søren? - at bruge en urigtig. Se bl.a. min eller kurt-towles.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @




Kurt Hansen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 30-12-03 11:39

Mon, 29 Dec 2003 23:40:33 +0100, skrev Bent Mortensen:

>183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
>sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
>184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
>Gullerup Bye, , , , ,
>185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
>Gullerup Bye, , , , ,

Vi må jo så gå ud fra, at den afdøde mand hed Søren.

Bjergby kirkebog 1814-1852, C 130-A14, film 7/8, side 193, 1831 nr. 2:
Død 15 Juni 1831, begravet 20 Juni 1832
Søren Christensen
Huusfæster under Søe Gods i Gullerup
56 Aar
Jvnf. register s. 230

Samme kirkebog s. 181, 1817 nr. 2:
Død 25 Oktober 1817, begravet 2 November 1817
Søren Vester
Gaardmand i Bjerbye Sogn
46½ Aar
Jvnf. register s. 224

Samme kirkebog, s. 181, 1817 nr. 1:
Død 12 Juli 1817, begravet 20 Juli 1817
Søren Pedersen
Gaardmand i Bjerbye
45 Aar
Jvnf. register s. 224

De ses ikke at være copulerede efter 1814 i Bjergby.

I Solbjerg sogn blev der 26.11.1804 viet et par med navnene Søren
Mogensen og Anne Margrethe Michelsdatter. Solbjerg ligger ganske vist
også i Morsø Nørre herred og ikke langt fra Bjergby og Flade,
meeeen... Det er faktisk den eneste vielse før 1814 jeg kan få til at
passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til
at blive købt i 2004

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Søren (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-12-03 12:16


"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
news:3lj2vvs290cumdretc9p6lptenfl3746g2@4ax.com...
> Mon, 29 Dec 2003 23:40:33 +0100, skrev Bent Mortensen:
>
> >183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
> >sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
> >184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> >Gullerup Bye, , , , ,
> >185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> >Gullerup Bye, , , , ,
>
> Vi må jo så gå ud fra, at den afdøde mand hed Søren.

Du har ganske ret. Det er også min indskydelse
>
> Bjergby kirkebog 1814-1852, C 130-A14, film 7/8, side 193, 1831 nr. 2:
> Død 15 Juni 1831, begravet 20 Juni 1832
> Søren Christensen
> Huusfæster under Søe Gods i Gullerup
> 56 Aar
> Jvnf. register s. 230

Det er en mulighed. Alderen passer meget godt, men kirkebogen er nok det
sikreste bevis.
>
> Samme kirkebog s. 181, 1817 nr. 2:
> Død 25 Oktober 1817, begravet 2 November 1817
> Søren Vester
> Gaardmand i Bjerbye Sogn
> 46½ Aar
> Jvnf. register s. 224

Det er også en mulighed, men han er ikke helt jævnaldrende med Anne
Margrethe.
>
> Samme kirkebog, s. 181, 1817 nr. 1:
> Død 12 Juli 1817, begravet 20 Juli 1817
> Søren Pedersen
> Gaardmand i Bjerbye
> 45 Aar
> Jvnf. register s. 224

Det vil være noget af det samme.
>
> De ses ikke at være copulerede efter 1814 i Bjergby.
>
> I Solbjerg sogn blev der 26.11.1804 viet et par med navnene Søren
> Mogensen og Anne Margrethe Michelsdatter. Solbjerg ligger ganske vist
> også i Morsø Nørre herred og ikke langt fra Bjergby og Flade,
> meeeen... Det er faktisk den eneste vielse før 1814 jeg kan få til at
> passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
> Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til
> at blive købt i 2004

Det lyder spændende. Tak for de mange oplysninger.
En af mulighederne må det naturligvis være. Ligger Flade Sogn for øvrigt på
Mors og ikke nær Thisted ?

M.v.h. Søren



Kurt Hansen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 30-12-03 12:44

Tue, 30 Dec 2003 12:16:00 +0100, skrev Søren:

>Ligger Flade Sogn for øvrigt på Mors og ikke nær Thisted ?

Flade sogn på nordmors ligger ikke langt fra Thisted. Fra Flade er der
ikke langt til Fæggesund, hvor der er en færge til Thy og derfra er
der ikke langt til Thisted. Her bør man ikke snyde sig om ved et besøg
på færgekroen (hils kromutter Mette, som er min kusine

Desuden er der et Flade sogn i det gamle Hjørring amt (Horns herred).
Hvis du er i tvivl om sogne, kan du kigge her:
http://www.dis-danmark.dk/sogne_ix.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Bent Mortensen (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 30-12-03 12:24


"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
news:3lj2vvs290cumdretc9p6lptenfl3746g2@4ax.com...
> Mon, 29 Dec 2003 23:40:33 +0100, skrev Bent Mortensen:
>
> >183, Anne Margrethe Mikkelsdatter, 53, K, Enke, , Lever af sin jordlod og
> >sine hænders gerninger, 3, Et hus, Gullerup Bye, , , , ,
> >184, Søren Christian Sørensen, 17, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> >Gullerup Bye, , , , ,
> >185, Jens Christian Sørensen, 12, M, Ugift, , Hendes børn, 3, Et hus,
> >Gullerup Bye, , , , ,
>
> Vi må jo så gå ud fra, at den afdøde mand hed Søren.
>
> Bjergby kirkebog 1814-1852, C 130-A14, film 7/8, side 193, 1831 nr. 2:
> Død 15 Juni 1831, begravet 20 Juni 1832
> Søren Christensen
> Huusfæster under Søe Gods i Gullerup
> 56 Aar
> Jvnf. register s. 230
>
> Samme kirkebog s. 181, 1817 nr. 2:
> Død 25 Oktober 1817, begravet 2 November 1817
> Søren Vester
> Gaardmand i Bjerbye Sogn
> 46½ Aar
> Jvnf. register s. 224
>
> Samme kirkebog, s. 181, 1817 nr. 1:
> Død 12 Juli 1817, begravet 20 Juli 1817
> Søren Pedersen
> Gaardmand i Bjerbye
> 45 Aar
> Jvnf. register s. 224
>
> De ses ikke at være copulerede efter 1814 i Bjergby.
>
> I Solbjerg sogn blev der 26.11.1804 viet et par med navnene Søren
> Mogensen og Anne Margrethe Michelsdatter. Solbjerg ligger ganske vist
> også i Morsø Nørre herred og ikke langt fra Bjergby og Flade,
> meeeen... Det er faktisk den eneste vielse før 1814 jeg kan få til at
> passe nogenlunde, så mon ikke de er gift 1814 i hendes fødesogn Flade?
> Her har jeg desværre ingen kirkebog (endnu, men der står på listen til
> at blive købt i 2004
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Hej Kurt
jeg kan se at du har Kirkebøgrne for Bjergby
Kand så ikke se om der er født en Søren Christian Sørensen, i 1816-17
og en Jens Christian Sørensen i 1821-22
jeg vil tro at Faderen der heder Søren Christensen for han må være Død efter
1822

v/h Bent Mortensen



Bjarne Damsgaard (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Bjarne Damsgaard


Dato : 29-12-03 23:59

On Mon, 29 Dec 2003 22:14:46 +0100, "Søren" <luz.biblica@hotmail.com>
wrote:

>
>>
>> Jo, men hvor? Der er jo lidt forskel på om vi taler om en enke på
>> Lolland, født i Flade, eller om hun stadig opholder sig på Mors.
>
>Jeg vil tro at hun stadig har opholdt sig på Thisted-kanten og været
>bosiddende i samme sogn. Dengang var det ikke ualmindeligt at nogle familier
>opholdt sig på samme sted generation efter generation.
>>
>> Ud fra hvilke oplysninger har du regnet dig frem til 1790?
>
>Det er et årstal som ikke er videskabeligt underbygget.
>>
>M.v.h. Søren
>

I 1801 var der ifølge DDA ialt 3 personer med navnet
(søgestreng: A% M% Mi%elsdatter)

Kilde: FT-1801
Navn: Ane Margrethe Michelsdatter Køn: K
Alder: 18 Civilstand: Ugift
Sogn: Skjoldborg Herred: Hundborg

Navn: Anne Magrete Michelsdatter Køn: K
Alder: 4 Civilstand: Ugift
Sogn: Vester Assels Herred: Morsø Sønder
Amt: Thisted Stednavn: Vester Assels Bye

Navn: Anne Magrethe Mikkelsdatter Køn: K
Alder: 26 Civilstand: Ugift
Sogn: Vester Torup Herred: Vester Han
Amt: Thisted Stednavn: Thorup Sogn og Bÿe

Hvis Bent Mortensens par er det rigtige ville jeg afprøve den
førstnævnte fra Ås i Skjoldborg, lige på den anden side af Vilsund,
ca. 5 km fra Gullerup.

mvh
Bjarne Damsgaard

Bjarne Damsgaard (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Bjarne Damsgaard


Dato : 30-12-03 00:12

On Mon, 29 Dec 2003 23:58:52 +0100, Bjarne Damsgaard
<bjarne@fjerndette_damsg.dk> wrote:

>Kilde: FT-1801
>Navn: Ane Margrethe Michelsdatter Køn: K
>Alder: 18 Civilstand: Ugift
>Sogn: Skjoldborg Herred: Hundborg

Det kunne være (en undersøgelse værd):

Thisted, Hassing, Stagstrup, Gierup Bye, , , 13, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Michel Pedersen, 40, Gift, mand, Husmand,
Maren Povlsdatter, 43, Gift, hans kone, ,
Anna Michelsdatter, 4, , deres barn, ,

mvh
Bjarne Damsgaard

Bent Mortensen (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Bent Mortensen


Dato : 05-01-04 21:03

Hej Søren

Anne Matgrethe Mikkelsdatter født 1781 i Tilsted død 14 jan 1847 i Bjergby
gift med Søren Christensen født 1775 ? død 15 juni 1831 i Bjergby
Børn
Søren Christian Sørensen født 13 feb 1818 i Bjergby
Jens Christian Sørensen født 31 jan 1823 i Bjergby død 29 nov 1846 i Bjergby

jeg har her fra FT 1845

Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 6, Gullerup Bye, et Huus

Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
206, Anders Poulsen, 38, M, Gift, , Dagleier, 6, et Huus, Gullerup Bye,
Schallerup Sogn Thisted Amt, , , ,
207, Kirsten Christensdatter, 40, K, Gift, , hans Kone, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Alsted Sogn Thisted Amt, , , ,
208, Niels Andersen, 6, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye, Flade
Sogn Thisted Amt, , , ,
209, Anders Jensen Andersen, 4, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Her i Sognet, , , ,
210, Peder Andersen, 1, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye, Her i
Sognet, , , ,

211, Anne Magrethe Mikkelsdatter, 63, K, Enke[mand], , Aftægtskone, 6, et
Huus, Gullerup Bye, Tilsted Sogn Thisted Amt, , , ,

212, Maren Sørensdatter, 32, K, Ugift, , hos sin Moder, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Her i Sognet, , , ,
213, Mikkel Christian Mikkelsen, 2, M, -, , hendes Søn, 6, et Huus, Gullerup
Bye, Nykøbing Thisted Amt, , , ,

Med venlig hilsen
Bent Mortensen

"Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ff04ea6$0$24854$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted.
Hvem
> var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.
>
> M.v.h. Søren
>
>



Søren (08-01-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-01-04 21:57


"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff9c2e1$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Søren
>
> Anne Matgrethe Mikkelsdatter født 1781 i Tilsted død 14 jan 1847 i
Bjergby
> gift med Søren Christensen født 1775 ? død 15 juni 1831 i Bjergby
> Børn
> Søren Christian Sørensen født 13 feb 1818 i Bjergby
> Jens Christian Sørensen født 31 jan 1823 i Bjergby død 29 nov 1846 i
Bjergby
>
> jeg har her fra FT 1845
>
> Husstand: Thisted, Morsø Nørre, Bjergby, 1845, 6, Gullerup Bye, et Huus
>
> Løbenr i indtastning, Kildenavn, Alder, Køn, Civilstand, Stilling i
> husstanden, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse,
> Kildestednavn, Kildefødested, Fødeår, Sogn, Kommentar, Nr. ægteskab
> 206, Anders Poulsen, 38, M, Gift, , Dagleier, 6, et Huus, Gullerup Bye,
> Schallerup Sogn Thisted Amt, , , ,
> 207, Kirsten Christensdatter, 40, K, Gift, , hans Kone, 6, et Huus,
Gullerup
> Bye, Alsted Sogn Thisted Amt, , , ,
> 208, Niels Andersen, 6, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye,
Flade
> Sogn Thisted Amt, , , ,
> 209, Anders Jensen Andersen, 4, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 210, Peder Andersen, 1, M, -, , Deres Barn, 6, et Huus, Gullerup Bye, Her
i
> Sognet, , , ,
>
> 211, Anne Magrethe Mikkelsdatter, 63, K, Enke[mand], , Aftægtskone, 6, et
> Huus, Gullerup Bye, Tilsted Sogn Thisted Amt, , , ,
>
> 212, Maren Sørensdatter, 32, K, Ugift, , hos sin Moder, 6, et Huus,
Gullerup
> Bye, Her i Sognet, , , ,
> 213, Mikkel Christian Mikkelsen, 2, M, -, , hendes Søn, 6, et Huus,
Gullerup
> Bye, Nykøbing Thisted Amt, , , ,
>
> Med venlig hilsen
> Bent Mortensen
>
> "Søren" <luz.biblica@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3ff04ea6$0$24854$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Anne Margrete Mikkelsdatter født omkring 1790 i Flade sogn ved Thisted.
> Hvem
> > var hendes mand ? Hun har åbenbart været enke et stykke tid.

Tak for oplysningerne. Dem er jeg meget glad for.

M.v.h. Søren
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste