Død som ungkarl?
Fra : guffas

Dato : 28-12-03 11:26

hej,

hvis der ifm. med en mands død i kirkebogen står "Indsidder på Vinterslev
mark. Søn af Gmd. i Galthen Peder Hansen Piilgaard. Født i Galthen"- er det
så ikke overvejende sandsynligt at han var ungkarl? (fordi der står "Søn af
....")

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : Ivan jensen

Dato : 28-12-03 11:40

"guffas" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> så ikke overvejende sandsynligt at han var ungkarl? (fordi der står "Søn

Nej, det tror jeg ikke, der kan være sammenhæng i.
Nu skriver du ikke, hvornår indførslen er fra, eller hvor gammel den afdøde
var, men ihvertfald i 1800- og 1900-årene er det meget almindeligt, at der
ved dødsfald er anført den afdødes forældre, uanset hans alder og
familieforhold.
Havde det været en kvinde, ville der sandsynligvis havde stået 'enke
efter...' eller 'gift med...' men det var ikke almindeligt ved mænd.
Tværtimod vlle jeg tro, at hvis han var ungkarl eller enkemand, ville det
have stået der.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 28-12-03 12:04

On Sun, 28 Dec 2003 11:40:04 +0100, "Ivan jensen" <ij@oncable.dk>
wrote:

> [...]
>var, men ihvertfald i 1800- og 1900-årene er det meget almindeligt, at der
>ved dødsfald er anført den afdødes forældre, uanset hans alder og

Det kommer måske også an på hvor det er. I Sønderjylland var det jo
almindeligt at skrive både forældre og bedsteforældre ind.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : guffas

Dato : 29-12-03 10:48

det var i 1875 i Nr. Galten sogn, Randers Amt.

vh
Erik

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 29-12-03 16:33

Min tipoldefar døde i Fredericia i 1894. Hans forældrer var også nævnt,
hvilket gav mig sikkerhed for, at det var den person, jeg søgte.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Kim Melchior

Dato : 29-12-03 17:21

Jeg ville se om jeg kunne finde ham i 1870 folke taellingen og se on
han vaar ugift paa det tidspunkt,

Jeg havde selv en situation hvor jeg havde et ungt par der blev gift,
han var 29 og hun var 20.De havde 8 born, hvor hun dode i barsels seng
med den sidste. Da han dode ca 30 aar senere stod der bare at han var
forhenvaerende gaardmand, hvor han var fodt, samt hans alder. Da jeg
paa et senere tidspunkt fandt ham i folketaellingerne fandt jeg ud af
at han giftede sig igen 8 aar efter den forste hustru dode og begyndte
en ny familie, hvor han fik 7 born, den yngste fodt naesten 4 aar for
han dode. SAA MAN SKAL ALDRIG SIGE ALDRIG.