Er der en svensker tilstede?
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-12-03 08:49

"Liljeqvist, Frans Gustaf
Inhyses
f. 1843 i Voxtorp (Jönköpings län, Småland)
Bodde 1890 i Nöbbele Bengtsg, "

Hvad betyder 'inhysses' ??

Indhuset eller lignende??

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-12-03 10:12

Sun, 28 Dec 2003 08:49:13 +0100, skrev Flemming Svendsen:

>"Liljeqvist, Frans Gustaf
> Inhyses
> f. 1843 i Voxtorp (Jönköpings län, Småland)
> Bodde 1890 i Nöbbele Bengtsg, "
>
>Hvad betyder 'inhysses' ??
>
>Indhuset eller lignende??

Efter at have kigget lidt på en del forekomster der findes med Google,
kan jeg kun få det indtryk, at det betyder "indtinget" - altså
fattiglemmer der var "indhuset".

Men lad os nu se om ikke der skulle dukke en svensker op med den helt
rigtige forklaring.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-12-03 10:51

Kurt Hansen skrev:
> Flemming Svendsen:
> Men lad os nu se om ikke der skulle dukke en svensker op med
> den helt rigtige forklaring.

Jeg er ikke kvalificeret til at være en svensker, men:

En inhysing er en *logerende*.
Det hed vist den gang en 'Indsidder' eller en 'Inderste' på dansk.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : wilburt

Dato : 28-12-03 13:57

"Flemming Svendsen" skrev:
> "Liljeqvist, Frans Gustaf
> Inhyses
> f. 1843 i Voxtorp (Jönköpings län, Småland)
> Bodde 1890 i Nöbbele Bengtsg, "
>
> Hvad betyder 'inhysses' ??
>
> Indhuset eller lignende??

I stort sett riktigt med 'indhuset'.
Nær fattighjon och forældreløse barn blev utplacerade, med eller utan
deras egen vilja, blev de 'inhysta' på t.ex. en bondgård och benæmndes
inhysingshjon eller bara inhysing.

// antonius

Fra : Henrik Jacobsen

Dato : 28-12-03 16:48

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i meddelandet
> "Liljeqvist, Frans Gustaf
> Inhyses
> f. 1843 i Voxtorp (Jönköpings län, Småland)
> Bodde 1890 i Nöbbele Bengtsg, "
>
> Hvad betyder 'inhysses' ??
>
> Indhuset eller lignende??
>
> Jag kan rekommendera dig att gå in på Svenska Akademiens ordbok på
adressen http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ på uppslagsord: inhyses, här
kommer du att finna en del förklaringar på ordets innebörd.

Generellt kan sägas att inhyses motsvarar det danska "insidder" d v s en
jordlös arbetare som försörjde sig på hantverk eller lönearbete. Inhyseshjon
är fattigfolk som erhöll mat och husrum mot att de utförde mindre arbete.

m v h

Henrik Jacobsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 28-12-03 19:15

--

Danish genealogy - dansk genealogi
http://www.rootsweb.com/~dnkcen/index.html
"Henrik Jacobsen" <he.jacobsen@telia.com> wrote in message news:fXCHb.43932$dP1.174045@newsc.telia.net...

> [...]
> är fattigfolk som erhöll mat och husrum mot att de utförde mindre arbete.

jeg skulde ver svenska

tak Henrik¨

danmark i skamkrog igen
og hvorfor ikke noget CONVERSATIONS LEKSIKON on line ?

Hugh W

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-12-03 19:45

On Sun, 28 Dec 2003 08:49:13 +0100, "Flemming Svendsen"
<zeus2FJERN@mail.dk> wrote:

>"Liljeqvist, Frans Gustaf
> Inhyses
> f. 1843 i Voxtorp (Jönköpings län, Småland)
> Bodde 1890 i Nöbbele Bengtsg, "
>
>Hvad betyder 'inhysses' ??
>
>Indhuset eller lignende??

Google har masser af svar, blot tast inhyses
mvh Ebbe

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 28-12-03 20:20

Tak tak, så skulle det vist være på plads !
Man kan jo ikke vide alt, men med dette panels medvirken er man tæt på.
Flemming.

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 02-01-04 23:58

Hej,

"inhyses" betyder i ældre betydning "boende til leje". Se evt. Demografisk
Databas Södre Sverige på http://www.ddss.nu/ordbok.htm som omfatter en
glimrende svensk/engelsk genealogisk ordbog.

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Flemming Svendsen <zeus2FJERN@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fee8af3$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...