Dagenes længde
Fra : Ole Larsen

Dato : 28-12-03 12:56

Forkortes/forlænges dagenes længde proportionalt i forhold til afstanden
til/fra solhverv. Og sker det med lige lang tid morgen og aften i forhold
til eks. kl. 12 ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jens Harming

Dato : 28-12-03 13:49

> Forkortes/forlænges dagenes længde proportionalt i forhold til afstanden
> til/fra solhverv. Og sker det med lige lang tid morgen og aften i forhold
> til eks. kl. 12 ?

Nej.....det er det korte svar.
Jordens bevægelse om solen er ikke nær så regelmæssig som vore ure. Hvis du
ser i en almanak hvor solens kulmination er opgivet vil du se at den svinger
omkring 12:00. Så vidt jeg husker kan det dreje sig om halve timer.

Hilsen
Jens

Fra : N. Foldager

Dato : 28-12-03 16:35

Ole Larsen:

>Forkortes/forlænges dagenes længde proportionalt i forhold til afstanden
>til/fra solhverv.

Selvom vi ser bort fra uregelmæssigheder i bevægelserne, så er svaret
nej.

Du kan forvisse dig om det, hvis du tænker på, at dagen jo er den
belyste del af den skråt stillede globus, som vi skal gennemløbe for
hver omgang. Den belyste del op mod nord, hvor vi bor, er nærmest
tungeformet, hvis vi folder globussen ud. Ikke trekantet.

Jeg har afbildet daglængden på den første dag i ugen gennem et halvt
år:

http://www.nf.suite.dk/astro/daglgd.gif

>Og sker det med lige lang tid morgen og aften i forhold
>til eks. kl. 12 ?

Også her er svaret nej.

Efter vintersolhverv bliver dagene ganske vist længere, men til at
begynde med står solen alligevel *senere op*.

Årsagen skal findes i det forhold, at Jordens bane omkring Solen ikke
er cirkulær. Hvis den var det, ville tidspunkterne for Sol-opgang og
-nedgang begge skifte retning ved vintersolhverv.

Men Jordens bane er, som de andre planeters, ellipseformet med Solen i
det ene brændpunkt. I en sådan bane har man større fart på, jo tættere
man er på Solen (Keplers 2. lov). Man accelererer i faldet derindad.
Tilsvarende taber man hastighed, når man igen er på vej væk fra Solen.

Jorden er tættest på Solen omkring den 3. januar, og da er vores
hastighed altså størst. Jord*rotationens* hastighed ændrer sig derimod
ikke. Når vores fart omkring Solen er stor, kommer Jordrotationen
derfor lidt "bagefter". Derfor skal vi rotere lidt mere mod øst, dvs.
i lidt længere tid, for at komme frem til Sollyset (solopgang) og for
at komme ud af det igen (solnedgang).

Med andre ord: *hele* dagen er rykket til lidt senere.

Omvendt er Jordrotationen lidt "foran" om sommeren, for da befinder vi
os i den langsomste del af banen (på een baneomgang skulle det jo
gerne gå op). Da er dagen (både begyndelse og afslutning) altså
rykket til lidt tidligere.

Om sommeren er dagen rykket mindre end eet minut. Virkningen er mere
markant I den solnære del af banen (om vinteren), fordi denne udgør en
mindre del af banen. Vores tophastighed afviger derfor mere fra
middelhastigheden end vores bundhastighed. (En given hastighed giver
også lidt større vinkelhastighed, når vi er tættere på solen.)

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-12-03 20:45

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hver omgang. Den belyste del op mod nord, hvor vi bor, er nærmest
> tungeformet, hvis vi folder globussen ud. Ikke trekantet.

Klippet en masse.
Tak for forklaringen - jeg forstår ikke det hele - men min fornemmelse er
ikke så tosset, og jeg har gemt din forklaring for endnu en gennelæsning.

Fra : N. Foldager

Dato : 29-12-03 12:58

Jeg skrev:

> [...]

>ikke så tosset, og jeg har gemt din forklaring for endnu en gennelæsning.

Det jeg mente fremgår måske bedre af denne skitse:

http://www.nf.suite.dk/astro/daglgd.jpg

Her ser du vor klode. Ækvator er rød og rotationsaksen gul.

Her på ca. 55 graders nordlig bredde foretager vi én omgang på den
hvide cirkel per døgn. Det foregår med ca. 956 km/t (på ækvator med
ca. 1667 km/t.)

Dagens længde afhænger altså af længden af den oplyste del på den
hvide cirkel. Her set på årets korteste dag: ved vintersolhverv.

Når Solen trinvist står i en højere og højere vinkel, kan du
forestille dig, at længden af den belyste del af vores omgang ikke
stiger lineært.

Solens højde ændrer sig i øvrigt heller ikke lineært.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-12-03 23:33

> http://www.nf.suite.dk/astro/daglgd.jpg

Apropos: Jeg har længe ledt efter et baggrundstapet/pausebillede til
Windows, der netop illustrere dagens længde samt dag/nat på et verdenskort.
Optimalt vill være et dynamisk verdenskort (dvs. med løbende tidsmæssig
opdatering), der viste hele verden med dag- og natteside tydeligt
illusteret. Nogen der har kendskab til sådanne
baggrundsbilleder/pauseskærme? Jeg mener at have set dynamiske tavler i
f.eks. lufthavne med den karakteristiske "tunge" af dagslys, der langsomt
bevægede sig over et verdenskort, og derved fungerede som et slags ur.

--
-Jens B.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-12-03 00:31

Jens Bruun wrote:

> [...]
> f.eks. lufthavne med den karakteristiske "tunge" af dagslys, der langsomt
> bevægede sig over et verdenskort, og derved fungerede som et slags ur.

Jeg véd ikke hvad der fås til Windows, men man kan finde websider der
viser et sådant kort. Et eksempel findes på ISS' hjemmeside, se
http://spaceflight.nasa.gov/realdata/tracking/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Filip Larsen

Dato : 30-12-03 13:13

Jens Bruun skrev

> Apropos: Jeg har længe ledt efter et baggrundstapet/pausebillede til
> Windows, der netop illustrere dagens længde samt dag/nat på et
verdenskort.

Jeg kom til at tænke på det gamle xearth til X under Unix. Det ser ud
til, at der eksisterer flere afledte programmer af xearth der påstår at
kunne køre under windows:

http://xplanet.sourceforge.net
http://www.hewgill.com/xearth/

Hvis ikke de kan bruges, så kan du måske finde noget på
http://astrotips.com/ i stedet.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-12-03 15:11

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> http://xplanet.sourceforge.net
> http://www.hewgill.com/xearth/
>
> Hvis ikke de kan bruges, så kan du måske finde noget på
> http://astrotips.com/ i stedet.

Perfekt. Xearth var lige, hvad jeg var ude efter. Tak for nogle rigtig gode
links

--
-Jens B.

Fra : Søren 35 - Ølstykke

Dato : 28-12-03 19:26

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> til/fra solhverv. Og sker det med lige lang tid morgen og aften i forhold

Se her:
http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneYear.html