Sort nayskygge / glykoalkaloid vs. blåsyre
Fra : G.O

Dato : 27-12-03 23:25

Jeg lurer lidt på indholdet af blåsyre i sort natskygge familiens planter.

Jeg har i min barndom lært at feks (især grønne) kartofler indeholder
blåsyre, og senere at de indeholder glykoalkaloider som solanin og
chaconin - men udover at
disse godt kunne ligne carbonylgrupper så kan jeg ikke se hvor blåsyren
kommer ind i billedet.

Kan nogen kort forklare om bitter mandel, blåsyre og glykoalkaloiderne
solanin og chacosun?

Og indeholder kartofler blåsyre eller blot noget som minder kemisk om det?

Er det det samme for alle sortnatskygge planter feks. tomat?

Mvh

G.O

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-12-03 00:04

"G.O" <go31x@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:3fee06ad$0$9778$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Er det det samme for alle sortnatskygge planter feks. tomat?

Jeg ved kun at bulmeurt er vigtigt i heksens flyvesalve.
Pigæble er også stærk, men ellers er de vist ikke så
farlige.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-03 04:38

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "G.O" <go31x@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved kun at bulmeurt er vigtigt i heksens flyvesalve.
> Pigæble er også stærk, men ellers er de vist ikke så
> farlige.

Alle planter, især medicin- og krydder-planter indeholder komplicerede
alkaloider, der forgifter nogle af de dyr, der ellers ville spise planten.
Derfor smager de dårligt - eller pikant - og forgiftning der kun går til
grænsen, er ligesom halvvejskvælning, en stimulans der gør høj - derfor
narkoeffekt.

Det er vit forskellige alkaloider der findes i natskygge(og kartoffel og
tomat) ogi bittermandler (hvor HCN kan fraspaltes fra det aromatiske
aldehyd, men ikke giver forgiftning i sig selv)

og i opiumsvalmur, koffeinholdig guarano+kaffe+te, digitalis,
bulmeurt,pigæble, løg, raps, sennep, peber, kanel
samt skarntyde&bjørneklo

og i de ligeledes skærmplantefamilie krydderurter persille, koriander,
kørvel, dild, anis, fennikel, selleri,

Chimpanser foretrækker oftest det letfordøjelige energi- og nærings-rige
og ret smagsløse, men har de god tid og er mætte, går de efter
narko-indholdende krydderurter og frugter, og stenaldermanden opfandt
så&høste for at dyrke opiumsvalmue og chili - ikke for kedelige joules i
korn og kasava, for det kan man altid få. .