Tidsregning?
Fra : Kristian Zylauv

Dato : 27-12-03 18:21

Hvordan ser det ud med tidsregningen i f.eks Kina, er de også i år 2003
efter kr. fødsel, eller har de et andet tællesystem, og hvad med hinduerne,
er det også det samme?

-Kristian

Postet i:
dk.videnskab.religion, dk.videnskab

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-12-03 18:43

Kristian Zylauv wrote:

> Hvordan ser det ud med tidsregningen i f.eks Kina, er de også i år 2003
> efter kr. fødsel, eller har de et andet tællesystem, og hvad med hinduerne,
> er det også det samme?

I Thailand er årstallet beregnet så år nul passer med Buddhas fødsel,
hvilket var 623 år før vores år 1. Det betyder at Thaierne i øjeblikket
skriver år 2626 - cirka (pudsigt årstal iøvrigt). Der er sikkert andre
lande i den del af verden som har en tilsvarende tidsregning, f. eks.
Myanmar (Burma), Laos og Tibet.

Prøv iøvrigt at kigge lidt omkring på Google eller Ask Jeeves. Der er
helt sikkert nogle flere forklaringer.

Mvh. Michael.

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-12-03 19:58

On Sat, 27 Dec 2003 18:42:31 +0100, Michael Zedeler
<michael@zedeler.dk> wrote:

>I Thailand er årstallet beregnet så år nul passer med Buddhas fødsel,
>hvilket var 623 år før vores år 1. Det betyder at Thaierne i øjeblikket
>skriver år 2626

Hmm - mine kilder, bl.a. Lonely Planet, siger at deres tidsregning
begynder ved vores -543, så at de nu har år 2546. Det passer også med
mine eraringer lokalt - eller skulle næsten alle hvis id-kort jeg har
set, vær over 100 år gamle.

Men de lader vist nu året skifte samtyidig med vores - hvornår mon de
begyndte på det?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 27-12-03 20:58

Peter Loumann wrote:

> [...]
> begynder ved vores -543, så at de nu har år 2546. Det passer også med
> mine eraringer lokalt - eller skulle næsten alle hvis id-kort jeg har

Jeg overgiver mig. Tallet fik jeg fra et hurtigt opslag på nettet.

> Men de lader vist nu året skifte samtyidig med vores - hvornår mon de
> begyndte på det?

Det er et godt spørgsmål. Meget tyder på at deres tidsregning ikke er så
forfærdeligt gammel.

Kineserne fejrer jo ikke nytår på samme tid.

M.

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-12-03 20:58

Kristian Zylauv wrote:
> Hvordan ser det ud med tidsregningen i f.eks Kina, er de også i år
> 2003 efter kr. fødsel, eller har de et andet tællesystem, og hvad med
> hinduerne, er det også det samme?

http://aa.usno.navy.mil/faq/docs/calendars.html

/casten

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-12-03 10:55

Kristian Zylauv wrote:

> Hvordan ser det ud med tidsregningen i f.eks Kina, er de også i år 2003
> efter kr. fødsel, eller har de et andet tællesystem, og hvad med hinduerne,
> er det også det samme?

Tekstredigeringsprogrammet Emacs har en indbygget kalender der bl.a.
kan oversætte en dato til andre kalendere. Dagens dato bliver til:

ISO date: Day 1 of week 1 of 2004
Julian date: December 16, 2003
Astronomical (Julian) day number (at noon UTC): 2453003.0
Hebrew date (until sunset): Teveth 4, 5764
Islamic date (until sunset): Dhu al-Qada 5, 1424
French Revolutionary date: 9 Nivôse an 212 de la Révolution
Computing Chinese date...
Chinese date: Cycle 78, year 20 (Gui-Wei), month 12 (Yi-Chou), day 7 (Bing-Zi)
Coptic date: Kiyahk 19, 1720
Ethiopic date: Takhsas 19, 1996
Persian date: Dey 8, 1382
Mayan date: Long count = 12.19.10.16.0; tzolkin = 13 Ahau; haab = 8 Kankin

Der fremgår flere forskellige årstal. Af størst betydning i Danmark er
vel den islamiske kalender som altså er ved år 1424 efter hijra.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Filip Larsen

Dato : 29-12-03 12:02

Jeppe Stig Nielsen skrev

> Tekstredigeringsprogrammet Emacs har en indbygget kalender der bl.a.
> kan oversætte en dato til andre kalendere. Dagens dato bliver til:
>
> ISO date: Day 1 of week 1 of 2004

Hvis der med "ISO" menes ISO 8601, så er det vel mere et format for
datoer i den gregorianske kalender end det er en kalender i sig selv.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-12-03 12:10

Filip Larsen wrote:

> Hvis der med "ISO" menes ISO 8601, så er det vel mere et format for
> datoer i den gregorianske kalender end det er en kalender i sig selv.

Det er jo korrekt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)