Problem med forum
Fra : Ghashûl

Dato : 19-04-01 20:54

Hej!

Når der laves en helt ny tråd vil jeg gerne have threadid sat til at
være det samme som postens id felt, da det er den første i tråden.

Mit problem er hvordan jeg finder ud af hvad id nummeret bliver når jeg
indsætter i databasen (MySQL)

Er det muligt at sætte feltet til automatisk at være det samme som id
feltet med mindre anden værdi er givet?

Håber i kan hjælpe, på forhånd tak!

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk/

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-04-01 21:02

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være det samme som postens id felt, da det er den første i tråden.
>
> Mit problem er hvordan jeg finder ud af hvad id nummeret bliver når jeg

Id'et bliver vel ikke sat før data'ene bliver sat ind i databasen, så det
kan du ikke med 100% sikkerhed.
En nødløsning kunne være "$numrows + 1", men den holder vist ikke.

> Er det muligt at sætte feltet til automatisk at være det samme som id
> feltet med mindre anden værdi er givet?

Pas.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Ghashûl

Dato : 19-04-01 21:13

On Thu, 19 Apr 2001 22:02:00 +0200, "Tonni Aagesen"
<newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> wrote:

>Id'et bliver vel ikke sat før data'ene bliver sat ind i databasen, så det
>kan du ikke med 100% sikkerhed.
>En nødløsning kunne være "$numrows + 1", men den holder vist ikke.

Næh, det virker lidt besværligt...
Måske man umiddelbart efter skulle tjekke hvad det højeste id er og så
sætte det dertil, men hvis der er mange burgere er det vel usikkert?

Er der en måde at finde ID'et på den man lige har indsat uden at skulle
stole på at den stadig har det højeste ID?

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-04-01 21:23

> Er der en måde at finde ID'et på den man lige har indsat uden at skulle
> stole på at den stadig har det højeste ID?
mysql_insert_id();

Martin

Fra : Ghashûl

Dato : 19-04-01 21:27

On Thu, 19 Apr 2001 22:23:13 +0200, "Martin Petersen"
<martin@fyrreklitten.dk> wrote:

>mysql_insert_id();

Takker!!
Den vil jeg kigge nærmere på i morgen når jeg kommer i skole igen!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 19-04-01 21:33

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Jeg sidder også selv med et forum, og jeg tror, vi har lidt det samme
problem, at vise trådene i rækkefølge ala denne NG.

Måden jeg har gjort det på, er at lave tre id-kolonner, en id, ref_id og
order_id. Hver gang man poster en helt ny tråd, sættes ref_id=0 og
order_id=1. Alle svar på indlægget får så ref_id="det første indlægs id" og
order_id="hovedindlæggets + 1" hvorefter hovedindlægget order_id øges med 1.
På denne måde får alle svar på hovedindlægget sit eget order_id i forhold
til hovedindlægget. Hvis man svarer på et svar, får dette svar det
foregående svars order_id. Men løser jo jo kun problemet i en vis
udstrækning

Det hele kal vist løses med en recursiv funktion. Prøv evt. at kigge på :
http://www.dotcomma.org/programming/view.php?id=17

Jeg kan ikke selv helt over skue eksemplet, og da slet ikke få det til at
virke. Hvis du eller andre prøver, så sig lige hvordan det går.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-04-01 12:18

"Tonni Aagesen" <newsSPAM_ME_NOTpost@e-box.dk> wrote:

>Det hele kal vist løses med en recursiv funktion. Prøv evt. at kigge på :
>http://www.dotcomma.org/programming/view.php?id=17

Eller <http://www.nau.dk/traad/> hvis der er noget i den du ikke
forstår er du velkommen til at spørge. (Jeg har selv lavet den, så jeg
burde kunne forstå det selv.)

--
mvh Andreas
http://nau.dk

Fra : Lars Petersen

Dato : 21-04-01 03:50

> [...]
> til hovedindlægget. Hvis man svarer på et svar, får dette svar det
> foregående svars order_id. Men løser jo jo kun problemet i en vis

Lyder kompliceret... Hvorfor ikke bare MsgID og ParentID? Den første besked
et forum får ParentID 0... Besvarer du en besked med MsgID 10 får den
ParentID 10...

--
-
Lars

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 19-04-01 21:31

Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk> wrote:

>Hej!
>
>Når der laves en helt ny tråd vil jeg gerne have threadid sat til at
>være det samme som postens id felt, da det er den første i tråden.

Kan du ikke blot lade alle indlæg der starter en tråd have threadid=0?
(Eller threadid udefineret)

Det andet har jeg i hvert fald ikke lige noget forslag til hvordan du
laver.

--
mvh Andreas
http://nau.dk

Fra : KASPER

Dato : 20-04-01 10:50

Ghashûl <look@my-sig.ghashul.dk> wrote in
> [...]

>indsætter i databasen (MySQL)
>
>Er det muligt at sætte feltet til automatisk at være det samme som id

I bogen 'Core PHP Programming' er der et glimrende eksempel på et simpelt
forum, med den funktionalitet. Det er nemt at tilpasse.

Jeg har smidt koden her:
http://damkjaer.net/forum.phps

--
KASPER

Fra : Michael Jensen

Dato : 22-04-01 00:57

> [...]
> indsætter i databasen (MySQL)
>
> Er det muligt at sætte feltet til automatisk at være det samme som id

Kunne du evt. ikke bare køre en update query bagefter der sætter threadid
til postens id der hvor parent id er 0

--
Hilsen Michael

Fra : Ghashûl

Dato : 22-04-01 09:04

On Sun, 22 Apr 2001 01:56:33 +0200, "Michael Jensen" <michael@ogj.dk>
wrote:

>Kunne du evt. ikke bare køre en update query bagefter der sætter threadid
>til postens id der hvor parent id er 0

Jo, det gør jeg nu, efter i denne tråd at være blevet fortalt om
mysql_insert_id()