Nedfaldsprojektiler
Fra : Peter

Dato : 19-04-01 20:42

Hej er der nogen der kender hastighed for nedfaldsprojektiler og eventuelt
anslagsenergi ?
Jeg tænker på salongriffelprojektiler i forbindelse med regulering af råger
i byområder.
Jeg kunne også tænke mig at kende en eventuel beregnings måde.
M.V.H Peter

Fra : Jakob Hansen

Dato : 19-04-01 21:00

On Thu, 19 Apr 2001 21:42:13 +0200, "Peter" <pbang@mobilixnet.dk>
wrote:

>Hej er der nogen der kender hastighed for nedfaldsprojektiler og eventuelt
>anslagsenergi ?

Forsvaret lavede for nogle år siden en undersøgelse angående
nedfaldende projektiler. Det var vist i forbinddelse med opstanden i
Albanien. Der blev der skudt ufatteligt mange kugler op i luften, og
adskellige blev faktisk dræbt da de faldt ned igen..
Undersøgelsen lå på nettet, men jeg kan ikke lige genfinde den..

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Peter

Dato : 19-04-01 21:00

wrote:

> [...]

adskellige blev faktisk dræbt da de faldt ned igen..
Undersøgelsen lå på nettet, men jeg kan ikke lige genfinde den..

Håber der nogle der kan hjælpe.
Da jagt&natur skrev i en artikel i februarnumret at disse faktisk er
ufarlige.
M.V.H. peter

Fra : Jakob Hansen

Dato : 19-04-01 21:29

On Thu, 19 Apr 2001 22:00:22 +0200, "Peter" <pbang@mobilixnet.dk>
wrote:

>Håber der nogle der kan hjælpe.
>Da jagt&natur skrev i en artikel i februarnumret at disse faktisk er
>ufarlige.

Forsvarets konklusion var baseret på militærammunition (primært 7.62
mm fra Nato våben og AK47). SÅ vid jeg husker var deres konklusion, at
en kugle der var affyret tæt på lodret uden problemer ville dræbe et
menneske hvis det ramte hovedet.. Hvordan det forholder sig med cal.22
aner jeg ikke, men der skal ikke meget fart til før en 4g. blyklump
trænger igennem toppen af et kranie..

Kig på den her hjemmeside.
http://www.ddre.dk/
Her er deres emailadresse. Du kunne prøve at skrive til dem..
Undersøgelsen jeg tænker på, har en del år på bagen, men måske kan de
grave den frem igen..
foft@ddre.dk

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Frans Jensen

Dato : 19-04-01 22:25

On Thu, 19 Apr 2001 22:29:03 +0200, Jakob Hansen
<dellepude@remove_this.mailme.dk> wrote:

> [...]
>menneske hvis det ramte hovedet.. Hvordan det forholder sig med cal.22
>aner jeg ikke, men der skal ikke meget fart til før en 4g. blyklump

kender ikke faldhastigheden eller anslagsenergien,
(gæt: en blykugle i frit fald ca. 60-70 m./sek.)

men jeg har hørt det brag der kommer når en cal. 22LR skudt
lodret op kommer ned igen og rammer et blikpladetag, et sådant
nedfaldsprojektil vil jeg ikke bryde mig om at få i kraniet

--
Filter: Postings With "Sv:" In Subjectline Are Redirected To /dev/null

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 19-04-01 22:08

In article <ieHD6.39$EU1.23534607@news.mobilixnet.dk>,
pbang@mobilixnet.dk says...
> [...]
> i byområder.
> Jeg kunne også tænke mig at kende en eventuel beregnings måde.

Hvis et projektil skydes lodret op i luften svarer det til at det blot
slippes fra f.eks. 3km højde. Projektilet vil starte med en
udgangshastighed på måske 800 m/s og vil på et tidspunkt stå helt stille
når det når toppen af banen. Derefter vil det begynde at falde nedad.
Den hastighed det får på kan aldrig blive større end den kraft hvormed
tyngdekraften trækker i den. Det kaldes tyngdeaccelerationen, og er så
vidt jeg husker (ret mig hvis det ikke er rigtigt...) 9,85 meter/sekund
som således er den maksimale teoretiske hastighed. Herfra skal så
trækkes den energi der går tabt ved luftmodstand. Jeg har et sted set
nogle målinger på runde hagl (buckshot) der sagde at disse skulle
afskydes med mindst 60-70 m/s for at gennemtrænge huden på mennesker.
Ovenstående beregning passer KUN ved projektiler der afskydes HELT
lodret, og der er her ikke taget hensyn til vind m.m. Projektiler der
afskydes i f.eks. 35 grader vil ved nedslaget stadig have meget af sin
hastighed fra skudøjeblikket tilbage og kan derfor sagtens være
livsfarlige. Jeg vil selvfølgelig opfordre til, at selvom man skyder
lodret så at kende sit område mht. nedfaldne kugler. En kugle vil
formentlig kunne ødelægge et øje og lave en trykning i taget på en bil
selvom den er afskudt helt lodret.
Jeg håbet at dette kunne bruges.
MVH
Henrik

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 19-04-01 22:37

> [...]
> lodret så at kende sit område mht. nedfaldne kugler. En kugle vil
> formentlig kunne ødelægge et øje og lave en trykning i taget på en bil

Hvis vi ser på det teoretiske tilfælde, hvor en kugle skydes lige op i
luften, og vi ikke tager hensyn til vindmodstand, kan man opstille fælgende
regnestykke:

Den potentielle energi som kuglen hat idet den når sin maksimale højde kan
udtrykkes som:

E(pot) = m . g . h , hvor m er massen af kuglen, g er tyngdeaccelerationen,
og h er højden i meter over nulpunktet.

Hvis vi så vælger en mands hoved som nulpunktet vil hastighed når den rammer
manden (hvilket forhåbentligt ikke sker), kunne udregnes ved hjælp af
formlen for den kinetiske energi (bevægelsesenergi), da summen af den
potentielle og den kinetiske energi altid skal være konstant.

E(kin) = ½ . m . v . v , hvor m er massen, og v er hastigheden i m/sek.
og da v er vores eneste ubekendte kan vi finde denne.

Et eks:

der skydes med en cal. 22, som vi antager har en kuglevægt på 4 g, og den
når en højde af 3000 m.

den potentielle ernergi bliver så : 0,004 kg .9,85 m/s2 . 3000 = 118,2 N

Og da den kinetiske energi i toppunktet er nul, må den potentielle
tilsvarende være nul i slutpunktet.
Derfor vil den kinetiske energi i nulniveau, være lig med den potentielle i
toppunktet (altså ideelt).

Kuglen vil derfor ramme manden med:

118,2 = ½ . 0,004 0 . v2 <=>

v 2 = 59100 <=>
v = 243,1.

--
// Søren Hjelholt

-=[ Join Us ]=-
-=[ Member of : ]=-
-=[ "Make The 'Hvidløg!!'-Thread as long as possible" Group ]=-
-=[ - - - - - - - - ]=-
-=[ - - - - - - - - ]=-

Fra : 7C

Dato : 20-04-01 09:42

Her er lidt at tænke over. Jeg har sprunget faldskærm i mange år og ved at
man ved at stå lodret i fritfald uden problemer kan falde med mere over 300
km/t.

Et projektil fylder lidt, men vejer meget (forholdsvis) så kommer der et
projektil i fritfald... så smutter jeg sgu i læ.

Lav selv en test i mindre målestok. Få en kammerat til at droppe et 2 grams
projektil fra 3. sal og stå så selv på jorden og nik det en skalle når det
kommer forbi. Når du så har fået tørret øjnene bagefter, kan du forsøge at
gætte dig til effekten fra 3 km.

;0)

Søren 7C

Fra : Peder M Hundebøll

Dato : 20-04-01 11:56

Ja, jeg har gjort mig de samme overvejelser som Søren vedr.
faldskærmsudspring. Der er vel ingen tvivl om at projektilet har et bedre
"tværsnit" (mindre luftmodstand/fladeareal) end faldskærmsudspringeren.
Med den faldhøjde som projektilet vil få vil den komme op på sin maximale
hastighed ved et frit fald- d.s.v. at tyngdekraft og luftmodstand er lige
store og modsat rettede og hastigheden er konstant.
Med hensyn til at regne anslagsenergien kan den udtrykkes ved den kinetiske
energi Ekin = ½ m v2 (regnet i SI enheder d.v.s. at hastigheden skal være i
m/s og massen i kg).
Antager vi for eksemplets skyld en faldhastighed på 360 km/time er det lig
100 m/s . Har vi et projektil på 3 g = 0,003 kg og anslagsenergien bliver =
½* 0,003kg * 100 m/s * 100 m/s = 15 Joule (det lyder vel egentlig ikke så
voldsomt, men sammnelign med et et 1 kg lod tabt 1 meter der afsætter ca 10
Joule energi hvis det stoppes momentant- vil du bryde dig om at få det i
hovedet?)
Noget andet er. Hvis jeg var dig og skulle regulere råger i bymæssige
områder ville jeg alvorligt overveje at bruge et kraftigt luftgevær (et af
dem der er lovlige til den slags jagt). Der er faktisk nogle jagtforeninger
der har anskaffet sådanne til fælles brug. Det ville reducere faremomentet
væsentligt - og det støjer også betydelig mindre - tænk på at når du
regulerer råger i byomgivelser er det ikke alle der bryder sig om din
agt - jeg tror det vil mindske nogle af diskussionerne med "antijægerne" .
Peder

Fra : Peter

Dato : 20-04-01 13:34

Tak for de mange svar.
men jeg undre mig stadig over at et landsdækkende jagtblad kan skrive at på
grund af de meget lette projektiler kan salonriflen anvendes til skydning i
vinkler mellem 70 grader og lodret selv i bymæssig bebyggelse,
idet cal. 22. Nedfaldsprojektiler ikke regnes for nogen sikkerhedsmæssig
risiko for så vidt angår personskade.
M.V.H. peter

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 20-04-01 13:38

> 118,2 = ½ . 0,004 0 . v2 <=>
>
> v 2 = 59100 <=>
> v = 243,1.

Jeg glemte vist at sætte enheder på i farten.

v = 243,1 m/s = 67,5 km/t

Fra : Michael Bjørn

Dato : 25-04-01 21:23

Ikke for at drille men omregningen mellem m/s og km/h savner vidst lidt
grundlæggende matematik
de 243,1 m/s skal ca ganges med 3,6 for at få det i km/h hvilket svarer til
små 875,16 km/h og det er da en forskel der er til at føle, specielt hvis
det er med panden som modtager

Michael

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 27-04-01 10:29

Michael Bjørn <mbj@brs.dk> skrev i en news:9c7br1$ms2$1@sunsite.dk...
> [...]
til
> små 875,16 km/h og det er da en forskel der er til at føle, specielt hvis

Sorry, det gik vist lige lidt for stærkt, så jeg fik regnet den forkerte
vej. :)

Fra : Peder Porse

Dato : 20-04-01 15:18

Et af de tyske jagtblade, tror nok det var Wild und Hund havde for ca. 10 år
siden en artikel om menet, jeg kan ikke finde den mere, men som jeg husker
konklusionen var den også, at jagtprojektiler er livsfarlige, mens
salonriffelprojektiler nok er ubehagelige, men ikke decideret livsfarlige.

Svarerne herunder ser bort fra luftmodstanden.

Men sådan rent teoretisk vil nedfaldshastigheden vel være den samme som
mundingshastigheden, når man ikke mener der er nogen luftmodstand.

Standard-22.lr har en mundingshastighed omkring 330 m/s, men nogle højere,
Federal laver dem op til vist ca. 450..

Men i den rene teori vil kuglens rotation vel ved det lodrette skud holde den
"på højkant" på hele turen opad, og nedad vil den vel "vælte".
Salonriffelpatroner har en ret høj ballistisk koefficient "på højkant" og den
er jo endnu større når den vælter på vej ned. derfor vil hastigheden ved mødet
med mandnes hoved vel alt andet lige være lavere end mundingshastigheden ved
nedfaldet.

Men måske nogen kan finde den tyske artikel, der så vidt jeg husker var ret
grundig.
pp

--
Peder Porse Boesvej 2, Svejstrup Enge, 8660 Skanderborg
Tel. +45-86577305 mobil 21407355 ;http://home18.inet.tele.dk/porse/