Velment kætteri
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-12-03 17:06

Jeg er sikker på at katolikken Tolkien ville rotere i sin grav, men her får
I den:

Hør, Oh Arda, Eru, den I kalder Ilúvatar; Eru er En.

---

Vi forsager Melkor Morgoth og alle hans gerninger

og alt hans væsen.

Vi tror på Eru, den Ene, i Arda kaldet Ilúvatar,

skaberen af de hellige temaer.

Vi tror på Frodo Sækker,

hobitten, den halvlange, søn af Drogo,

som udgik fra Herredet,

bårne den Ene Ring,

Sauron Bedragerens mægtige skyggevåben,

destruerede den i dommedagsbjergets flammer,

returnerede til Herredet,

på tredje år forladende Herredet for stedse,

udvandret til Valinor, det velsignede Rige,

sammen med Gandalf den Hvide, den mægtige Maia,

af Erus børn kaldet Mithrandir,

hvor han skal leve i lyksalighed

til evig tid.

Vi tror på Valarerne og Maiaerne, under et kaldet Ainuerne,

de mægtige i Arda, og deres magt og vælde,

deres kompositioner og deres fremkomster i Arda,

dyrkelse af landet og det simple liv.

---

Der er kun Eru, den Ene, og Frodo Sækker gik hans ærinde i Arda.

Med vores dybe respekt for de oprindelige mytemagere med håb om tilgivelse i
tilfælde af fornærmelse. Kom i hu at ord ikke er vigtige, kun betydningen af
ordene er vigtige. Kom i hu at dogmatisk religion er overdrevet og rammer
forbi målet. Fred til alle folk. Kys og kram.

Fra : Silver

Dato : 29-12-03 19:45

> Hør, Oh Arda, Eru, den I kalder Ilúvatar; Eru er En.

Øh...prosit?

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-12-03 01:19

> Øh...prosit?

Oprindelig lyder den:
Hør, oh Israel, Herren din Gud, Herren er En.
En old-jødisk catch-frase, for at sige det på nudansk.

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 29-12-03 20:46

C. H. Engelbrecht skrev:
> Jeg er sikker på at katolikken Tolkien ville rotere i sin grav, men

<cut>

Haha, du skulle næsten oversætte den til engelsk og smide den i

--
Mvh.
Peter Bak

Fjern koen fra min e-mail ved direkte svar!

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-12-03 10:54

> <cut>
>
> Haha, du skulle næsten oversætte den til engelsk og smide den i

Jeg ved hvad der er særest, at der rent faktisk findes et udtryk for
religion udi Tolkiens røverhistorier, eller at de tilmed har en Usenet
gruppe!