Dark water (store spoilere)
Fra : Heidi

Dato : 27-12-03 15:44

Jeg fik endelig set den i går, efter at have fundet den på tilbud
i Block Buster.
Efter at have købt den surfede jeg lidt rundt efter alternative
udgaver, og fandt ud af at der er andre udgivelser som varer 101-102
minutter, mens min varer 97. Er der nogen der ved om det betyder
at der reelt er cuttet 4-5 minutter ud, eller har det noget med
regionskoden
og hvordan den afspilles at gøre? (Det er den danske udgivelse fra
Scanbox).
Evt. et link der fortæller hvad der er slettet, hvis det er tilfældet?

Endelig havde jeg lidt problemer med at fatte slutningen - min
umiddelbare
tanke var at moderen døde i elevatoren sammen med spøgelsespigen -
velsagtens
fordi pigens mor var forsvundet og hun ville have en anden, og moderen
gik
med til det, fordi hun ville redde sin egen datter. Eller er det for
simpel en forklaring?

Men hvis det var tilfældet forstår jeg ikke helt hvorfor Ikuko ikke
virkede mere
overrasket over at finde moderen i lejligheden, da hun vender tilbage 10
år senere. Og hvis hun godt vidste at moderen bare var et spøgelse,
ville
hun vel ikke foreslå at skulle bo sammen med hende nu, og at faderen
godt ville kunne forstå det?

Nu har jeg så læst en del kommentarer på imdb, og der er mange andre
meninger.
Men hvad siger i herinde, der har set den?

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Thomas Helmudt

Dato : 27-12-03 18:34

Hej Heidi,

Der står lidt om længden på film og NTSC vs PAL på Bytes and Bobs
hjemmeside: http://www.bytesandbobs.com/dvdcompare/dvdfaq.asp#runningtime .
Håber det kaster lidt lys over sagen.

Venlig Hilsen
Thomas

Fra : Heidi

Dato : 27-12-03 18:46

Thomas Helmudt wrote:
> Hej Heidi,
>
> Der står lidt om længden på film og NTSC vs PAL på Bytes and Bobs
> [...]

Det ser jo ud til at passe meget godt med at region 3 versionen varer
102 minutter, mens min varer 97. (Hvis ellers det også gælder for region
3, og ikke kun 1).

Tak for svaret

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 27-12-03 20:26

> Der står lidt om længden på film og NTSC vs PAL på Bytes and Bobs
> hjemmeside: http://www.bytesandbobs.com/dvdcompare/dvdfaq.asp#runningtime
..
> Håber det kaster lidt lys over sagen.

Tja, det kaster godt nok lys over sagen, men det rejser et nyt spørgsmål.

PAL viser 25 billeder i sekundet og NTSC viser 30. Så hvis en film er X
antal billeder lang, ville NTSC formatet så ikke kunne løbe hurtigere
igennem filmen, og derved være før færdigere end PAL formatet?? ....og ikke
som det står på Bytes and Bobs side, at PAL formatet gør filmen kortere
(tidsmæssig) end NTSC??

Glenn

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-12-03 20:52

Glenn [Odense] wrote:

> [...]
> som det står på Bytes and Bobs side, at PAL formatet gør filmen kortere

Jo, hvis NTSC viste de oprindelige frames direkte. Men netop fordi det
ville være _for_ hurtigt til at være umærkbart, så gør man noget andet
med NTSC. Det hedder 3:2 pulldown. Egt. dårligt at Bytes and Bobs FAQ'en
ikke nævner dette.

<http://www.dvdfile.com/news/special_report/production_a_z/3_2_pulldown.htm>

/David

Fra : Jeppe Møller

Dato : 28-12-03 14:19

> Nu har jeg så læst en del kommentarer på imdb, og der er mange andre
> meninger.
> Men hvad siger i herinde, der har set den?

Min fortolkning.
Filmen handler om skilsmisse, og tidligt i filmen tales der om at moderen
har haft anfald af sindsyge. Det er derfor oplagt at hun ikke skal have
forældremyndigheden.
Pigen i vandbeholderen er som spøgelse derfor meget virkelig for
moderen, der måske skaber sin egen virkelighed ved at sammensætte spor som -
efterlysningssedlen på pigen, vandet der løber ned i deres lejlighed mv.
Tingene der sker er derfor virkelige, men i moderens opfattelse bliver de
fordrejet til at stedet er hjemsøgt og hun derfor ønsker at redde den
druknede pige, da hun ikke kan redde sin egen / hun kan ikke håndtere
skilsmissen.
Da moderen tager elevatoren op ser jeg det som om hun går op og drukner
sig i vandbeholderen. Hun mener selv hun redder den druknede pige ved at
give hende en moder igen, men samtidig skubber hun også sin egen datter væk.
Datteren er for ung til at forstå hvad der egentlig sker med moderen
(hun er jo sindsyg) og hun ved ikke at hun rent faktisk er død (eller også
har hun fortrængt det). Slutscenen hvor hun besøger sit gamle hjem og møder
sin mor, kan derfor vise at moderens sygdom også har påvirket datteren til
at hun ser spøgelser- i den forstand at spøgelser kan være/er ubearbejdede
oplevelser.

Vandet i filmen er derfor et symbol på personenernes tanker, drifter,
indre - da vandet fosser ud af elevatoren hvor moderen ser kan det derfor
både læses som om hun drukner sig og/ eller drukner sig i sin egen sindsyge,
samtidig med at hun lader sin sygdom gå i arv til datteren der jo bliver
gennemvædet.

Jeg læser ihvert fald filmen lige så meget som en skilsmissefilm som jeg
læser den som en horrorfilm, og det synes jeg giver et værktøj der kan være
med til at fortolke filmen.

se den igen og igen
/JeppeM

Fra : Morten Bowman

Dato : 28-12-03 14:34

On Sun, 28 Dec 2003 14:18:40 +0100, "Jeppe Møller" <NOTTHISjeppem2@gjk.dk>
wrote:

> [...]
>læser den som en horrorfilm, og det synes jeg giver et værktøj der kan være

Den havde jeg ikke hørt før!?
På mig virker den en kende overfortolket.
Man kan ikke lade sin sygdom gå i arv. Enten så gør den det eller så gør den
det ikke. Du kan mene at moderens traumatiske død udløser sygdommen, men
spdan virkede det ikke i filmen. Der er jo intet som helst andet der kan
give et fingerpeg om det.

Men den med at redde pigen, da hun er sikker på hun mister sin datter var
også min tanke.

Morten Bowman
mortensnabelabowmanpunktumdk

Fra : Heidi

Dato : 29-12-03 19:27

Morten Bowman wrote:
> [...]

snip

> [...]
> helst andet der kan give et fingerpeg om det.
>
> Men den med at redde pigen, da hun er sikker på hun mister sin datter

Tak for inputs'ne til jer begge - rart med en film man kan få så meget
ud af

Fra : Morbid Angel

Dato : 29-12-03 20:16

On Mon, 29 Dec 2003 19:26:54 +0100, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

>Tak for inputs'ne til jer begge - rart med en film man kan få så meget
>ud af

Så skal du prøve at se disse film og forklare dem for gruppen =)~

Donnie Darko
Mullholland Drive
Lost Highway
Running on karma

Så kommer der gang i hjernecellerne kan du tro!

Mvh

MA

///
Mine Dvd Film http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Heidi

Dato : 29-12-03 20:33

Morbid Angel wrote:

> Så skal du prøve at se disse film og forklare dem for gruppen =)~
>
> Donnie Darko

Har jeg læst tilstrækkeligt om i gruppen til, at det har jeg opgivet på
forhånd!

> Mullholland Drive

Jeg så engang de første 20 minutter, og var ved at falde i søvn, så
jeg opgav.

> Lost Highway

Har set det meste af den, og spurgte vist endda også om den engang
herinde, men det blev jeg ikke klogere af.

> Running on karma

Kender jeg ikke, men efter lige at have læst hvad der stod på imdb har
jeg ikke specielt lyst til at stifte nærmere bekendtskab med den.

> Så kommer der gang i hjernecellerne kan du tro!

Det er jeg ikke i tvivl om - jeg er nu ikke specielt vild med den slags
film som overhovedet ingen mening giver, men film som Dark Water,
og også feks. Memento, som kan tolkes på flere måder, er ok.