Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt kontra/Lysbilleder? til foredrag
Fra : id

Dato : 29-12-03 07:12

Hej!
Er der nogen der har skiftet fra lysbilleder til digital kamera? Her tænker
digitalt spejlrefleks.

Er billede kvaliteten ligeså god når billedet bliver vist med en projektor,
som hvis det samme motiv var taget med en lysbilledfilm og vist med en
diasprojektor?

Er et lysbillede lærred ok til en digital projektor?
ID

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-12-03 10:18

On 2003-12-29, id <ioghjc@FJERNDETTEmobilixnet.dk> wrote:
> [...]
> som hvis det samme motiv var taget med en lysbilledfilm og vist med en

Digitale projektorer har normalt en opløsning på 800x600 eller
1024x768 pixels. Film siges at nå op på 4000x3000 pixels.

Men det hele afhænger også at hvor tæt man er på. Tæt på
projektorbilledet kan man se linier mellem de enkelte pixels,
længere fra er der ingen problemer.

Men det analoge medie er bedre.

> Er et lysbillede lærred ok til en digital projektor?

Fungerer på samme måde, så det er det nok. Har prøvet med et lagen
eller en hvis væg i små forsamlinger.

Fra : SB

Dato : 29-12-03 14:44

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere fra er der ingen problemer.
>
> Men det analoge medie er bedre.

> Fungerer på samme måde, så det er det nok. Har prøvet med et lagen

Jeg bruger altid en projektor til mine foredrag, sat sammen med fx en bærbar
og en gang powerpoint, kan man opnå at få et godt og inspirerende foredrag
ud af det.
Skal man til at bruge penge på en projektor, skal man nok ikke købe den
billigste, de har for det meste et dårligt lys, prisen i dag er nede på
15.000 kr. for en der er brugbare. selvfølgelig lidt en pris forskel hvis
man skal til at købe det hele fra bunden af.
Fordelen er at man kan have det hele på en cd og ikke skal stå og slås med
en masse billeder, samtidig med kan man lave en del effekter samtidig med.
Så er det tit du gør det, vælg en projektor, er det kun for at vise familien
dine billeder fra din ferie, så er et lysbillede apperat helt okay.

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-03 17:09

id wrote:

> Hej!
> Er der nogen der har skiftet fra lysbilleder til digital kamera? Her tænker
> digitalt spejlrefleks.

Med et godt digicam kan du lave lige så gode billeder som med
et analogt kamera, alm. films opløsning er begrænset af korn.

> Er billede kvaliteten ligeså god når billedet bliver vist med en projektor,
> som hvis det samme motiv var taget med en lysbilledfilm og vist med en
> diasprojektor?

Du oplyser ikke om du er kunstfotograf, som præsenterer dine lys-
billeder i et totalt mørkelagt lokale, eller om du er underviser
der supplerer dit foredrag med billeder i et halvmørkt rum.

Hvis det sidste er tilfældet, så kan du med stor fordel skifte
til digital fremvisning.

Det springende punkt er sådanset LCD-projektorerne, de findes i
flere kvaliteter og opløsninger, med de bedste modeller er det
visuelle indtryk fuldt ud på højde med en traditionel lysbilled-
fremvisning.

Men en helt alm. computer kan man redigere og producere en proff.
digital fremvisning med lyd og tekster, som langt overgår det
resultat, man kan opnå med overblænding på to lysbilledfrem-
visere.

Du kan ha' foredraget på en CD-ROM, rigtig mange møde/foredrags
lokaler har storskærms LCD-projekter installeret, så ofte skal
man slet ikke skal bekymre sig om den slags.

Det modsatte ka' faktisk være tilfældet, jeg har set arkitekt og
professor Bjørn Nørgaard stå og se fortvivlet ud, da han opdagede,
at det ikke længre er en selvfølge, at der står en Kodak karrusel
i ethvert kongrescenter.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : id

Dato : 29-12-03 18:37

Undskyld at jeg ikke har fået konkretiseret helt nøjagtigt hvad anvendelsen
gik ud på.
Det er fortrinsvis i mindre forsamlinger, foreningslokaler og private hjem
jeg skal fremvise fotos fra rejser
Mvh.
ID

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-12-03 18:58

id wrote:

> Det er fortrinsvis i mindre forsamlinger, foreningslokaler og private hjem
> jeg skal fremvise fotos fra rejser

Så skal du nok vente til der kommer LCD-fremvisere som ka' gi'
en meget højere opløsning, for det nytter jo ikke noget, at du
kan købe et digicam som gi'r 12 Megapixel billeder, når LCD-
fremviseren kun kan klare 1024x768 pixels = under 1 Megapixel,
og en LCD-fremvisers farver er altså ikke lige så mættede som
et godt lysbillede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen