Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Capture one DSLR vs. Photoshop cs RAW
Fra : Martin Gleit

Dato : 28-12-03 11:13

Er der nogen grund til at bruge capture one hvis man har photoshop cs der
arbejder direkte med raw filer. Hvilket af disse konveteringsprogrammer er
at foretrække?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 11:28

On 2003-12-28, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:
> Er der nogen grund til at bruge capture one hvis man har photoshop cs der
> arbejder direkte med raw filer. Hvilket af disse konveteringsprogrammer er
> at foretrække?

Der er mange der sværger til C1, men jeg kender ingen af dem.
En del C1 brugere er også Photoshop brugere.

Indtil videre bruger jeg kun Canons værktøj + GIMP.

Fra : Martin Gleit

Dato : 28-12-03 12:06

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Der er mange der sværger til C1, men jeg kender ingen af dem.
> En del C1 brugere er også Photoshop brugere.
>
> Indtil videre bruger jeg kun Canons værktøj + GIMP.

For mig at se er det noget lettere når Photoshop kan læse og konvertere raw
filerne med det samme...dog ser det ud som om C1 er lidt mere avanceret hvad
angår valgmuligheder...i følge de fleste på dpreview er canons egen værktøj
ikke specielt gode

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-03 15:05

On 2003-12-28, Martin Gleit <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote:

> [...]
> angår valgmuligheder...i følge de fleste på dpreview er canons egen værktøj

Inden du beslutter dig, så check lige om du ikke skal bruge dcraw,
som er det bedste på markedet (det er gratis, open source, og
bedre end noget du kan købe).

Se analysen her:
http://www.insflug.org/raw/

dcraw vs FVU er meget overbevisende. Jeg har fundet min RAW converter.

Fra : Martin Gleit

Dato : 28-12-03 15:33

> [...]
>
> Se analysen her:
> http://www.insflug.org/raw/
>
> dcraw vs FVU er meget overbevisende. Jeg har fundet min RAW converter.

tak for henvisningen...kan dog ikke få det tilat starte...tror dog alligevel
jeg foretrækker Photoshop CS til normal raw brug og C1 når der skal laves
avancerede konveteringer..

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-12-03 16:15

Alle reviews jeg har set indtil nu siger at C1 er det bedste. Det giver
mange muligheder for at justere billeder i forbindelse med konverteringen,
som kræver et GUI interface, så en kommandline utility er temmeligt langt
derfra. Prøv selv C1, det kan downloades og prøves i 15 dage gratis. Jeg
bruger stort set ikke andet i forbindelse med min 10D.
Mvh,
Hans

Fra : Jan F.

Dato : 28-12-03 14:56

Jeg har prøvet begge og foretrækker Photoshop, da jeg kender den i forvejen
og dermed slipper for at sætte mig ind i et nyt program.

Jan F.