Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Katten har gået med snavsede poter
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-12-03 17:56

Hej NG

Jeg har fået billeder af mine børnebørn her til jul, men AK.....
Billederne blev efterladt på stuebordet, og katten har jogget med
snavsede poter over dem alle. Det drejer sig om jord/mudder.
Kan de reddes?
Kan de renses med noget der ikke opløser billedet?

Håber på hjælp.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 27-12-03 18:05

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan de reddes?
> Kan de renses med noget der ikke opløser billedet?

Hej

Nu siger du billeder, hvis det er rigtige fotografier, så smid dem i vand,
skyld dem og læg dem til tørre på et klæde, et sted katten ikke kommer. Men
er det print fra blækprinteren, er det nok en anden sag, så er det nok nye
print der skal til !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-12-03 18:05

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:
> [...]
> vand, skyld dem og læg dem til tørre på et klæde, et sted katten ikke
> kommer. Men er det print fra blækprinteren, er det nok en anden sag,

Det er 'rigtige' billeder, skolefotos.
Mener du virkeligt at de kan overleve en tur i vand?
Jeg har prøvet forsigtigt med en fugtig klud, og det klistrede og de
blev matte.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Knud Bonke

Dato : 27-12-03 18:12

: Det er 'rigtige' billeder, skolefotos.
: Mener du virkeligt at de kan overleve en tur i vand?
: Jeg har prøvet forsigtigt med en fugtig klud, og det klistrede og de
: blev matte.
:
:
Ja, den er god nok, de har svømmet før! Hvis det er højglans, mister de den blanke overflade. De kan tørres med et strygejern, læg
dem ind i et hvidt pudebetræk, med billedsiden nedad, og stryg med moderat varme (uld, uden damp) på bagsiden.
Hilsen Knud

Fra : Pico

Dato : 27-12-03 18:18

Knud Bonke wrote:

> [...]
> i et hvidt pudebetræk, med billedsiden nedad, og stryg med moderat
> varme (uld, uden damp) på bagsiden. Hilsen Knud

Endnu lettere, brug en almindelig hårtørre til at tørre billederne med.
Pico

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-03 21:02

Knud Bonke wrote:

> [...]
> læg dem ind i et hvidt pudebetræk, med billedsiden nedad, og
> stryg med moderat varme (uld, uden damp) på bagsiden.

Moderne højglanspapir er RC papir baseret på plast, så de må
under ingen omstændighedder behandles med et strygejern.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-12-03 18:22

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev :

>Mener du virkeligt at de kan overleve en tur i vand?
>Jeg har prøvet forsigtigt med en fugtig klud, og det klistrede og de
>blev matte.

Ja da, alle »rigtige« billeder bliver skyllet i vand f'r de
bliver tørret.

Du skal ikke bruge en klud, men smid dem i et vandfad eller lign.

Det kan godt ske at de mister lidt af den blanke overflade, men
ellers burde der ikke ske noget.
--
Knud

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-12-03 18:37

On Sat, 27 Dec 2003 18:21:47 +0100, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> [...]
>
>Du skal ikke bruge en klud, men smid dem i et vandfad eller lign.
>
>Det kan godt ske at de mister lidt af den blanke overflade, men

Er skolefotos ikke blevet digitale ?
De bliver vel ikke fremkaldt på gammel maner
mvh Ebbe

Fra : Mic Holm

Dato : 27-12-03 18:53

digitale billeder "fremkaldes" ved at man med en farvelaser "tegner"
billedet direkte på fotopapir. Så kvaliteten og fremkaldelsen (af det
exponerede papir) foregår præcis som i gamle dage.

--Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-12-03 19:00

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev :

>Er skolefotos ikke blevet digitale ?

Efter hvad Carsten skrev, så er det rigtige fotos, det tyder
resultatet med aftøring med en klud da også på.
--
Knud

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-12-03 19:18

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Efter hvad Carsten skrev, så er det rigtige fotos, det tyder
> resultatet med aftøring med en klud da også på.

Jeg ved ikke om oprindelsen på mine kopier er digital eller analog, men
de kopier jeg har modtaget ser ud til at være på almindeligt fotopapir.
To sæt ligner skolefoto, og et sæt er fra en 'rigtig' fotograf. Hvis det
har interesse, kan jeg finde ud af, hvordan de er optaget.

Interessespørgsmål:
Er der forskel på det fotopapir man vil modtage prøvetryk/kopier på
afhængigt af om oprindelsen er digital eller analog?

Jeg ved at fremstillingsprocessen er forskellig, men er 'resultatet'
ikke det samme?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-12-03 21:50

"Carsten Finn Rasmussen" skrev
> Interessespørgsmål:
> Er der forskel på det fotopapir man vil modtage prøvetryk/kopier på
> afhængigt af om oprindelsen er digital eller analog?

Nej. Ikke så længe vi taler "rigtige" kopier på fotopapir
i modsætning til f.eks. inkjet eller farvesublimering.

> Jeg ved at fremstillingsprocessen er forskellig, men er 'resultatet'
> ikke det samme?

Jo. Selve materialet er det samme, ligesom processen er
den samme.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 27-12-03 18:29

> [...]
> Kan de reddes?
> Kan de renses med noget der ikke opløser billedet?

Du må ikke røre ved den våde emulsion (forsiden) under optørringen, men
gerne forsigtigt i helt våd tilstand, og lad så bare billederne tørre
stående skråt, så vandet kan løbe af, så undgår du også kalkpletter !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-12-03 19:05

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> Hej NG

> Håber på hjælp.

Maaaange tak for hjælpen. :) :) :)
Billederne har været i koldt vand, er afvasket forsigtigt med en blød
klud og sat til tørring.
Det ligner en succes. Billederne ser ud til at tørre op uden
kalkpletter, uden væsentlig ændring af overfladen og uden at krølle.

I har reddet julestemningen, og måske forholdet til børnebørnene.

Må i alle have en fortsat god jul og et lykkebringende nytår.

(Katten er sat på tørkost resten af ugen ;) )

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-12-03 21:51

"Carsten Finn Rasmussen" skrev
> (Katten er sat på tørkost resten af ugen ;) )

Jeg troede det var mudder?

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 28-12-03 11:52

Peter Schrøder wrote:
> "Carsten Finn Rasmussen" skrev
>
> Jeg troede det var mudder?

Hi hi. :)
Det var det også. Tørkosten var mere tænkt som en straf, så den holder
sig på måtten i fremtiden ;)

Her til morgen er billederne forresten som nye. Ingen spor af katten og
ingen synlig forringelse af overfladen :)

Endnu en gang tak til alle og Godt Nytår.

mødes med en gunstig lejlighed....