Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lagring i Photoshop
Fra : Leif Halling

Dato : 27-12-03 12:22

Hejsa gruppe.

Jeg har indscannet en masse lysbilleder og lagret dem som TIFF filer. Ideen
var så at redigerer i dem og efterfølgende lagre dem som jpeg filer.

MEN: Enkelte af billederne kan jeg ikke lagre som jpeg filer når jeg bruger
"SAVE AS" men kun som RAW, PSD eller TIFF. (Tiff filerne er på ca. 19 MB
stykket og programmet er Photoshop 7.0)
Andre indscannede filer blot på 10 MB (lavere opløsning på Scanneren) kan
uden problemer lagres som jpeg.(og iøvrigt mange flere formater ifølge
drop-down listen !)

Hvad er problemet - og løsningen ????

Mvh. Leif

Fra : Knud Bonke

Dato : 27-12-03 12:47

:
[...]

Hej Leif
Prøv "Save for web", så kan du bestemme størrelse og kompression. Men jeg ser ikke ideen i at gemme som jpeg når du har billederne i
Tiff. Med mindre du samtidig laver dem i en størrelse som passer på en webside, og beholder tif'erne
Hilsen Knud

Fra : Mic Holm

Dato : 27-12-03 12:51

Brug "save a copy as" istedet.

--Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-12-03 12:55

"Leif Halling" <leif.hallingFJERNES@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er problemet - og løsningen ????

Lyder som om, dine billeder har 16 bit/kanal. Skal ændres til 8 bit/kanal,
inden du kan gemme i jpeg. I PS 7 DK: Billede, Tilstand, 8 bit/kanal.

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet (inaktiv indtil det
nye år)

Fra : Leif Halling

Dato : 27-12-03 19:01

> Lyder som om, dine billeder har 16 bit/kanal. Skal ændres til 8 bit/kanal,
> inden du kan gemme i jpeg. I PS 7 DK: Billede, Tilstand, 8 bit/kanal.
>
> --
> -Jens B.

Hej Jens

Tak for svaret - det løste mit problem. Ved du om det har noget med
filstørrelser at gøre at nogle filer lagres med 16 eller 8 bit ??

Mvh. Leif

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-12-03 19:08

> Tak for svaret - det løste mit problem. Ved du om det har noget med
> filstørrelser at gøre at nogle filer lagres med 16 eller 8 bit ??

Ja, det har det i allerhøjeste grad. Et billede, der er lagret som RGB med
16 bit pr. kanal fylder 3x16 bit pr. pixel = 48 bit/pixel. Et tilsvarende
billede, lagret med 8 bit pr. kanal, fylder 3x8 bit pr. pixel = 24
bit/pixel. Mange digitale kameraer leverer 12 bit pr. kanal.