Lidt nybegynder spørgsmål (måske lidt lang~
Fra : Thomas B

Dato : 29-12-03 03:55

Hejsa !

Jeg skal snart til at ha liv i mit det første akvarium.
Har købt et starter kit på 126 l. med pumpe filter
+ div vand pleje produkter.

Har brugt en del timer på at læse i bøger lånt fra biblioteket. Samt læst
en del gammle indlæg via google.
Og er kommet der til at jeg blandt andet vil ha Scalare.

Kampfisk vi jeg også gerne ha. har læst det med kun 1 stk. han kampfisk. Men
hvor mange hunner skal jeg købe
ikke fordi jeg vil ha yngel men bare for at se en eller flere hunner sammen
med en han.

Er det en gal sammen sætning Kampfisk og Scalare.
tænker på tempertur i akvariet samt hvordan vandet skal være samt adfærd .
(tror det ikke efter det jeg har læst indtil nu)

Scalare danner par. skal jeg købe 6 stk og lade 2 finde sammen som et par.
eller er der plads til 2 par hvis man er så heldig at 4 ud af 6 Scalare
finder sammen. i et 126l.
De sidste der er tilbage. Er bedst at skille sig af med dem for at undgå
ballade.

1 par Scalare vil egenlig passe mig meget godt. da jeg godt med tiden. Kunne
tænke mig en helt 3. art. sammen med kampfisk og Scalare. og pladsen i et
126l jo ikke er det helt vilde. Scalare kan jo blive noget store.

Scalare kan blive gammle har jeg læst..Hvad med kampfisk

Hvad mere skal jeg ha fat i. nogle skrandemænd af en eller anden art.
selvfølgelig planter. Sten..træstup.. mere ?

Mvh. Thomas

Fra : Martin Razk

Dato : 29-12-03 09:29

hej Thomas og velkommen.

Jeg startede selv op for ca. ½ års tid siden, min kæreste og jeg havde begge
haft akvarie tidligere, og nu ville vi have et sammen. Vi startede op med,
tro det eller lad vær', discus.Forhandleren foreslog det endda. Han mente
det var en ganske god fisk at starte op med. Tjah, så vil jeg ikke vide
hvilke der er sværere hvis det starter med discus som nemme.
Det jeg vil frem til er vel at du skal overveje meget kraftigt hvilke fisk
du vil have.
De skal være ret nemme at have med at gøre, men det er også vigtigt at de
er spændende. Efter et lidt mislykket discus eventyr bestemte jeg mig for at
vi skulle have scalere. Det var en fisk der tiltalte mig meget. Og vi fik 12
scalare til vores 325L. Men helt ærligt blev jeg hurtigt træt af dem. De var
meget kedelige, og ikke specielt spændende at kigge på( Ved godt mange vil
være uenige). Jeg er kommet frem til at der skal være liv i akvariet.
Scalarene stod bare rundt omkring, helst sammen, og lavede ikke det vilde.
En lidt lang smøre, men hvad... .
Kampfisk er sjove fisk derimod. Hannerne specielt er sjove at se på; de er
meget fjollede og laver tit skægge ting,
Jeg vil foreslå dig at købe nogle fisk der er billige, og nogle der er noget
spræl i.
Hvis du kører dig en tur, vil jeg foreslå at du kører forbi akvariekælderen
i Flaunskjold. Han har mange billige fisk. Og kan give en del gode råd med
på vejen. Fik f.eks. 10 rød neon til 35 kr.

Igen er det selvfølgelig op til ens smag hvad man synes er det bedste til
ens akvarie. Vi har prøvet os frem igennem de forskellige arter, og er
stoppet ved Tetra. Mange mener det kun er en fyld fisk, men der er faktisk
mange forskellige. spændende arter.

En meget lang historie, men synes der skulle lidt baggrund med.

Martin

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 29-12-03 11:48

Thomas B wrote:
> Hejsa !
>

> Jeg skal snart til at ha liv i mit det første akvarium.
> Har købt et starter kit på 126 l. med pumpe filter
> + div vand pleje produkter.

Det lyder som en fornuftig størrelse at starte med.

> Har brugt en del timer på at læse i bøger lånt fra biblioteket. Samt
> læst en del gammle indlæg via google.

Kompliment. Det er godt, at du sætter dig ind i tingene, inden du starter.

> Og er kommet der til at jeg blandt andet vil ha Scalare.

Det synes jeg er en skidt ide. Akvariet er alt for lille til scalarer.

> Kampfisk vi jeg også gerne ha. har læst det med kun 1 stk. han
> kampfisk. Men hvor mange hunner skal jeg købe
> ikke fordi jeg vil ha yngel men bare for at se en eller flere hunner
> sammen med en han.

Uanset akvariets størrelse er der kun plads til en han.
Umiddelbart vil jeg mene, at du godt kan holde to hunner.
Du kan dog risikere, at hunnerne vil slås indbyrdes, og det betyder oftest,
at den underlegne hun bliver jagtet til døde. Kampfisk er individualister,
og har
ofte forskellige temperamenter, så du kan være heldig at få to hunner, der
godt kan enes.

> Snip en masse om scalarer.
>
> Hvad mere skal jeg ha fat i. nogle skrandemænd af en eller anden art.
> selvfølgelig planter. Sten..træstup.. mere ?

I forhold til akvariets indretning er der frit slag....kampfisk er
ligeglade.
Jeg vil foreslå nogle stimefisk f.eks. tetraer sammen med en sugemalle og en
håndfuld pansermaller.

Volds

--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-03 12:33

Thomas B skrev i et indlæg på usenet:
> Jeg skal snart til at ha liv i mit det første akvarium.
> Har købt et starter kit på 126 l. med pumpe filter

Glimrende ide - og det er helt klart en bedre størrelse end de 54 liter
startsæt, der sælges.

> + div vand pleje produkter.

Det er godtnok normalt lidt overflødigt .....

Lidt gødning til planterne, når de kommer i groning er fint - men resten
af de "vidundermidler", der sælges kan man sagtens undvære.

> Har brugt en del timer på at læse i bøger lånt fra biblioteket. Samt
> læst en del gammle indlæg via google.

Rigtig god ide

> Og er kommet der til at jeg blandt andet vil ha Scalare.

Som en anden er inde på, så kan scalarer blive ret store - og vil gerne
have et større akvarie.

> Kampfisk vi jeg også gerne ha. har læst det med kun 1 stk. han
> kampfisk. Men hvor mange hunner skal jeg købe
> ikke fordi jeg vil ha yngel men bare for at se en eller flere hunner
> sammen med en han.

Jeps - de hedder ikke kampfisk for ingenting

Mere end en han ad gangen går sjældent godt.

> Er det en gal sammen sætning Kampfisk og Scalare.
> tænker på tempertur i akvariet samt hvordan vandet skal være samt
> adfærd . (tror det ikke efter det jeg har læst indtil nu)

Næh - begge er ret fredelige (undtagen når flere kampfiskhanner sammen).

Men størrelsen på Scalarerne gør nok, at jeg ville vente med dem til jeg
fik et større akvarie.

> Hvad mere skal jeg ha fat i. nogle skrandemænd af en eller anden art.
> selvfølgelig planter. Sten..træstup.. mere ?

"Skraldemænd" er et dårligt ord - de fjerner ikke skrald - de kan tage
lidt alger og foderester.

Hvis du skal have en træstub/rod - så husk at lægge den i blød i et
stykke tid, så farvestofferne kan blive skyllet ud, da den ellers kan
farve vandet ret meget - det er ikke farligt - men ser ikke pænt ud.

Ellers er det bare at følge bøgerne - så kan det ikke gå helt galt

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Thomas B

Dato : 30-12-03 08:51

Jeg siger mange tak for svar.