Forstand på hydraulik i Citroen BX???
Fra : CF

Dato : 29-12-03 12:51

Bilen er en BX14RE fra 85. Niveau reguleringen "sidder fast" - pinden
går meget stramt, og jeg har mere indtryk af at jeg bøjer stangen.
Måtte skifte baghjul forleden, og fik den endelig i stilling Høj - men
nu vil den ikke tilbage i normal igen. Kan man skille noget ad og tage
fat med en nøgle eller hvordan skal man gribe den sag an??? er der en
ventil med tre stillinger eller hvordan fungerer det?

Godt nytår til alle

Frits

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-12-03 13:17

On Mon, 29 Dec 2003 12:50:33 +0100, CF <pizza1@ofir.dk> wrote:

> [...]
>fat med en nøgle eller hvordan skal man gribe den sag an??? er der en
>ventil med tre stillinger eller hvordan fungerer det?

Du skal have fat i Hr. Møller.

Han ved ALT om de affjedringer, og han kigger forbi herinde jævnligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Møller

Dato : 29-12-03 18:38

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Du skal have fat i Hr. Møller.
>
> Han ved ALT om de affjedringer, og han kigger forbi herinde jævnligt.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Godt nytår hr. Folmer.
Skal vi ikke lige klappe hesten lidt. det er store ord du tager i din mund,
du ved, at jeg er en beskeden mand der ind i mellem øser lidt af min
beskedne viden.

men skal vi starte fra en ende af.

ADVARSEL læg dig aldrig ind under en Citroen med hydraulisk til
affjedringssystemet, med mindre du er en fladfisk, skulle hydraulikken
svigte, du skruer måske en udluftningsskrue ud, løsner en omløber, eller
hvad ved jeg hvad du kan finde op, så falder bilen ned til en højde af ca.
50 mm over jorden,det kan give en flad fornemmelse, og en underlig smag i
munden.

Bilen er fra 85.:

1. hvordan ser de bagerste bremseskiver ud: er de rustne, aktiveres
bagbremserne for lidt:
og i så fald vil jeg mene, at du ikke motionerer den højdeindstilling
regelmæssigt.
2. Motionerer du højdeindstillingen regelmæssigt: mindst en gang hver gang
du er ude og køre. hvis ikke kan vi nok arbejde os hen imod en løsning, der
er dog visse ting vi lige skal have på plads.
3. hvornår har du sidst skiftet de 5 hydraulikkugler
4, Hvornår er alle bremserør og hydraulikrør skiftet, er de af rustfrie stål
5. virker affjedringen i øvrigt normalt før du "dummede" dig
6. højdereguleringen inde i bilen er i præcis blot en overstyring af den
almindelige højderegulering.
7. d.v.s. for at den skal virke, skal de to højderegulatorer der sidder ved
hhv. forreste og bagerst krængningsstabilisator fungere frit og uden ryk.
8. Ved begge højde korrektører sidder der nogle tynde stænger der er
fæstnet til krængningsstabilisatoren, de skal gå frit i deres holdere.

Hvis alt der er i orden kommer vi nok frem til der hvor skoen klemmer,
hunden ligger begravet eller hvad du nu foretrækker,

9.Højdereguleringshåndtaget inde fra bilen er rent mekanisk forbundne til
højderuregeringsanordningen (jeg kunne ikke finde på et længere ord uden at
gøre det helt uforståeligt)
10. Start med at klods bilen op, så den ikke kam falde ned over dig.
11. håndtaget inde i er udformet som et stort Z, og er fæstnet i bunden af
bilen med et beslag der blot er skruet fast med to bolte i bunden af bilen,
jeg mener, at du kan komme til at løsne dem indefra.
12. håndtaget går ned gennem beslaget gennem bunden af bilen og er meget
simpelt fæstet til en langsgående tynd stang, der er blot lavet et øje på
stangen ved at man har snoet den en gang.
13 den langsgående stang skal gå let i alle de nylonføringer der er i
bunden.

Men hvis alt normalt virker, vil jeg tro at problemet er 11 og 12.

Ergo du får svigermor til at kravle ind under vognen, så hun har hovedet
midt under bilen ca. mellem forsæderne, så skal hu kunne se, at den
langsgående stang bevæger sig let og ubesværet i takt med at du motionerer
håndtaget inde i bilen frem og tilbage.

Historien er ikke slut her. men nu vil jeg gerne have dine kommentarer før
vi går videre.

Jeg skal også ned og se nyheder.
--
Møller

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-12-03 20:44

Nu du lige er i gang med at dele dine guldkorn om hydraulik systemet i
Citroen, har jeg da også lige et spørgsmål...
Den anden dag havde jeg 5 mennesker på bagsædet samt 2 på passagersædet og
skulle lige køre en kilometer ned i byen. Da vi havde kørt 100 meter
begyndte STOP lampen at lyse samt ((!)) lampen. Jeg stoppede, og så holdt
den op. Vi trillede langsomt det sidste stykke, og den blinkede lige et par
enkelte gange. Siden den gang har den lyst i de samme to lamper hver gang
der er læs på den. Er det fordi der skal fyldes hydraulik olie på den, skal
den have nye gasflasker, eller kan det være noget helt andet?

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 29-12-03 21:05

"Kasper Hansen [8270]" skrev

> Er det fordi der skal fyldes hydraulik olie på den,

Det er et godt sted at starte, sæt bilen i højeste position, så skal
flyderen på beholderen være mellem mærkerne.
Det kan godt undre lidt at du ikke har gjorde det med det samme.
Det er måske en ide at kontrollere motoroliestanden nu du har klappen åben.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-12-03 21:18

> [...]
> Det kan godt undre lidt at du ikke har gjorde det med det samme.
> Det er måske en ide at kontrollere motoroliestanden nu du har klappen

Grunden til at jeg ikke gjorde med det samme, er ganske enkelt at jeg ikke
ved så meget om biler... Det var først da jeg havde set det et par gange, at
det begyndte at dæmre for mig :) Det undrede mig trods alt ikke at den
brokkede sig over 8 personer. Motorolie standen er helt fin. Jeg regner med
at få tjekket for hydraulikolie i morgen, samt efterfyldt såfremt det er
nødvendigt. Vi er jo sjældent mere end 2 i bilen, så jeg bliver jo ikke lige
mindet om det...

/Kasper Hansen

Fra : alexbo

Dato : 29-12-03 21:26

"Kasper Hansen skrev

> Grunden til at jeg ikke gjorde med det samme, er ganske enkelt at jeg ikke
> ved så meget om biler...

Meningen med en STOR rød STOP lampe, er at få bilisten til at stoppe, og
undersøge sagen, måske læse i instruktionsbogen.

Husk at hydralikolien er en grøn LMH olie, alt andet ødelægger systemet.
Køb en ekstra og læg i rummet bag motoren.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-12-03 21:40

> Meningen med en STOR rød STOP lampe, er at få bilisten til at stoppe, og
> undersøge sagen, måske læse i instruktionsbogen.

Ja, men jeg stoppede jo, hvorefter den gik ud. Jeg konkluderede (det var
faktisk ikke mig der kørte, men min kæreste - vi andre var fulde :) at det
nok var en løs forbindelse eller sådan noget.

/Kasper Hansen

Fra : Møller

Dato : 29-12-03 22:35

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message

> [...]
> faktisk ikke mig der kørte, men min kæreste - vi andre var fulde :) at det
> nok var en løs forbindelse eller sådan noget.

Jo det er for så vidt rigtig nok med den store røde lampe, for det betyder,
at bilen mister al mulighed for at bremse ud over håndbremsen. Affjedringen
tager som sådan ikke den store skade ud over, at pumpe og andre dele kan
slides, man kan med lav hastighed godt køre lidt, men husk det med bremsen.

Det skal som Axel skriver være den rigtige LMH olie, det er i realiteten en
alm. hydraulikolie, som er grøn. Det er det samme som bruges i gravemaskiner
og andet hydraulisk udstyr.
I nøds tilfælde kan tynd olie bruges, systemet skal så blot skylles
ordentlig igemmen efter reparation og påfyldes den rigtige olie (fremgår af
instruktionsbogen, så hvis alt andet svigter læs
brugsanvisning/instruktionsbogen)
Det har den store fordel frem for alm. bremsevæske, at det ikke absorberer
vand. og så virker det smørende, hvilket er en nødvendighed, da systemet er
forsynet med en pumpe og støddæmpere, der alle bruger samme olie.
Ulempen er så, at der absolut ikke må komme vand i systemet, da det kan
samle sig i lommer og fryser til en prop, dette sker ikke ved alm.
Bremsevæske, den kan her ved kraftig opvarmning give damplommer, der kan få
bremsekredsen til at fjedre og helt svigte, så der er fordele og ulemper ved
begge systemer.

men da Citroens system er et lukket system, skal svind i olien altid tages
alvorligt, og utætheden skal findes, hvis den fortsætter med at tabe olie,
oftest vil man kunne se det ved at det drypper ned på underlaget.

godt nytår
--
Møller

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-12-03 23:17

> men da Citroens system er et lukket system, skal svind i olien altid tages
> alvorligt, og utætheden skal findes, hvis den fortsætter med at tabe olie,
> oftest vil man kunne se det ved at det drypper ned på underlaget.

Okay, jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt... Hvis
der mangler hydraulikolie på bilen, er det fordi der er en utæthed et eller
andet sted? Og når du nu siger bremsevæske, er det så den samme
hydraulikolie du snakker om? Jeg er jo ikke så ferm til det der med biler :)

/Kasper Hansen

Fra : Møller

Dato : 30-12-03 11:44

> [...]
> andet sted? Og når du nu siger bremsevæske, er det så den samme
> hydraulikolie du snakker om? Jeg er jo ikke så ferm til det der med biler

I visse citroen'er bruges der hydraulikolie til at holde bilen i den højde
man vil have samt til at bremse med.

Kort fortatt sker der følgende:
1. man har en beholder med hydraulikvæske
2 en højtrykspumpe tager olien herfra og øger trykket til ca. 70 bar.
3 denne olie under højtryk bruges nu til 3 ting
3.1. sikre tryk i højderegulering og støddæmperne vi nogle
høfdereguleringsventiler.
3,2 sikrer bremsetryk ved at du med bremsepedalen åbner for en ventil, så
olie under tryk kan komme ud til bremsecylindrene, max tryk ved ventil vil
således være det maximale tryk højtrykspumpen kan yde, derfor er det
vigtigt, at den virker korrekt. den modstand du føler i bremsepedalen er
kunstig skabt v.h.a. en fjeder.
3.3 på modeller med servo styring kommer olien også fra pumpen.
4 det hele styres ved hjælp af en række hydraulikventiler.

Altså har bilen kun en beholder til hydraulikvæske og ingen bremsevæske
beholder er der KUN hydraulikolie på bilen.

Bremsevæske der i mod er til og med DOT 4 lavet på basis af *glykol, der er
meget vandabsorberende, ligesom sprit.
Det er det samme du kommer på køleren for at sænke frysepunktet, og derfor
skal det jo være 100 % blandbart med vand.

Du vil altid kunne kende hydraulikolie og Bremsevæske fra hinanden, selvom
de han have samme grønne farve:
kom lidt af det i et glas, lige så meget vand:
1. ryst det godt
2. lad set stå lidt
3. glo på det
3.1 hvis det er hydraulikvæske vil det lægge sig oven på vandet og efter
nogen tid være 100% adskilt.
3.2 hvis det ikke skiller er det bremsevæde eller kølervæske.

Du kan også nøjes med at komme en smule vand ned i væsken:
1. falder den til bunds er det hydraulikolie
2. opløses den er det Bremsevæde eller Kølervæske.

BLAND det aldrig.
Kølevæske er forsynet med andre tilsætningsstoffer (inhibitorer) en
Bremsevæske.

Var det klart nok, trods den lange smøre. eller kom tilbage, der skulle jo
nødig ske nogen fejltagelse med bremsesystemet.
Resten er sq lige meget, for så kan bilen ikke køre og lave ulykker

Hydraulikolie kan du polere lakken med,
Bremsevæske og kølevælske kan du fjerne lakken effektivt med.

du kan også smage på det:
1. Hydraulikolie smager af olie, egentlig ikke overraskende.

Bræmsevædske af klasse DOT5 er i langt de fleste tilfælde lavet på
silikonebasis og bruges til baneracere bil/MC, da det har stort set samme
egenskaber som hydraulikolie højt kogepunkt og ikke vandsugende., selvom de
er fremstillet på forskellig basis. bland det aldrig med andet, med mindre
bremsefabrikanten siger god for det. Gummepakninger- og bøsninger skal være
velegnet til det, det er de oftest, da silikone virker smørende på
gummipakninger, men der kan forekomme nogle der er syntetiske, og så kan
fanden være løs i Laksegade.

Måske lidt usammenhængende, men jeg har lidt travlt

Nok? eller kom tilbage, men hav lidt tålmodighed.
--
Møller

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-03 14:11

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> således være det maximale tryk højtrykspumpen kan yde, derfor er det
> vigtigt, at den virker korrekt. den modstand du føler i bremsepedalen er

Hold da op - så blev jeg da klogere i dag..... Kunne Citrobang-manden så
ikke lave en længere vandring ved brug af bremsen..... man bliver jo vandt
til at bruge en bremse, der virker straks - når man så kører i andre potter
med normale bremser overraskes man jo en gang i mellem....

[klip]

> Hydraulikolie kan du polere lakken med,
> Bremsevæske og kølevælske kan du fjerne lakken effektivt med.

LOL - har du prøvet?

> du kan også smage på det:
> 1. Hydraulikolie smager af olie, egentlig ikke overraskende.

Det forklarer sagen... LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-12-03 15:48

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> wrote in message

> En masse nyttig info...
>
> Nok? eller kom tilbage, men hav lidt tålmodighed.
> --
> Møller

Godt. Så det vil altså sige at det er et dårligt tegn at den har tømt sig
selv for hydraulik olie...? Jeg blev jo helt forvirret af den lange tekst.
Jeg er helt sikker på at det er olie - der står LHM på dækslet og i
manualen, så den skulle være god nok. Den holdt iøvrigt også op med at lyse
i stop lampen da jeg havde fyldt den op igen :)

/Kasper Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 30-12-03 15:59

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Godt. Så det vil altså sige at det er et dårligt tegn at den har tømt sig
> selv for hydraulik olie...?

Ja, meget alvorligt: du mister bremserne fuldstændig og undervognen ryger
helt i bund. Har du også servo mister du også dette.

Få lige læst lidt i instruktionsbogen til bilen om, hvordan systemet skal
kontrolleres og vedligeholdes.

Har du kontrolleret niveauet for væsken?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-12-03 23:10

> [...]
> kontrolleres og vedligeholdes.
>
> Har du kontrolleret niveauet for væsken?

Ja, jeg kontrollerede væskestanden iht. manualen, og den var netop under
hvad den skulle være. Herefter efterfyldte jeg. Men mine bremser har altså
ikke svigtet på noget tidspunkt. Det samme gælder for hæve-sænke funktionen
og servoen... Den var jo heller ikke helt tom. Bare meget lav :)
Men jeg får den tjekket snarest...

/Kasper Hansen

Fra : Peter G C

Dato : 31-12-03 12:01

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men jeg får den tjekket snarest...

Du kan jo starte med at kontrollere den selv - altså se om væskeniveauet
ændres.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 29-12-03 22:27

"Kasper Hansen skrev

> Ja, men jeg stoppede jo, hvorefter den gik ud.

Godt, nå men start som sagt med at kontrollede oliestanden.

mvh
Alex Christensen

Fra : CF

Dato : 29-12-03 22:14

On Mon, 29 Dec 2003 18:37:52 +0100, "Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk>
wrote:

> [...]
>håndtaget inde i bilen frem og tilbage.
>
>Historien er ikke slut her. men nu vil jeg gerne have dine kommentarer før

Kære Møller

Tak for et rigtig godt svar. Hydraulikrør og 4 kugler er skiftet for
1,5 år siden og hovedkuglen for 3 mdr. siden. Jeg må tilstå, at den
indvendige højderegulator aldrig bliver brugt. Dytten puster sig jo
bare op når den startes. Men ved hjulskift har jeg erfaret, at dette
ikke er muligt uden at stille i position høj. jeg måtte tage meget
hårdt i regulatoren for at få den i høj og nu vil den ikke ned igen.
Første ting jeg vil checjke er om ikke den Z formede stang er "fast"
på en eller anden måde.

I morgen vil dette blive gjort - og jeg skal nok klodse bæstet op
først.

Håber jeg må komme tilbage med yderligere spørgsmål om nødvendigt.
Gruppen vil få at vide hvordan det går

Tak, og et rigtig godt nytår 2004

Frits

Fra : Møller

Dato : 30-12-03 20:16

"CF" <pizza1@ofir.dk> wrote in message

> Håber jeg må komme tilbage med yderligere spørgsmål om nødvendigt.
> Gruppen vil få at vide hvordan det går
>
> Tak, og et rigtig godt nytår 2004
>
> Frits

Du skal være velkommen og også et godt nytår 2004 til dig og alle andre der
er her i gruppen uden undtagelser.
--
Møller