/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Citroen Xantia 97' - Hvad skal man se efte~
Fra : Christian


Dato : 29-12-03 12:07

Jeg har kig på en Citroen Xantia 1,8 5d. Monaco 16V fra 97 med knap 200.000
km på bagen.

Det er en bil som skal køre sydpå med familien 1 x om året og derudover ca
10.000 om året. Jeg regner med at den skal holde uden de store problemer i
4-5 år.

Hvordan er det med rust og typiske fejl og mangler på denne bil ? ... og er
det i det hele taget et godt køb når prisen er ca. 60.000 på et MEGET
velholdt nysynet eksemplar med både aircon og klima.

Hilsen

Christian





 
 
Søren Emig (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Søren Emig


Dato : 29-12-03 12:52


"Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
news:3ff00ad8$0$9779$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har kig på en Citroen Xantia 1,8 5d. Monaco 16V fra 97 med knap
200.000
> km på bagen.
>
> Det er en bil som skal køre sydpå med familien 1 x om året og derudover
ca
> 10.000 om året. Jeg regner med at den skal holde uden de store
problemer i
> 4-5 år.
>
> Hvordan er det med rust og typiske fejl og mangler på denne bil ? ...
og er
> det i det hele taget et godt køb når prisen er ca. 60.000 på et MEGET
> velholdt nysynet eksemplar med både aircon og klima.

Normalt ikke meget rust.... en dejlig bil.
Få efterset gaskugler og generelt stand af det hydrauliske system.



Peter G C (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-03 15:33

"Søren Emig" <soren@robtech.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff01558$0$9812$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[klip]

> Normalt ikke meget rust.... en dejlig bil.

Enig.

> Få efterset gaskugler og generelt stand af det hydrauliske system.

Enig - det er det vigtigste at få undersøgt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Kasper Hansen [8270] (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 29-12-03 14:15

Du skal sikre dig (eller i hvert fald være opmærksom på) at det er den nye
model. Den gamle brugte en del olie, og manglede (efter hvad jeg har hørt)
power i hydraulik-systemt. Det bevirkede at den skulle være relativt langsom
til at "pumpe sig selv op" til køreniveau. Derudover bliver den gamle model
"sandblæst" at se på med tiden.
Ellers er det en rigtigt fin bil. Jeg har selv modellen fra 99 og den har
været en sand fornøjelse. På 20.000 km (fra 135-155.000) har den kostet mig
2 ABS følere samt en et olieskift. Rust er igen problem, da den så vidt jeg
ved er del-galvaniseret. Men kig efter for en sikkerhedsskyld.

/Kasper Hansen



Christian (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 29-12-03 14:25

Hvordan kan man vide at det er den "nye" model?

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
news:3ff028e5$0$9814$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Du skal sikre dig (eller i hvert fald være opmærksom på) at det er den nye
> model.



Kasper Hansen [8270] (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 29-12-03 14:55

Man kan bla. se det på kølerhjælmen. Hvis du ser på min bil på:
http://www.h-hansen.dk/xantia/
Og så sammenligner med en ældre model, vil du se at der er en forskel
omkring kølergitteret (ved logoet).
Du skal dog tage højde for at min er monteret med skørter hvorfor den nok
ser noget anderledes ud. Desuden synes jeg at have bemærket at den gamle
model har sorte kofangere + lister, hvor den nye har indfarvede. Jeg er dog
ikke helt sikker på om dette blot er udstyrsmodellen. Desuden er det høje
stoplys vist også kun på den nye model. Så vidt jeg kan se kom den nye model
først i 98, men det kan jo være man kan være heldig at finde en fra 12/97,
der er den nye model.
Hvis det er den gamle model, kan du jo prøve at sammenligne prisen med en 98
model. Hvis du nu sparer f.eks. 20.000, kan du jo vurdere hvor mange liter
olie du kan købe for forskellen. Læg som førnævnt mærke til om bagenden
(incl. lygter) ser sandblæst/mat ud. Hvis ikke, er det slet ikke sikkert det
sker. Tror at det er solen der skader lakken. Min bedstefar har en 94-model
(80.000 km) og den ligner en der har fået en ordentlig tur med sandpapir.
Med andre ord - er prisforskellen stor (på ny og gammel model), synes jeg at
du skal tage den gamle. Kan du derimod få en 98 model til et par tusinde
ekstra, holder den nok prisen noget bedre. Sidst men ikke mindst kan du få
min '99 model for 85.000 nysynet ;) - (min forsikring er for dyr, da jeg er
20 år).

/Kasper Hansen


"Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
news:3ff02b2b$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvordan kan man vide at det er den "nye" model?
>
> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> news:3ff028e5$0$9814$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Du skal sikre dig (eller i hvert fald være opmærksom på) at det er den
nye
> > model.
>
>



Peter G C (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-12-03 15:38

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff0324c$0$9760$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Man kan bla. se det på kølerhjælmen. Hvis du ser på min bil på:
> http://www.h-hansen.dk/xantia/
> Og så sammenligner med en ældre model, vil du se at der er en forskel
> omkring kølergitteret (ved logoet).
> Du skal dog tage højde for at min er monteret med skørter hvorfor den nok
> ser noget anderledes ud. Desuden synes jeg at have bemærket at den gamle
> model har sorte kofangere + lister, hvor den nye har indfarvede. Jeg er
dog
> ikke helt sikker på om dette blot er udstyrsmodellen. Desuden er det høje
> stoplys vist også kun på den nye model. Så vidt jeg kan se kom den nye
model
> først i 98, men det kan jo være man kan være heldig at finde en fra 12/97,
> der er den nye model.

Forskellen ses ganske rigtigt på bl.a. konfangere (indfarvede på de nye).

> Hvis det er den gamle model, kan du jo prøve at sammenligne prisen med en
98
> model. Hvis du nu sparer f.eks. 20.000, kan du jo vurdere hvor mange liter
> olie du kan købe for forskellen.

Facelift og olieforbrug har intet med hinanden at gøre. Det er alene en
enkelt motor der var kendt for at bruge olie - den gamle 1,8'er var det
vist. De nyere 1,8 16v skulle (så vidt jeg husker) ikke bruge olie. Den 1,8
16v jeg havde brugte ingen olie over hovedet.

> Læg som førnævnt mærke til om bagenden
> (incl. lygter) ser sandblæst/mat ud.

Mest lygterne - næppe lakken. Hvis lygterne er matte skal/bør de skiftes.

Jeg ville nok også vælge den faceliftede hvis jeg kunne - kvaliteten er lidt
bedre, der er 4 airbags og bedre passiv sikkerhed.

/Peter, Xantia-ejer.

--
http://www.grauslund.com/



Christian (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 29-12-03 15:47

Hvad har den kørt Kasper ?


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
news:3ff0324c$0$9760$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Man kan bla. se det på kølerhjælmen. Hvis du ser på min bil på:
> http://www.h-hansen.dk/xantia/
> Og så sammenligner med en ældre model, vil du se at der er en forskel
> omkring kølergitteret (ved logoet).
> Du skal dog tage højde for at min er monteret med skørter hvorfor den nok
> ser noget anderledes ud. Desuden synes jeg at have bemærket at den gamle
> model har sorte kofangere + lister, hvor den nye har indfarvede. Jeg er
dog
> ikke helt sikker på om dette blot er udstyrsmodellen. Desuden er det høje
> stoplys vist også kun på den nye model. Så vidt jeg kan se kom den nye
model
> først i 98, men det kan jo være man kan være heldig at finde en fra 12/97,
> der er den nye model.
> Hvis det er den gamle model, kan du jo prøve at sammenligne prisen med en
98
> model. Hvis du nu sparer f.eks. 20.000, kan du jo vurdere hvor mange liter
> olie du kan købe for forskellen. Læg som førnævnt mærke til om bagenden
> (incl. lygter) ser sandblæst/mat ud. Hvis ikke, er det slet ikke sikkert
det
> sker. Tror at det er solen der skader lakken. Min bedstefar har en
94-model
> (80.000 km) og den ligner en der har fået en ordentlig tur med sandpapir.
> Med andre ord - er prisforskellen stor (på ny og gammel model), synes jeg
at
> du skal tage den gamle. Kan du derimod få en 98 model til et par tusinde
> ekstra, holder den nok prisen noget bedre. Sidst men ikke mindst kan du få
> min '99 model for 85.000 nysynet ;) - (min forsikring er for dyr, da jeg
er
> 20 år).
>
> /Kasper Hansen
>
>
> "Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
> news:3ff02b2b$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hvordan kan man vide at det er den "nye" model?
> >
> > "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> > news:3ff028e5$0$9814$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Du skal sikre dig (eller i hvert fald være opmærksom på) at det er den
> nye
> > > model.
> >
> >
>
>



Kasper Hansen [8270] (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 29-12-03 16:49

155.000 km. Men den har desværre ikke klimaanlæg....
Og som det bliver nævnt har olieforbruget selvfølgelig ikke noget med
faceliftet at gøre. Jeg troede bare at de introducerede den reviderede motor
i samme ombæring.
Ang. det sandblæste look kan jeg altså sige at hele min bedstefars bagende
ser slidt ud. Men jeg ved ikke om det er sådan noget de har fixet gradvist.
Lygterne er nok dem der ser værst ud oftest. De kan blive helt mælkehvide...

/Kasper Hansen

"Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
news:3ff03e87$0$9775$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvad har den kørt Kasper ?
>
>
> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> news:3ff0324c$0$9760$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Man kan bla. se det på kølerhjælmen. Hvis du ser på min bil på:
> > http://www.h-hansen.dk/xantia/
> > Og så sammenligner med en ældre model, vil du se at der er en forskel
> > omkring kølergitteret (ved logoet).
> > Du skal dog tage højde for at min er monteret med skørter hvorfor den
nok
> > ser noget anderledes ud. Desuden synes jeg at have bemærket at den gamle
> > model har sorte kofangere + lister, hvor den nye har indfarvede. Jeg er
> dog
> > ikke helt sikker på om dette blot er udstyrsmodellen. Desuden er det
høje
> > stoplys vist også kun på den nye model. Så vidt jeg kan se kom den nye
> model
> > først i 98, men det kan jo være man kan være heldig at finde en fra
12/97,
> > der er den nye model.
> > Hvis det er den gamle model, kan du jo prøve at sammenligne prisen med
en
> 98
> > model. Hvis du nu sparer f.eks. 20.000, kan du jo vurdere hvor mange
liter
> > olie du kan købe for forskellen. Læg som førnævnt mærke til om bagenden
> > (incl. lygter) ser sandblæst/mat ud. Hvis ikke, er det slet ikke sikkert
> det
> > sker. Tror at det er solen der skader lakken. Min bedstefar har en
> 94-model
> > (80.000 km) og den ligner en der har fået en ordentlig tur med
sandpapir.
> > Med andre ord - er prisforskellen stor (på ny og gammel model), synes
jeg
> at
> > du skal tage den gamle. Kan du derimod få en 98 model til et par tusinde
> > ekstra, holder den nok prisen noget bedre. Sidst men ikke mindst kan du

> > min '99 model for 85.000 nysynet ;) - (min forsikring er for dyr, da jeg
> er
> > 20 år).
> >
> > /Kasper Hansen
> >
> >
> > "Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
> > news:3ff02b2b$0$9832$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hvordan kan man vide at det er den "nye" model?
> > >
> > > "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote in message
> > > news:3ff028e5$0$9814$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > > Du skal sikre dig (eller i hvert fald være opmærksom på) at det er
den
> > nye
> > > > model.
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Mogens... (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 30-12-03 13:14

On Mon, 29 Dec 2003 16:49:27 +0100, "Kasper Hansen [8270]"
<kasper@h-hansenREMOVE.dk> wrote:

>Lygterne er nok dem der ser værst ud oftest. De kan blive helt mælkehvide...

....hvilket imødegå'es med en gang klarlak, INDEN de bliver hvide.
Klarlakken betyder, at baglygterne aldrig vil blive hvide og dermed
ødelagte...


/Mogens

Morten Jensen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Jensen


Dato : 02-01-04 15:45

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff04d05$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ang. det sandblæste look kan jeg altså sige at hele min bedstefars bagende
> ser slidt ud.

Dén lader vi lige stå lidt! *LOL*


/Morten
(hvis Xantia 1.8i fra 1994 drikker h*lvedes meget olie)



Folmer Rasmussen (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 02-01-04 15:58

On Fri, 2 Jan 2004 15:45:17 +0100, "Morten Jensen" <dzr@HESTENgmx.net>
wrote:

>"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
>news:3ff04d05$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>> Ang. det sandblæste look kan jeg altså sige at hele min bedstefars bagende
>> ser slidt ud.
>
>Dén lader vi lige stå lidt! *LOL*
>
>--

Han har sikkert været på r*ven i en del år? *LOL*

Venlig hilsen
Folmer


Per Wildau (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 02-01-04 23:15

Morten Jensen wrote:
> "Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ff04d05$0$9817$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>
[..]
>
> /Morten
> (hvis Xantia 1.8i fra 1994 drikker h*lvedes meget olie)

Jeg har en kammerat som også havde problemer med stort olieforbrug på en
1.8i.
Det er sikkert ventilstyrspakningerne den er galt med, da hans fik nye
forsvandt olieforbruget.
Faktisk fik han dem skiftet sammen med tandremmen - hans mekaniker kunne et
trix så han ikke behøvede at skille ret meget ad.
Jeg ved ikke hvordan det kan gøres, eller om det er noget alle mekanikere
kan - altså det der med at skifte ventilstyrspakninger uden at skille
motoren ad....??

McPer




Ukendt (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-04 23:27



> Jeg har en kammerat som også havde problemer med stort olieforbrug på en
> 1.8i.
> Det er sikkert ventilstyrspakningerne den er galt med, da hans fik nye
> forsvandt olieforbruget.
> Faktisk fik han dem skiftet sammen med tandremmen - hans mekaniker kunne
et
> trix så han ikke behøvede at skille ret meget ad.
> Jeg ved ikke hvordan det kan gøres, eller om det er noget alle mekanikere
> kan - altså det der med at skifte ventilstyrspakninger uden at skille
> motoren ad....??

Sætte trykluft på cylinderen via tændrørshullet, så falder ventilerne ikke
ned i cylinderen.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Per Wildau (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Per Wildau


Dato : 03-01-04 12:19

Tom wrote:
>> Jeg har en kammerat som også havde problemer med stort olieforbrug
>> på en
>> 1.8i.
>> Det er sikkert ventilstyrspakningerne den er galt med, da hans fik
>> nye forsvandt olieforbruget.
>> Faktisk fik han dem skiftet sammen med tandremmen - hans mekaniker
>> kunne et trix så han ikke behøvede at skille ret meget ad.
>> Jeg ved ikke hvordan det kan gøres, eller om det er noget alle
>> mekanikere kan - altså det der med at skifte ventilstyrspakninger
>> uden at skille motoren ad....??
>
> Sætte trykluft på cylinderen via tændrørshullet, så falder ventilerne
> ikke ned i cylinderen.

Smaart
McPer



Gynex (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Gynex


Dato : 29-12-03 16:53

Jeg har en ´94 Xantia 2.0i 16v van, som har gået 286.000km.
Jeg har selv kørt de 35.000km, og har ikke registreret noget olieforbrug.
Lakken er ikke speciel pæn, men der er ingen rust, og den kører stadig som
en drøm!
Det er rigtig at den tager lidt længere tid om at få hydraulikken op i tryk,
men det er fordi der på de nyere modeller, er monteret kontraventiler
således olien ikke løber tilbage i systemet, når man slukker bilen. Hvis
hydraulikolien ellers ikke fejler noget, kan man køre efter et par sekunder.

Konklusion: dejlig bil -hvis den ikke fejler noget, så køb den bare....
/Gynex



Kristian (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Kristian


Dato : 30-12-03 14:48

> Hvordan er det med rust og typiske fejl og mangler på denne bil ? ... og
er
> det i det hele taget et godt køb når prisen er ca. 60.000 på et MEGET
> velholdt nysynet eksemplar med både aircon og klima.
>
> Hilsen
>
> Christian
>
Køb du bare den bil, Christian. Jeg er selv den lykkelige ejer af en Xantia
1.8 16v. fra 99, og det er den bedste bil jeg nogensinde har ejet (har haft
kørekort i 29 år).
Rust er der ikke noget af, men du skal være opmærksom på hydrauliksystemet,
bliver bilen knald hård, ja så skal gaskuglerne udskiftes/ombyttes.
ABS-følerne er der ofte "noget" i vejen med, men det er ikke altid de er i
stykker, så inden du får dem udskiftet, skal du (mekanikeren) lige tjekke om
det ikke lige er noget ir der sidder i stikket.
Og gør dig selv en tjeneste, køb ordentlige dæk til Xantiaen, inden vi købte
vores bil, lånte vi den på en tur til sydfrankrig, og den var monteret med
nogle Eurostone dæk. Det var ikke nogen rar oplevelse, vi sejlede nærmest
ned igennem europa.
Da vi kom hjem, fik vi monteret nogle Michelin dæk, og vupti, en helt anden
bil , fuldstændig klippestabil.
Både Aircon og Klima???? Kan det nu være rigtigt........Klima er bedst.

Kristian



Møller (30-12-2003)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 30-12-03 16:04


"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in message
news:3ff181ff$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hvordan er det med rust og typiske fejl og mangler på denne bil ? ... og
> er
> > det i det hele taget et godt køb når prisen er ca. 60.000 på et MEGET
> > velholdt nysynet eksemplar med både aircon og klima.
> >
> > Hilsen
> >
> > Christian
> >
> Køb du bare den bil, Christian. Jeg er selv den lykkelige ejer af en
Xantia
> 1.8 16v. fra 99, og det er den bedste bil jeg nogensinde har ejet (har
haft
> kørekort i 29 år).
> Rust er der ikke noget af, men du skal være opmærksom på
hydrauliksystemet,
> bliver bilen knald hård, ja så skal gaskuglerne udskiftes/ombyttes.
> ABS-følerne er der ofte "noget" i vejen med, men det er ikke altid de er i
> stykker, så inden du får dem udskiftet, skal du (mekanikeren) lige tjekke
om
> det ikke lige er noget ir der sidder i stikket.
> Og gør dig selv en tjeneste, køb ordentlige dæk til Xantiaen, inden vi
købte
> vores bil, lånte vi den på en tur til sydfrankrig, og den var monteret med
> nogle Eurostone dæk. Det var ikke nogen rar oplevelse, vi sejlede nærmest
> ned igennem europa.
> Da vi kom hjem, fik vi monteret nogle Michelin dæk, og vupti, en helt
anden
> bil , fuldstændig klippestabil.
> Både Aircon og Klima???? Kan det nu være rigtigt........Klima er bedst.
>
> Kristian
>

Ir på stik.
Kom det i forkøbet: adskil alle stik, kom silikonefedt i (det skal være
fedt) og saml dem igen, gør det også ved alle stik i motorrum.
Jeg har ikke har el-problemer med PSA biler i 30 år (Citroen af diverse
modeller og Peugeot)

Hvis din tankstation ikke har Silikonefedt, så har VVS-manden eller
byggemarkedet, det bruges også til at smøre vandhaner med.
--
Møller



Morten Vinding Niels~ (02-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 02-01-04 19:16

"Kristian" <kristianrasmussenSLET@DETTEprivat.dk> wrote in message
news:3ff181ff$0$69968$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Både Aircon og Klima???? Kan det nu være rigtigt........Klima er bedst.

Nu kan en bil jo faktisk godt have klima *uden* aircon, men det er vist
meget sjældent...

/Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste