Ulykke, total skadet, værdi?
Fra : Ask

Dato : 28-12-03 22:21

Hej NG,

I august måned blev jeg den lykkelige ejer af en Mazda 323F 1,6i GLX fra
1992.

Men i nat var der desværre en 18 årig møgunge som besluttede sig for at
køre fuldstændigt sindsygt hurtigt på vores vej, for derefter at knalde
direkte ind i min parkede bil (efterlod et bremsespor på 80m før han ramte).

Heldigvis skete der kun materiel skade, men han nåede at ramme 4 biler
udover at totalskade sin egen (det ene hjul blev flået af hans bil).

Min bil er højst sandsynligt også totalt skadet, og jeg går derfor og
gruer lidt for taksatorens bud.

Min bil havde knap kørt 115.000km og var i perfekt stand. Derudover har
den alu.fælge, brede dæk, central lås, alarm og startspærre. Når jeg
kigger på nettet og sammenligner priser, vurderer jeg, at jeg kunne få
ca. 50.000,- for bilen hvis jeg skulle sælge den inden ulykken, men hvad
skal jeg forvente taksatoren vurderer den til?

Er der et sted på nettet man kan slå "standard-priserne" op?

Mvh, den bitre

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 28-12-03 22:33

"Ask" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
> Er der et sted på nettet man kan slå "standard-priserne" op?

Prøv www.bilpriser.dk - jeg er dog bange for, at du bliver slemt
skuffet. Den vurderer *ikke* din bil til 50.000...

\Mandal

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-03 22:36

> [...]
> skal jeg forvente taksatoren vurderer den til?
>
> Er der et sted på nettet man kan slå "standard-priserne" op?

www.bilpriser.dk

Jeg tror ikke du får 50.000 kr, den kan nok ikke indbringe mere end 40.000,
men det er selvfølgelig svært at vurdere uden at have set bilen. Skulle du
ud at sælge bilen til en forhandler får du nok ikke over 20-25.000 kr. Når
det ikke er længere siden end august du købte den, må du jo have en ide om
hvad bilen var værd dengang.

Niels

Fra : Ask

Dato : 28-12-03 22:50

Niels Bengaard wrote:
> [...]
> det ikke er længere siden end august du købte den, må du jo have en ide om

Det har du sandsynligvis ret i, men hvis jeg ikke skulle sælge den til
forhandler, men derimod brugt privat, så tror jeg sagtens at jeg kunne
tage 45-50.000 for den.

Hvis man søger på Mazda 323F på bilbasen eller lignende steder, så
finder man samme model i dén prisklasse, som har kørt meget mere end de
sølle 115.000 min har kørt.

Mvh Frank

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 01:33

Når

> Det har du sandsynligvis ret i, men hvis jeg ikke skulle sælge den til
> forhandler, men derimod brugt privat, så tror jeg sagtens at jeg kunne
> tage 45-50.000 for den.

Du vil få erstatning efter hvad du skal give for en tilsvarende, ikke hvad
du kunne sælge den til.
Da du har købt den for knap fire måneder siden burde det ikke være noget
problem at få ca. den pris (minus afskrivning) som du gav for bilen.
Da du jo har en kvittering for købet er det bare at fremvise den.

Og så er det vigtigt at fremhæve alle bilens fortræffeligheder, alu, alarm,
velholdt osv. når taksator vurdere bilen..
www.bilpriser.dk vurdere sådan en bil til 40-42000 ved en forhandler.

Fat mod, hvis taksatoren er urimelig skal han bare trækkes igennem hele
møllen (skriftlig klage, overtaksator m.m.).

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 08:18

Claus Petersen wrote:
> Du vil få erstatning efter hvad du skal give for en tilsvarende, ikke hvad
> du kunne sælge den til.

En tilsvarende hos en forhandler eller privatsalg? Hvis privatsalg, så
skal jeg vel også op omkring de 45-50.000, hvis en ringere bil koster
40-45? Hos forhandler bliver det vel endnu dyrere?

> www.bilpriser.dk vurdere sådan en bil til 40-42000 ved en forhandler.
> Fat mod, hvis taksatoren er urimelig skal han bare trækkes igennem hele
> møllen (skriftlig klage, overtaksator m.m.).

Mange tak, jeg vil se hvad jeg kan gøre.

mvh Frank

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-12-03 11:15

Claus Petersen wrote:
> [...]
> bilen.
> Da du jo har en kvittering for købet er det bare at fremvise den.

Ja lige borset fra hvis han har givet for meget for bilen, i forhold til
hvad den normalt burde koste.
Forsikringen betaler jo ikke ekstra hvis man har været "dum" og givet f.eks.
50000,- kr. for meget for en bil, det er de ligeglade med, de erstatter kun
hvad en tilsvarende ville koste.
Det skal ikke forstås på den måde at jeg mener at Ask har givet for meget
for bilen, men mere sådan generelt set.

> Og så er det vigtigt at fremhæve alle bilens fortræffeligheder, alu,
> alarm, velholdt osv. når taksator vurdere bilen..
> www.bilpriser.dk vurdere sådan en bil til 40-42000 ved en forhandler.

Jeps, jo mere man kan smøre på, des højere slutfacit
Evt. også gerne en masse just overståede reparationer, det kan også trække
prisen op.

> Fat mod, hvis taksatoren er urimelig skal han bare trækkes igennem
> hele møllen (skriftlig klage, overtaksator m.m.).

Det er nu ret sjældent at det er nødvendigt, heldigvis, da det er en noget
langsommelig affære.
Men folk har måske også mere en tendens til at godtage et for lavt bud, i
stedet for at køre i gennem systemet ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 23:36

> [...]
> det ikke er længere siden end august du købte den, må du jo have en ide om

Det er ikke den rigtige måde at se det på.
Man skal have det hvad en TILSVARENDE bil (mærke, km-tal, årgang) koster ved
en forhandler og HUSK at lægge lev. omkst. oven i prisen. På den måde bliver
man i princippet holdt skadesløs.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Niels Bengaard

Dato : 29-12-03 10:28

> [...]
ved
> en forhandler og HUSK at lægge lev. omkst. oven i prisen. På den måde

Jeg mener ikke en tilsvarende bil koster mere end 40.000 kr hos en
forhandler, derfor skrev jeg den kunne indbringe 40.000 kr.

Niels

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 11:11

> Jeg mener ikke en tilsvarende bil koster mere end 40.000 kr hos en
> forhandler, derfor skrev jeg den kunne indbringe 40.000 kr.

Ok, jeg må se hvad vi kommer frem til. Tak for hjælpen.

Mvh Frank

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-12-03 22:46

Ask skrev:

> Min bil er højst sandsynligt også totalt skadet, og jeg går derfor og
> gruer lidt for taksatorens bud.

....taksatorer *kan* bankes op i pris...
Hans

Fra : Ask

Dato : 28-12-03 22:52

Hans Paulin wrote:

> ...taksatorer *kan* bankes op i pris...

Hvordan? Kontakter han mig når han har vurderet en pris, eller er det en
længere proces gennem forsikringsselskabet?

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-12-03 23:12

Ask skrev:

> Hvordan? Kontakter han mig når han har vurderet en pris, eller er det
> en længere proces gennem forsikringsselskabet?

....min kammerat, der fik smadret sin bil, blev ringet op af taksator
efter nogle uger...

....taksatoren "lagde forsigtigt ud" - men min kammerat fik prisen hævet
*betydeligt* ved at henvise til aluer, recaroer osv. ...

....jeg ville være forberedt på et lavt bud fra taksator som
udgangspunkt...

Hans

Fra : N/A

Dato : 28-12-03 23:17

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-12-03 23:17

Du er da en heldig gut med så mange kammerater, Hans

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-12-03 23:27

Andreas M. Hansen skrev:

> Du er da en heldig gut med så mange kammerater, Hans

....f*ck CC, Sandberg og 56K...
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-12-03 23:36

Hans Paulin wrote:

> ...f*ck CC, Sandberg og 56K...

Det er jo hele tre ting, det går virkelig ikke ....

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-12-03 23:39

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>Det er jo hele tre ting, det går virkelig ikke ....

åehhh jo - det gik ....

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-12-03 23:47

Per Beer Hansen skrev:

> Det er jo hele tre ting, det går virkelig ikke ....

....efter et par kopper kaffe går det vel nok...
Hans

Fra : Peter Olesen

Dato : 29-12-03 10:25

Jeg oplevede engang en taksator der var noget mere rundhåndet end jeg havde
regnet med.
Det var godt nok !

Peter.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-12-03 11:07

Peter Olesen wrote:
> Jeg oplevede engang en taksator der var noget mere rundhåndet end jeg
> havde regnet med.

Det har jeg også været ude for, man bliver helt paf når han kommer med sit
"åbningsbud", som ligger væsentligt højere end det bedste man selv turde
håbe på

> Det var godt nok !

Jeps, det ik' så ringe endda

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 28-12-03 23:25

Ask wrote:
> [...]
> hvad skal jeg forvente taksatoren vurderer den til?
>
> Er der et sted på nettet man kan slå "standard-priserne" op?

Det plejer at foregå på den måde, at taksatoren undersøger markedsværdien
(udsalgsprisen) på en tilsvarende bil.
Og hvis du vil have noget at "svare igen" med, så skal du selv finde nogle
biler mage til, som er sat til salg (gerne de dyreste), dem kan du så bruge
i din forhandling med taksatoren, som modargumenter til hans
erstatningsforslag, såfremt du synes det er for lavt.

Så du skal bare i gang med at finde alle de annoncer du kan, jo flere af de
dyre du kan finde, des bedre for dig.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : phk

Dato : 29-12-03 12:07

> [...]
> køre fuldstændigt sindsygt hurtigt på vores vej, for derefter at knalde
> direkte ind i min parkede bil (efterlod et bremsespor på 80m før han

Mon der lægges op til frakendelse af kørekortet der?

80 meter bremsespor .. så må hasitgheden have været 150 minimum?

--
Per, Esbjerg

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 12:31

phk wrote:
> Mon der lægges op til frakendelse af kørekortet der?
> 80 meter bremsespor .. så må hasitgheden have været 150 minimum?

Det skulle man mene. Man må max køre 50km/t på den vej, og han har
mindst kørt det 3-dobbelte. Han har totalskadet 2 biler og ødelagt
yderligere 3 som stod parkeret ved siden af.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 12:43

> Det skulle man mene. Man må max køre 50km/t på den vej, og han har
> mindst kørt det 3-dobbelte. Han har totalskadet 2 biler og ødelagt
> yderligere 3 som stod parkeret ved siden af.

Jeg ville mene at han ikke har kørekort, så hjernelam kan man da umulig være
hvis man har taget pappet for så kort tid siden.
Var det ikke noget med at unge har kortet på prøve de første par år?

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 13:10

> Jeg ville mene at han ikke har kørekort, så hjernelam kan man da umulig være
> hvis man har taget pappet for så kort tid siden.
> Var det ikke noget med at unge har kortet på prøve de første par år?

Han fremstammede noget om, at han netop havde fået kortet, men
velovervejet var hans handling ihvertfald ikke.

Jeg ved ikke om det med kortet på prøve er trådt i kraft endnu. De
snakker jo også noget om "klippekort" ordning.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 13:18

> [...]
>
> Jeg ved ikke om det med kortet på prøve er trådt i kraft endnu. De
> snakker jo også noget om "klippekort" ordning.

Jo sørme jeg fandt det. Han får med 100% sikkerhed et kørselsforbud i 3 år
samt skal op til ny teori og køreprøve. JUBII....
http://www.faerdselssikkerhed.dk/db/files/koerekort_folder_rev03.pdf
(har ikke en s... medlidenhed med sådan en nar der kører så vanvittigt i
byen)

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 13:27

Tom wrote:
> [...]
> http://www.faerdselssikkerhed.dk/db/files/koerekort_folder_rev03.pdf
> (har ikke en s... medlidenhed med sådan en nar der kører så vanvittigt i

Fedt! Det hjalp lidt på mit humør. Jeg har absolut heller ikke
medlidenhed med knægten, selvom han nok har fået sit livs chok. Han var
heldig at han ikke fik mere end et par blå mærker, men så lærer han
forhåbentligt også at køre ordentligt...om nogle år.

Fra : Henning

Dato : 29-12-03 12:31

>Min bil er højst sandsynligt også totalt skadet, og jeg går derfor og
>gruer lidt for taksatorens bud.

Kan du ikke bare kræve at bilen sættes tilbage til oprindelig stand,
fremfor at få en check i hånden?

Fra : Frank N

Dato : 29-12-03 13:11

> Kan du ikke bare kræve at bilen sættes tilbage til oprindelig stand,
> fremfor at få en check i hånden?

Det tror jeg ikke. Stort set alt skal laves fra bagsæderne og frem. Det
løber nok op over 100.000,-

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:09

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke bare kræve at bilen sættes tilbage til oprindelig stand,
> fremfor at få en check i hånden?

Totalskade betyder at bilen skal repareres for mere end den er værd (sådan i
grove træk), så der er ikke noget med at kræve mere end det.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:13

> Totalskade betyder at bilen skal repareres for mere end den er værd (sådan
> grove træk), så der er ikke noget med at kræve mere end det.

Næh totalskade betyder at bilen skal repareres for mere end ca. 2/3 af en
tilsvarendes pris, i ren handel.
Man kan kræve hvad man vil, men får nok ikke mere end hvad en tilsvarende
koster.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-03 14:30

> [...]
> tilsvarendes pris, i ren handel.
> Man kan kræve hvad man vil, men får nok ikke mere end hvad en tilsvarende

Som du sikkert bemærkede skrev jeg "i grove træk" i parantes, sådan for at
gøre det mere simpelt / forståeligt.
Men du har ret der er en tåbelig regel om at biler er totalskadet ved 2/3.
De eneste der tjener på det er statskassen.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : phk

Dato : 30-12-03 14:20

> Næh totalskade betyder at bilen skal repareres for mere end ca. 2/3 af en
> tilsvarendes pris, i ren handel.

Jeg troede det var reguleret ned til 1/2 ?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-01-04 21:48

On Tue, 30 Dec 2003 14:20:01 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

>Jeg troede det var reguleret ned til 1/2 ?!!

Genrelt set betragtes en bil som værende totalskadet ved omkring 50%.
Dog er det muligt som ejer at "forlange" at få lavet bilen sålænge at
reparationsomksotningerne ikke overstiger 60-70% af bilens værdi.

Det skal dog lige siges at vælge man at få lavet bilen og så
efterfølgende vil fortryde på grund af evt "følgeskader", som fx at
bilen trækker til højre, eller er blevet permanent skæv, er der ingen
kære mor. Og forsikringen dækker ikke selve den reparation.
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 06-01-04 22:36

"Thunderbird [7100]" skrev
> Genrelt set betragtes en bil som værende totalskadet ved omkring 50%.

Forsikringsoplysningen:
Hvis skaden er under 15.000 kr. må værkstedet udbedre skaden, med mindre
skadens størrelse overstiger køretøjets værdi. Hvis det er tilfældet, får
du en kontanterstatning.
a.. Er skaden vurderet til mellem 65 og 75 procent af køretøjet værdi, vil
du blive tilbudt en kontanterstatning. Du kan dog godt vælge at få køretøjet
reperaret.
b.. Når skaden er over 75 procent bliver køretøjet erklæret for
totalskadet, og du vil få tilbudt en kontanterstatning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-01-04 01:21

On Tue, 6 Jan 2004 22:35:37 +0100, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>du blive tilbudt en kontanterstatning. Du kan dog godt vælge at få køretøjet

Er der udner sektion a ikke taget det forbehold at hvis man så er
utilfreds med reparationen at så er der ikke noget at gøre ved det, da
ingen forsikring dækker?
Flemming Jacobsen

Fra : alexbo

Dato : 07-01-04 17:18

"Thunderbird skrev

> Er der udner sektion a ikke taget det forbehold at hvis man så er
> utilfreds med reparationen at så er der ikke noget at gøre ved det, da
> ingen forsikring dækker?

Næh, hvis man er utilfreds med rep. så kan man klage.
Der er ikke tale om at man ved en 65-75% rep. er overladt til værkstedets
forgodtbefindende.
Det er fuldstændig de samme vilkår som ved enhver anden forsikringsbetalt
reparation.

Det er for at give en bilejer muligheden for at få lavet den bil,
forsikringen ellers ville totalskade.

mvh
Alex Christensen