Erfaringer med Mitsubishi Colt 1989/91
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-03 19:25

Jeg overvejer indkøb af en Mitsubishi Colt1,3 3-dørs fra '89-'91 som bil nr.
2, og efterlyser erfaringer med denne bil (både 1,3 og 1,3i).

Jeg tænker specielt på
- Rust?
- Mekanisk holdbarhed (motor, gearkasse, ophæng etc.)?
- Hjemme-mekker venlighed?
- Evt. bud på hvad sådan en svend burde koste.

Har du, eller har du haft sådan en bil, er jeg meget interesseret i at høre
din mening.

Med venlig hilsen
Michael Jørgensen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-03 20:03

Jeg havde en '86 model jeg købte på auktion for ca. 8000. Den havde kørt ca.
120.000 (i dec. 2002). I starten kørte den rigtigt godt. Den startede uden
nogen form for problemer i -20 graders frost - uden karburatorsprit.
Desværre røg toppakningen efter kort tid, og jeg fik aldrig fikset det. Det
betød at den begyndte at bruge 1 liter olie pr. 1000 km, at den kun kørte
7-8 km/l, og at den fik frygteligt svært ved at starte i kulde. Ellers var
det en rigtigt fin lille bil. Den kørte fint, og motoren passede godt til
bilens størrelse. Dog havde den problemer med at køre op ad bakke i 5. gear
på motorvejen. Men det er jo ingen problem hvis det bare er til at køre på
arbejde i.
Jeg ved endnu ikke så meget om biler, men jeg kan da prøve at svare på nogle
af dine spørgsmål.

> - Rust?
Ikke dens stærke side, så vidt jeg ved. Min var dog undervognsbehandlet, og
min mekaniker var faktisk helt forbavset over den flotte undervogn, første
gang han så den. Den havde dog nogen rust i de bagerste skærmkanter, samt
bagklap - men den var synet den dag jeg købte den, så helt slemt var det
ikke.

> - Mekanisk holdbarhed (motor, gearkasse, ophæng etc.)?
Ved jeg ikke så meget om, men synchromesherne var slidte på min, da jeg
købte den. Men om det så er fordi den tidligere ejer har været en gammel
dame der ikke kunne finde ud af at skifte gear, aner jeg ikke.

> - Hjemme-mekker venlighed?
Min ven der er mekaniker-lærling (næsten udlært), lavede en del småting på
den, og det havde jeg ikke indtrykket af at han havde problemer med. Han
rensede karburatoren et par gange (der var snavs i tanken), og jeg tror at
han ville have omkring 200 kr for det :) Inkl. nyt benzinfilter.

> - Evt. bud på hvad sådan en svend burde koste.
Et sted imellem 20 og 25.000? Ikke at jeg aner det - kig lidt rundt på
bilbasen, det plejer man da at kunne blive lidt klogere af... Hvis du f.eks.
kan finde en der er velholdt (undervognsbeh. og uden for megen rust), tror
jeg at det er et udmærket køb.

/Kasper Hansen

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 27-12-03 20:31

> Jeg tænker specielt på
> - Rust?
> - Mekanisk holdbarhed (motor, gearkasse, ophæng etc.)?
> - Hjemme-mekker venlighed?
> - Evt. bud på hvad sådan en svend burde koste.

En af mine kammiér har en Colt fra 90´, den er mega dyr i reservedele,
gearkasserne har et problem med at holde. Hvis jeg var dig ville jeg heller
kigge efter an Corolla fra samme årgang, den er både billig i stumper og
driftsikker

--
M.v.h

Bjørn ingebrigtsen
b_ingebrigtsen@mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-03 21:07

> [...]
heller
> kigge efter an Corolla fra samme årgang, den er både billig i stumper og

Mener du at der er mange reperationer på den, eller mener du at hver stump
koster knaster?

For så vidt jeg kan se på hoyer-autodele, så koster de alm. sliddele
(udstødning og køler undtaget) ikke specielt meget. Bremse- og andre dele er
da til at komme til, så jeg forstår ikke helt dit udsagn.

Mvh
Michael

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 27-12-03 22:34

Det er et gammelt rygte at Mitsubishi er dyre i reservedele. De fleste ejere
plejer dog at modsige dette. Jeg synes ikke at den jeg havde var specielt
dyr. Desuden er det ikke specielt længe siden at Mitsubishi sænkede deres
reservedelspriser betydeligt. (40% eller sådan noget).

/Kasper Hansen

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 27-12-03 22:39

> Mener du at der er mange reperationer på den, eller mener du at hver stump
> koster knaster?

De er ikke lige villigeholdes "frie" som en corolla.

> [...]
er
> da til at komme til, så jeg forstår ikke helt dit udsagn.

Ja hoyer dele, men skal du have stumper af en hvis kvalitet samt spec.
stumper er de dyre ad helvede til, samt det at skifte f.eks bremse skiver
foran koster mange gange et sæt nye lejer, for handymanden som ikke har
rodet alt for meget med biler før er en colt måske nok ikke det bedste.

Men det er okay bil med mange km i motoren, lyt som altid efetr støj fra
ventilerne og se om det ryger når den bliver startet, jeg vil dog nok vælge
en Ford escort eller Corolla i stedet for, selv originale dele er til at
komme til for små penge og er meget nemem at arbejde med.

--
M.v.h

Bjørn ingebrigtsen
b_ingebrigtsen@mail.dk