Bundfilter
Fra : Morten Skatka

Dato : 19-04-01 19:51

Jeg skal til at lave et bundfilter i mit "nye" akvarium, og spøger her for
om vandet skal suges ned igennem bundlaget, eller op igennem.
Hvad med planter, skal de stå et sted hvor der ikke er bundfilter eller har
dette ingen betydning.

Findes der et system der kan slukke for mit lys på en glidende måde. I
naturen går solen jo ikke ned på et mili sekundet.
Jeg tænker på en type for dæmper der skruer ned for lyset på ca. 30 minutter
eller en timer som slukker for et rør afgangen og med ca. 5 min mellemrum.

Med venlig hilsen

Morten S Skatka

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-04-01 19:36

"Morten Skatka" <skatka@it.dk> wrote in message
> [...]
minutter
> eller en timer som slukker for et rør afgangen og med ca. 5 min mellemrum.

Der er mange inklusiv mig selv der mener at bundfilter sammen med planter er
en dum ide.

Der er flere grunde, den største er at du ikke kan bruge bundgødning
samtidig. F.eks. sværd planter vil gerne have gødning fra bundlaget. Og man
mener også at planter ikke kan lide træk om fødderne.

Angående det med sol op/ned gang, kan du fra Danfoss få nogle elektroniske
lysstofsrørs styringer som kan styres ved hjælp af 8 bit, der bestemmer
lysstyrken, de kan bruges. Du kan sikkert også købe et færdigt system imod
at betale en mindre formue :)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 19-04-01 20:52

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
Og man
> mener også at planter ikke kan lide træk om fødderne.

[snip]

> --
> With many Thanks
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email

Hejsa

Som jeg har skrevet før, så har jeg ingen problemer med bundlagsgødning
(som ganske vist er hjemmelavet (opskrift på Akvariet.dk)), bundfilter
(kommercielt) og planter i mit 325l akvarie.
Jeg kan også se gennem bundglasset, at planterne sender sine rødder ned
gennem bundfilteret, ud over bundglasset og i enkelte tilfælde op igen
Filteret der trækker bundfilteret er en Eheim 2013.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-04-01 21:05

> [...]
> gennem bundfilteret, ud over bundglasset og i enkelte tilfælde op igen
> Filteret der trækker bundfilteret er en Eheim 2013.

Okay din gødning er også lidt speciel. Jeg må prøve den en dag.

Har du egentligt prøvet et område med og et uden og se om der er forskel på
plantevæksten.

Men jeg skulle ikke nyde noget af at bruge Duplarit, det sviner af h. til.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 19-04-01 21:22

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Tja, jeg kan jo kun anbefale den!!!
Nej, har ikke fået taget mig sammen endnu......

Jeg mindes stadig det svineri jeg lavede den dag jeg rodede i et akvarie
med JBL bundlagsgødning (fint lerpulver)......

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : ole larsen

Dato : 19-04-01 21:14

Thomas D. Kryger skrev i meddelelsen ...

> [...]
>gennem bundfilteret, ud over bundglasset og i enkelte tilfælde op igen
>Filteret der trækker bundfilteret er en Eheim 2013.

Thomas, jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilke planter det er, du kan
konstatere trives fint oven på et bundlagsfilter. Gætter på, at det bl. a.
er Vallisnerier ?

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 19-04-01 21:40

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
kan
> konstatere trives fint oven på et bundlagsfilter. Gætter på, at det

Hejsa

Ja valisnerie er en af dem.
Et par andre er 4 forskellige cryptocoryner, Hygrophilla polysperma &
difformis

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : ole larsen

Dato : 19-04-01 23:28

Thomas D. Kryger skrev i meddelelsen <6kinb9.em5.ln@akvariet.dk>...

>Hejsa
>
>Ja valisnerie er en af dem.
>Et par andre er 4 forskellige cryptocoryner, Hygrophilla polysperma &
>difformis
>
>--
>mvh
>Thomas D. Kryger
>www.akvariet.dk
>www.akvariemarked.dk

Jeps - og så gætter jeg på at Cryptocorynerne er af wendtii eller
crispatula-typerne ?

Har lige været inde for at se din bundlagsgødningsopskrift. Den virker ret
gennemtænkt og i øvrigt i god overensstemmelse med hvad flere af de
amerikanske bundlags"dyrkere" - bl. a. Steve Pushak - anbefaler.

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 20-04-01 05:06

> [...]
> gennemtænkt og i øvrigt i god overensstemmelse med hvad flere af de
> amerikanske bundlags"dyrkere" - bl. a. Steve Pushak - anbefaler.

Hejsa

Mht. til Cryptocorynerne, så er det (så vidt jeg husker) undulata "broad
leaves", wendtii "green" og parva.

Bundgødningsopskriften er, som skrevet, inspireret af Jan Lyngdorf, som
selv har fundet på den. Han er ikke inspireret af Steve Pushak, da han
ikke har internet!

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Karsten Plesner

Dato : 19-04-01 21:28

> [...]
> samtidig. F.eks. sværd planter vil gerne have gødning fra bundlaget. Og man
> mener også at planter ikke kan lide træk om fødderne.

Jeg læste for 10+ år siden en artikel omkring nogle mennesker, som havde
eksperimenteret med, hvor kraftig/svag vandgennemstrømningen skulle være i et
bundfilter, hvis planterne skulle vokse optimalt. Det bedste resultat blev
opnået i et akvarium, hvor de anbragte en pære til en cykellygte (eller også var
det en med specifikationer svarende til sådan en, man bruger til en cykellygte)
forbundet til et batteri (ordentligt isoleret naturligvis) i stigrøret fra
bundfiltret. Den marginale opvarmning af vandet, som pæren skabte, trak vandet
gennem bundfiltret tilpas langsomt til, at selv planterne havde det strålende.
Med andre ord er det helt forkert at sætte luft- eller cirkulationspumper til at
drive et bundfilter.

M.v.h.
Karsten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 19-04-01 21:36

> [...]
strålende.
> Med andre ord er det helt forkert at sætte luft- eller cirkulationspumper

Det lyder lidt som den effekt man kunne tro man fik med et bundvarme legeme.

Hvis jeg husker rigtigt, har Claus fra Tropica engang nævnt noget med
optimal gennemstrømning er 27 liter/dag/M^2

Men siden han selv læser gruppen kan han jo svare

Fra : ole larsen

Dato : 19-04-01 23:30

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen <9bni43$fq9$1@news.inet.tele.dk>...
>Hvis jeg husker rigtigt, har Claus fra Tropica engang nævnt noget med
>optimal gennemstrømning er 27 liter/dag/M^2
> [...]

Så vidt jeg husker har han anbefalet et 5W varmelegeme i stigrøret

Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-04-01 20:47

Jeg er enig med Søren - jeg har kun haft dårlige erfaringer med bundfilter
sammen med planter.......

Formentlig kan planterne ikke lide "træk" omkring rødderne ?

Bortset fra det, så sugede mit ned gennem bundlaget så længe de varede -
derefter satte jeg et Eheim spandfilter på - og det fungerer fint og
problemfrit !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Kent Christensen

Dato : 19-04-01 23:00

"Morten Skatka" <skatka@it.dk> skrev i en meddelelse news:9bn9p2$j58$1@news.cybercity.dk...

UDDRAG:

> [...]
> om vandet skal suges ned igennem bundlaget, eller op igennem.
> Hvad med planter, skal de stå et sted hvor der ikke er bundfilter eller har

Hej Morten

Tjaae, der er jo delte meninger om bundfilteret. Jeg kan kun sige, at jeg har
haft meget gode erfaringer. I mere end 6 år har jeg kørt et akvarium med to
stigrør, hvor to luftsten trækker vandet gennem bundlaget.

Jeg har forskellige Cryptocoryne-arter , nogle Echinodorus bleheri og fire
Cabomba caroliniana i akvariet, og alle planterne gror aldeles ubeklageligt.
Jeg bruger end ikke bundlagsgødning, - kun flydende total-gødning, og fra tid
til anden lidt jern-gødning. Min planter står i øvrigt alle på plastik-pladen, de
kan faktisk ikke andet, idet plastik-pladen dækker hele bunden.

Du siger, du skal til at "lave" et bundfilter. Jeg går udfra, at du så selv vil
fremstille ét. Hvis jeg må give dig et godt råd, så skal du kun lave få huller
gennem plastik-pladen tæt på stigrørene, og så øge antallet af huller, jo
længere du kommer væk fra stigrørene. På den måde kan du inddrage
hele bunden i filtrerings-processen. Det kan du ikke, hvis der er lige
mange huller overalt. Køber du et færdigt bundfilter, kan du selvfølgelig bare
dække nogle huller med silicone.

Jeg bruger en kraftig vandgennemstrømning, idet vandet så renses bedre.
Jeg har også læst, at planterne kun kan tåle en meget svag vandgennemstrømning,
men det er mine planter åbenbart ikke klar over .

Grunden til at jeg har valgt et bundfilter til dette akvarium er i sær, at planterne
ikke får kolde fødder. Samtidigt kan der ikke opstå "døde" områder i bundlaget,
idet hele bundlaget iltes via en konstant vandgennemstrømning. Filtreringen er
også særdeles effektiv.

Hvis du vælger at bruge et bundfilter, skal du endelig huske, at der skal være
mindst 6-8 cm. grus ovenpå plastik-pladen. Ellers opnår du ikke en effektiv
filtrering. Ved de regelmæssige vandskift må du i øvrigt kun rense den øverste
cm. af gruset med din hævert (jeg går ud fra, at du har en hævert), idet du ellers
fjerner for meget at den bakterie-flora, som er i bundlaget. Det er jo disse
bakterier, som udfører den biologiske filtrering af vandet. Endelig skal du én gang
hvert halve år stikke din hævert godt ned i gruset flere steder i akvariet, helt ned til
plastik-pladen, og så lader du den suge snavset op, indtil vandet begynder at
blive klart, - du må ikke suge ALT snavset op. Rens især grundigt lige omkring
stigrørene, idet det meste snavs samler sig her. Denne rensning skal gøres, idet
du ellers kan risikere, at det ophobede snavs under plastik-pladen pludselig
rykker sig løs og bliver sendt op gennem stigrøret og ud i hovedet på dine
fisk. Det mistede jeg nogle fisk ved på et tidspunkt, men det lærte jeg jo så
af .

Nu kan jeg lyde som den store fortaler for bundfilteret, men det er jeg faktisk
ikke, - ikke specielt. Jeg har opnået mindst ligeså fine resultater med indvendige-
og udvendige motorfiltre. Det eneste jeg siger er, at efter mine resultater at dømme
er bundfilteret ikke dårligere end andet. Jeg mener ikke, at man definitivt kan sige,
at et bundfilter er godt eller skidt. Man må prøve det og selv gøre sig sine erfaringer.
Sådan er det med så meget her i livet, ikke? (men du kan roligt prøve).

Vh
Kent