MS Windows
briani 27239
XP - Primær contra Extended/Logisk drev
Fra : Ukendt

Dato : 28-12-03 12:42

Hejsa

Jeg har lige et kort spørgsmål her...

Når man nu smider diske i sin pc, hvad betydning har det, ud over at du kan
installere flere styresystemer på de diske, on det er oprettet som Primær
drev eller som Extended/logisk drev...???

Spildet af de 7,8MB i dag har jo ingen betydning, men er der noget teknisk
som gør det nemmere eller sværere for XP at håndtere diskene, eller for den
sags skyld programmer kørende på dem...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Leif Poulsen

Dato : 28-12-03 17:10

"Bevidst" <Bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som gør det nemmere eller sværere for XP at håndtere diskene, eller for

Hej Carsten

De "gamle" Windows 9X kunne kun se en primær partition ad gangen, med
Windows 2000 og XP er det problem løst.
Styresystemer kan dog lægges på en hvilken som helst partition logisk eller
primær. Med min ringe viden er der derfor ikke noget teknisk, der gør det
lettere eller sværere for XP at håndtere disse diske.

Hvis der er flere harddiske i maskinen, kan det ydelsesmæssigt betale sig at
lægge f.eks. Swapfil og andre midlertidige (Internet temp..., download
biblioteker osv) filer på en hurtig partition, helst på en anden controller
end den systempartitionen ligger på. Som regel er den hurtigste partition på
en disk, den først oprettede, hvor det nogen gange f.eks. vil kunne betale
sig at lave en stor bootpartition, der også kan indeholde førnævnte filer,
og systempartition for sig selv.

Det var min mening, så kan de teknisk kloge uddybe eller benægte.

mvh Leif