Switch?
Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 29-12-03 11:21

Hej alle

Hvis nu vi antager at der er uanstændigt meget trafik på en bestemt port på
en switch (f.eks. til en server) og denne port bliver overbelastet, hvad
sker der da med trafik tiltænkt denne port?
-Jeg mener når tilkoblede maskiner på de andre porte (ved csma/cd) "lytter
for at se om der er ledigt", vil de vel altid antage at de godt kan sende
til den overbelastede port (der vil vel altid være "ledigt" på kablet).
Hvordan finder de ud af at frames'ene ikke er nået frem? Der kan vel ikke
opstå kollisioner på et switchet netværk eller hur?

1000 tak
/Mark41

Fra : Tom Madsen

Dato : 29-12-03 12:03

"news.inet.tele.dk" <mark41@fjernmail.dk> wrote in

> [...]
> "ledigt" på kablet). Hvordan finder de ud af at frames'ene ikke er
> nået frem? Der kan vel ikke opstå kollisioner på et switchet netværk

Hej Mark

det afhænger i nogen grad af had det er for en switch. De fleste switche
har buffere til de enkelte porte der sætter de enkelte frames i kø til
porten. Hvis disse buffere løber tør, bliver de frames der kommer bare
droppet. Det er så op til de højere liggende protokoller (TCP/IP -
IPX/SPX) at tage sig af det problem.

Godt nytår

Tom Madsen

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 29-12-03 12:23

Ok
Tak
Jeg tænkte nok det var de højere lag der skulle ordne det.
Men "summa sumarum" så forekommer der aldrig kollisioner på et switchet net
(?)

Tak ilm (godt nytår!)
/Mark41

Fra : Tom Madsen

Dato : 29-12-03 12:25

> [...]
> Jeg tænkte nok det var de højere lag der skulle ordne det.
> Men "summa sumarum" så forekommer der aldrig kollisioner på et

Ikke på en switchet net der kører fuld duplex

mvh

Tom

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-03 13:45

On Mon, 29 Dec 2003 12:22:39 +0100, "news.inet.tele.dk"
<mark41@fjernmail.dk> wrote:

> Men "summa sumarum" så forekommer der aldrig kollisioner på et switchet net
> (?)

Jo, hvis nogle porte kører halv duplex, så vil der forekomme
kollisioner på de porte. (Men altså ikke 'mellem dem').

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-12-03 13:44

On Mon, 29 Dec 2003 11:21:14 +0100, "news.inet.tele.dk"
<mark41@fjernmail.dk> wrote:

> Hvis nu vi antager at der er uanstændigt meget trafik på en bestemt port på
> en switch (f.eks. til en server) og denne port bliver overbelastet, hvad
> sker der da med trafik tiltænkt denne port?

Hvis der ikke er gjort noget særligt (som QoS), bliver det smidt
væk.

> [...]
> for at se om der er ledigt", vil de vel altid antage at de godt kan sende
> til den overbelastede port (der vil vel altid være "ledigt" på kablet).

Ja.

> Hvordan finder de ud af at frames'ene ikke er nået frem?

På Ethernet-niveau? Det gør de ikke, så det er op til de højere-
liggende protokoller at håndtere det.

> Der kan vel ikke opstå kollisioner på et switchet netværk eller hur?

Nej, i hvert fald ikke, hvis man kører fuld duplex.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 29-12-03 14:19

> [...]

>til den overbelastede port (der vil vel altid være "ledigt" på kablet).
>Hvordan finder de ud af at frames'ene ikke er nået frem?

Det sker på et højere niveau. F.eks. TCP, der har en indbygget kontrol
for at pakkerne når frem.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/