Adgang til arbejdsgiveres netværk via delt~
Fra : Anders Bang

Dato : 28-12-03 21:43

Hej,

Jeg er på vej til at få en bærbar PC samt ADSL-forbindelse betalt af min
arbejdsgiver, så jeg kan få adgang til min virksomheds netværk hjemmefra. I
den forbindelse har jeg et par spørgsmål omkring, hvilke muligheder vi har
for at dele denne ADSL-forbindelse med de andre PC'ere i husstanden.

I øjeblikket har vi en enkelt stationær PC, som vi selv ejer, samt
WebSpeed-opkobling til denne. Desuden har min kæreste fået udleveret en
bærbar PC fra hendes arbejde med mulighed for at koble op via modem til
hendes arbejdsgivers netværk (vi har endnu ikke prøvet, men jeg vil tro der
er tale om en dial-back forbindelse). Herudover får jeg altså også en bærbar
samt en ADSL-forbindelse, hvorefter WebSpeed'en skal nedlægges.

Vi har tænkt os at etablere et trådløst netværk, således der er adgang til
internettet gennem ADSL'en fra både den stationære og de 2 bærbare. Bortset
fra, at vi formentligt bliver underlagt den IT-politik, der findes på min
arbejdsplads mht. hvad linjen anvendes til, skulle der vel ikke være noget i
vejen for det. Det er vel blot at købe et access point (Linksys WAP54G?), et
PCI-netkort (Linksys WMP54G?) og 2 PC-cards (Linksys WPC54G?).
(Jeg skal skynde mig at sige, at jeg ikke ved, om det overhovedet er muligt
at etablere forbindelse til min kærestes arbejdsgivers netværk på anden måde
end gennem modem'et, men under alle omstændigheder kunne det være rart, hvis
hun kunne få almindelig internet-adgang fra hendes bærbare, når hun bruger
den herhjemme.)

Desuden er jeg i tvivl om, hvordan Windows skal sættes op på de forskellige
maskiner. Så vidt jeg forstår tingene, skal jeg vel have de to bærbare til
at logge på 2 netværk, når vi bruger dem hjemmefra: Først på vores lokale
trådløse netværk og derefter via dettes ADSL-gateway(?) på de respektive
arbejdsgiveres netværk. Kan dette lade sig gøre? Omvendt skal de kunne
medbringes på arbejdspladsen, hvor de jo kun skal tilsluttes virksomhedernes
netværk direkte via docking-station. Kan dette løses med en profil-lignende
opsætning på de bærbare, således, at når de bruges herhjemme, så anvendes en
profil, der logger på begge netværk, og når de bruges på arbejdspladsen, så
anvendes en profil, som kun logger på virksomhedernes netværk?

Til orientering kører den stationære WinXP Pro, min kærestes bærbare Win2000
og min bærbare formentlig Win98 eller WinNT.

--
Anders Bang

To reply to author, please remove the part "remove-this" from the e-mail
address!

Fra : Enforcer

Dato : 29-12-03 20:37

On Sun, 28 Dec 2003 21:43:08 +0100, "Anders Bang"
<anders.bang@remove_this.post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>arbejdsplads mht. hvad linjen anvendes til, skulle der vel ikke være noget i

Hvis det er en tdc løsning du har, skal du være opmærksom på om din
routers porte er "låst", så den kun kan koble op til virksomhedens
netværk (og gå på internettet via firmaets server/forbindelse) via
arbejdscomputeren (styres via mac adresse mv.).

Det er min løsning eksempelvis.

TDC tilbyder så at åbne en eller flere porte i routeren til "privat"
trafik (trafik, som ikke kører via firmaets forbindelse og computer)
Men så skal virksomheden betale ekstra og routeren skal konfigureres
til det. Det har mit firma ikke ønsket (omkostninger + mulig
skattesmæk til medarbejdere).

Mvh.

Enforcer