Hastighed på netkort!
Fra : Sid

Dato : 28-12-03 14:34

Hvor hurtigt kan man flytte 4 GB på et 100 Mbit LAN?

Spørger fordi jeg har fået nyt bundkort i den ene maskine, og nu tager det
8-9 minutter, og jeg mener det tog max 5 min, med det gamle bundkort.

Mvh Sid

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-12-03 14:44

"Sid" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

>Hvor hurtigt kan man flytte 4 GB på et 100 Mbit LAN?

Selv om den rå hastighed er 100 Mbit, går der en hel del fra til
overhead i protokollerne. Den reelle overførselshastighed ligger nok
godt-og-vel på halvdelen den 'rå' hastighed og så lyder 8-9 minutter
for 4 Gb ikke så ringe endda...

<mlr>

Fra : Harald

Dato : 28-12-03 14:51

"Sid" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kan man flytte 4 GB på et 100 Mbit LAN?
>
> Spørger fordi jeg har fået nyt bundkort i den ene maskine, og nu tager det
> 8-9 minutter, og jeg mener det tog max 5 min, med det gamle bundkort.

Har hørt at man ikke skal regne med mere end 50Mbit reel overførelse
hastighed på et 100Mbit LAN dvs. at 4 GB burde tage ca. 11 min., så 8-9 min.
er nok meget godt.

/HK

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 28-12-03 15:19

On Sun, 28 Dec 2003 14:34:15 +0100
"Sid" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

> [...]

> Spørger fordi jeg har fået nyt bundkort i den ene maskine, og nu tager
> det 8-9 minutter, og jeg mener det tog max 5 min, med det gamle

Hvis vi nu siger at hele baandbredden kunne bruges til data, som den jo
ikke kan, og der ikke var en eneste flaskehals (langsomme harddiske,
busser etc.) saa ville de se nogenlunde saadan ud:

(4GB*1024MB/GB*8bit/byte) / (5min*60sek/min) = 109Mbps
(4GB*1024MB/GB*8bit/byte) / (8min*60sek/min) = 68Mbps
(4GB*1024MB/GB*8bit/byte) / (9min*60sek/min) = 60Mbps

Men hele baandbredden gaar jo ikke til "user data", der en overhead, i
rundetal, paa 5% i ren tcp. Dertil skal der laegges den overhead der
fremkommer af den protocol/aplication som du benytter til at overfoere
dine data med.

Jeg har lavet et par test:

Overfoersel af et 650MB iso fil:
      fxp      xl
SCP      25,6Mbps   23.2Mbps
HTTP(apache)   81.6Mbps   70.4Mbps
(fxp: Intel Pro/100, xl: 3com 905c...som du kan se er der ret stor, ca.
15%, forskel mellem selv "dyre" netkort...)

ttcp (dvs. uden HD som flaskehals) kan jeg lige ramme de 90Mbps....

Saa hvis det tager dig ca. 8min at overfoere 4GB med smb saa er det nok
slet ikke spor daarligt. Men proev at fortaelle mere at dit setup:
hvilke maskiner bruger du, hvilke netkort, hvilken aplikation etc...

--
Jonathan Fromer