Tele2 + router setup?
Fra : Jan Jensen

Dato : 27-12-03 15:58

Hej,

Jeg er ved at forsøge at sætte en router på en Tele2 ADSL for en ven,
men uden større held.
Forbindelsen skulle være med en enkelt fast IP adresse.

Tilsyneladende virker XP maskinen fint direkte på modemet, når blot den
får DNS at vide.

Sættes routeren så imellem (Trendnet TW100) med automatiske indstilling for
IP samt intet login (Internet setup) virker det ikke.
LAN indstillingerne ser rigtige ud med DHCP, pool osv.

Så jeg har lige et par spørgsmål vedr. Internet setup:

-Skal der angives den faste IP/Subnet/Gateway samt DNS eller skulle dette
kunne klares direkte på linien automatisk?

-Login er vel PPPoE, hvor brugernavn samt adgangskode indtastes?
Skal der indtastes noget i feltet: "Service Name"?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : MN

Dato : 27-12-03 16:15

"Jan Jensen" <blaaberg@image.dk> wrote in message
> [...]
>
> -Skal der angives den faste IP/Subnet/Gateway samt DNS eller skulle dette
> kunne klares direkte på linien automatisk?

KLIP

Den burde gøre det selv. (Det gør min med Tele2 og fast IP)

Men du kan taste det ind selv. Set maskinen til uden router og i
komandopromt kør: ipconfig /all og tast disse oplysninger ind i routeren.

Mogens

Fra : Cubus

Dato : 27-12-03 17:03

"Jan Jensen" <blaaberg@image.dk> skrev

> [...]
>
> -Skal der angives den faste IP/Subnet/Gateway samt DNS eller skulle dette
> kunne klares direkte på linien automatisk?

Går ud fra du mener på computerne tilsluttet routeren. Hvis du indstiller
computeren til automatisk at modtage sine netværksoplysninger (DHCP),
modtager den alle disse ting fra routeren automatisk. Ved manuel
konfiguration af en computer skal de alle indtastes.

> -Login er vel PPPoE, hvor brugernavn samt adgangskode indtastes?
> Skal der indtastes noget i feltet: "Service Name"?

Nej, forbindelsesmåde er DHCP. Routeren modtager alle oplysninger
automatisk, også ved en såkaldt fast IP-adresse.

Når du har haft problemer med at skifte mellem router og PC tilsluttet
modemmet, skyldes det sikkert at du ikke har frigivet IP-adressen på
PC'en inden du flyttede kablet til WAN-porten på routeren.

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipconfig_release_renew.php

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-12-03 17:55

Hej,

Tak for hjælpen begge 2.
Det må være frigivelsen af IP som er mit problem. Jeg var sikker på at
forbindelsesmåden
var PPPoE, da der medfølger login (brugernavn + passwd) for forbindelsen.

En nyelig opsat router fra TDC (medarb. ADSL) kørte PPPoE og virkede efter
de 2 indtastninger, men sådan er det ikke med Tele2. Ja jeg lærer lidt hver
dag...

Jeg vil afprøve det en af dagene, da anlæget er 1 times kørsel herfra.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Cubus

Dato : 27-12-03 17:59

> [...]

> forbindelsesmåden
> var PPPoE, da der medfølger login (brugernavn + passwd) for forbindelsen.

Brugernavn og passw er til at logge ind på tele2's hjemmeside og
lave mail-adresser mv, hvis man skulle have behov for det..

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jan Jensen

Dato : 27-12-03 18:36

Hej Cubus,

> Brugernavn og passw er til at logge ind på tele2's hjemmeside og
> lave mail-adresser mv, hvis man skulle have behov for det..

Tak for din hurtige hjælp.
Jeg vender frygtelig tilbage hvis det ikke virker

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 01-01-04 16:56

Hej

Jeg passer også en forbindelse via Tele2 og bruger ikke brugernavn og
adgangskode til at få (wan-) forbindelse, så jeg tror, at problemet er, at
routeren prøver at logge på med brugernavn og password. Prøv at sætte
routeren op til fast wan-ip adresse eller dns uden brugernavn og password.
Jeg ved ikke, om du kan bruge dns, når du har fast ip-adresse. Den
forbindelse, som jeg passer har to dynamiske ip-adresser.

Venlig hilsen
Niels Kongshøj