Links i html
Fra : Thomas Schnell Øster~

Dato : 29-12-03 16:00

Hej NG

Her er lige en newbie som har lidt problemer...
Sidder og arbejder lidt med en side i html, der skulle
så være et par links på, kan man undgå at de bliver
understreget og blå, når man bruger <a href=".... komandoen??
Eller er der et trick til at holde teksten, som linket skulle bestå
af, som det er (teksten er hvid nu)....???

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-12-03 16:08

Thomas Schnell Østergaard skrev:

> Sidder og arbejder lidt med en side i html, der skulle
> så være et par links på, kan man undgå at de bliver
> understreget og blå, når man bruger <a href=".... komandoen??

Ja - du kan definere farverne med css.

Prøv at læse <http://html.dk/tutorials/css>. Lektion 6 handler om
links, men hele tutorialen kan anbefales.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Schnell Øster~

Dato : 29-12-03 16:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse >
> Ja - du kan definere farverne med css.
>
> Prøv at læse <http://html.dk/tutorials/css>. Lektion 6 handler om
> links, men hele tutorialen kan anbefales.

Takker for svaret, havde kigget på css....men skal forstå det sådan
at man ikke umildbart kan gøre det direkte i html????men skal bruge
css til det...(bruger i forvejen css til at styre fonts og størrelser på
disse)

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-12-03 16:27

Thomas Schnell Østergaard skrev:

> Takker for svaret, havde kigget på css....men skal forstå det
> sådan at man ikke umildbart kan gøre det direkte i html?

Det er ikke rigtigt. Du kan udmærket skrive:

black; text-decoration: none;">Et link</a>

Dog kan du ikke benytte pseudo-klasserne :link, :visited, :hover og
:active direkte på et link. Det skal gøres i et css-ark eller i
css-kode placeret i hovedet på et htmldokument.

Normalt kan det dog bedst svare sig angive css-koden samlet - i
css-filer eller css-blokke. Det sparer plads, muliggør genbrug og
er langt mere overskueligt.

> ???

De her blev til overs.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 29-12-03 19:06

> Det er ikke rigtigt. Du kan udmærket skrive:

Kære Jens, Thomas aner ikke hvad css er. Læs dog hele posten.

> [...]
> :active direkte på et link. Det skal gøres i et css-ark eller i
> css-kode placeret i hovedet på et htmldokument.

Det aner Thomas da heller ikke noget om.

> Normalt kan det dog bedst svare sig angive css-koden samlet - i
> css-filer eller css-blokke. Det sparer plads, muliggør genbrug og
> er langt mere overskueligt.

Ja da.

> De her blev til overs.
Godt set.

> Jens Gyldenkærne Clausen
Med al respekt for din viden.

Overflødig når det er de samme, eller næsten de samme personer som
følger denne nyhedsgruppe. Lav et opråb når nogen ikke vil eller kan
rette sig efter citatteknik. Mvh Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-12-03 20:08

from south skrev:

> Kære Jens, Thomas aner ikke hvad css er. Læs dog hele posten.

Øh - han skriver bl.a.: "bruger i forvejen css til at styre fonts
og størrelser på disse". Men uanset om han kender til css i
forvejen eller ej, er html.dk's css-tutorial et fint sted at
begynde.

> Det aner Thomas da heller ikke noget om.

Du udtaler dig meget skråsikkert om hvad andre ved noget om. Men
Thomas er da velkommen til at stille uddybende spørgsmål. Det
plejer sådan set at fungere fint.

[min signatur]

> Overflødig når det er de samme, eller næsten de samme personer
> som følger denne nyhedsgruppe. Lav et opråb når nogen ikke vil
> eller kan rette sig efter citatteknik. Mvh Knud

Kender du <http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html> ?

Signaturen er et fristed - man kan have stort set hvad man har lyst
til sålænge man holder sig til fire linjer. Men du har i øvrigt
ikke ret i at der ikke er udskiftning i de personer der skriver i
gruppen.

Jeg bruger citatsignaturen i de grupper hvor bundcitater forekommer
jævnligt - det gælder bl.a. webdesigngrupperne. Det har dels et
præventivt sigte og dels betyder det at jeg lettere kan henvise til
retningslinjerne om citater hvis det er nødvendigt.

Når vi nu er ved det med at citere - det ville være lettere at læse
dit indlæg hvis du satte en tom linje ind før din egen tekst. Altså
i stedet for at skrive:

[eksempel]

   > De her blev til overs.
   Godt set.

- så brug:

   > De her blev til overs.

   Godt set.

Teksten flyder let sammen med citatet hvis der slet ikke er
mellemrum.

Opfølgning til netikettegruppen.
FUT: dk.admin.netikette
--