God tone i webdesign - lukke ny side
Fra : Preben Andersen

Dato : 27-12-03 17:05

Hvad er det korrekte at gøre hvis man åbner en ny side fra en webside? Skal
den nye side lukkes ved at klikke på krydset i øverste højre hjørne eller
skal siden lukkes ved at man trykker på "tilbageknappen" eller på en
museknap. Et eksempel:
På en side har jeg et link til et PDF-dokument. Hvordan kommer jeg videre
fra dette dokument. Findes det en måde at gøre det på, som er mere korrekt
end andre måder?

mvh
Preben

Fra : Lobais

Dato : 28-12-03 15:24

Preben Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad er det korrekte at gøre hvis man åbner en ny side fra en webside?
Dem mest korekte er helt at undgå det, og selv lade folk, via deres browser,
bestemme hvornår de vil have en ny side.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-12-03 17:05

"Lobais" <1@3.be> wrote in message news:bsmp14$k9t$1@sunsite.dk...

> Dem mest korekte er helt at undgå det, og selv lade folk, via deres
browser,
> bestemme hvornår de vil have en ny side.

OK så, men når jeg laver siden kan jeg jo godt tage hensyn til, hvordan man
kommer tilbage til foregående side.

mvh
Preben

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-12-03 14:55

I tilfældet med en PDF fil har du ikke noget valg. Det er op til
browseren om det vises i Browseren eller downloades.

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-12-03 17:03

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> I tilfældet med en PDF fil har du ikke noget valg. Det er op til
> browseren om det vises i Browseren eller downloades.

Jeg er med på, at PDF-filer åbner i et nyt vindue, men hvordan kommer man
tilbage? Ved at lukke vinduet eller ved at bruge "tilbageknappen"? Hvad er
mest hensigtsmæssigt?

mvh
Preben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-12-03 20:31

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in

> Jeg er med på, at PDF-filer åbner i et nyt vindue, men hvordan
> kommer man tilbage? Ved at lukke vinduet eller ved at bruge
> "tilbageknappen"? Hvad er mest hensigtsmæssigt?

PDF filer åbner enten i samme vindue, et nyt vindue (hvis du bruger
target="_blank") eller i et helt andet program (Acrobat Reader).
Om det er browseren eller acrobat reader der tager sig af at åbne
filen er 100% op til brugeren og du kan rent faktisk ik gøre en skid
ved det.

Gør opmærksom på at linket fører til en PDF fil og lad det så åbne i
samme vindue. Så kan brugeren bruge tilbageknappen hvis han vælger at
åbne i samme vindue, alternativt kan der højreklikkes og vælges "åben
i nyt vindue" eller filen kan gemmes og åbnes i Acrobat Reader.
Kort sagt, link til filen og lad brugeren bestemme selv - det er god
tone :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Preben Andersen

Dato : 29-12-03 22:09

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> wrote in message

[cut]

> Kort sagt, link til filen og lad brugeren bestemme selv - det er god
> tone :)

Tak for det.
mvh
Preben