Skærme
Fijala 3554
TFT - LCD
Fra : Hugo

Dato : 27-12-03 21:28

Hej

Jeg er igang med at købe fladskærm. Men bliver lidt forvirret når
forhandlerne ikke kan bestemme sig mellem TFT og LCD.
Eller er det bare mig.?
TFT og LCD er det ikke det samme, eller hva??

Kan man endelig mærke forskel på en skærm men response time på 16 ms og
25-30 ms??

Er det ellers noget jeg skal vide/ligge mærke til inden jeg køber sådan en
fladskærm..

Håber at jeg kan få svar på alle spørgsmålene-..

På forhånd tak
--
/Brian Nørrelund Andersen
Automatikfagtekniker

Fra : Kode ind

Dato : 27-12-03 23:10

"Hugo" <Streamer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fladskærm..
>
> Håber at jeg kan få svar på alle spørgsmålene-..

Hvis du kan læse tysk, så er her et "guld"-link:
http://www.prad.de/new/lexikon/lexikon.html

/Mig

Fra : Hugo

Dato : 28-12-03 19:26

Kode ind wrote:
> "Hugo" <Streamer@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan læse tysk, så er her et "guld"-link:
> http://www.prad.de/new/lexikon/lexikon.html

Jeg kan desværre ikke læse tysk, fatter ikke en klap af det..
Og martin, mange tak for dine svar.. Jeg skal bruge skræmer til alt mellem
himmel og jord.. Også gange stor spil. (Så som NFS - Underground osv.)
Der belv skrevet noget om <snap>"Bl.a. S-IPS / IPS"<snap> hvad er forskellen
og det bedte til mit brug, og så videre..
indtil videre er jeg meget glad for svarene..

/Brian

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-12-03 23:16

Hugo (Streamer@mail.dk) skrev følgende:
> Hej
>
> Jeg er igang med at købe fladskærm. Men bliver lidt forvirret når
> forhandlerne ikke kan bestemme sig mellem TFT og LCD.
> Eller er det bare mig.?

Forhandlerne er omtrent ligeså forvirrede som den almene bruger. Uden at
skamrose nogen, vil jeg vove at påstå at der sidder nogle gutter i denne
gruppe, der ved mere end nogen som helst forhandler (og fabrikant for den
sags skyld). Hvis du er heldig svarer de. :)

> TFT og LCD er det ikke det samme, eller hva??

TFT (Thin Film Transistor) er en afart af LCD (Liquid Crystal Display). En
videreudvikling til det bedre. Alle de skærme du kan købe i dag, er TFT. Der
er noget nyt på vej kaldet OLED (sidst jeg hørte om dem producerede de
stadig kun i mobiltlf størrelse og til navigation), men den tid den sorg. :)

> Kan man endelig mærke forskel på en skærm men response time på 16 ms
> og 25-30 ms??

Jeps. Og for at gøre det hele endnu mere kompliceret, er der også
forskellige paneltyper indenfor TFT. Bl.a. S-IPS / IPS, som er det du skal
købe for at få cremen.

> Er det ellers noget jeg skal vide/ligge mærke til inden jeg køber
> sådan en fladskærm..

Alt det ovenstående kommer meget an på hvad det er du skal bruge den til.
Spil kræver mere end kontorarbejde. Her tænker jeg på pixelrespons og
paneltype. Så kom med lidt flere oplysninger.

En god ting ville også være at læse tilbage i gruppen, da dine spørgsmål
alle er besvaret adskillige gange. :)

> Håber at jeg kan få svar på alle spørgsmålene-..

Jeg gjorde da et forsøg.

Godt nytår!

- Martin

Fra : Nicklas

Dato : 28-12-03 20:59

Du kan starte med at læse dette link:

http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339

Hvis du er gamer kan jeg herefter på det kraftigste anbefale dig en
LG1710B:

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514967938

Denne skærm besidder et S-IPS panel med en RT på 16 MS. Jeg har det
selv og er det levende bevis på, at det kan trække alle nyere spil på
højde med en alm. CRT, dog står billedet på TFT'en bare meget
pænere:).
Jeg kan begynde at skrive en hel stil og fladskærme, men jeg synes
link1 beskriver meget godt det du skal vide. Men har du ellers nogle
spørgsmål bagefter, kan du skrive, så skal jeg nok besvare.

Fra : Kode ind

Dato : 28-12-03 22:17

> [...]
> link1 beskriver meget godt det du skal vide. Men har du ellers nogle
> spørgsmål bagefter, kan du skrive, så skal jeg nok besvare.

Ikke for at skuffe dig, men den får nu ikke så rosende omtale i tyske tests:
http://www.prad.de/new/tests/lgl1710b2.html
Men OK, den falder da heller ikke helt igennem. Det lader til, at det S-IPS
panel, som LG selv fremstiller (sammen med Philips) ikke er så godt som
forventet.

Thomas