Raid på nforce2-bundkort
Fra : Jens Gregersen

Dato : 29-12-03 00:23

Jeg står snart og skal have mig en opgradering snart.

Problemet er bare at jeg vil køre raid. Jeg har lige nu to 60gb alm
ide-diske, som kører fint på mit Abit KT7A-raid. På længere sigt (eller når
økonomien tillader det) vil jeg selvfølgelig (?) have mig nogle SATA-diske
til at køre i raid i stedet for de nuværende, men i første omgang vil jeg
bare have mig nyt bundkort, cpu og selvfølgelig ram.
Men jeg har lige et par spørgsmål:

- Hvis der er SATA-raid på kan jeg så i første omgang få nogle omformere så
jeg kan bruge mine gamle diske?
- Jeg har lidt svært ved at gennemskue edbprisers måde at vise om der er
SATA og/eller raid på.. Så jeg ville høre om i kender nogle bundkort, der
helt sikkert har SATA-raid. Og det skal være med nforce2-chipsettet.
Desuden skal det være (aner)kendte mærker som fx Abit, Asus, Epox osv. (i
kender dem jo nok :))

Det var vist det hele. På forhånd tak for hjælpen :)

[i en kort hjerneblødning postede jeg først i dk.edb.hardware, men nu har
jeg slettet tråden deri og lavet denne]

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Martin Johansson

Dato : 29-12-03 02:34

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg har lige et par spørgsmål:
>
> - Hvis der er SATA-raid på kan jeg så i første omgang få nogle omformere

Det kan man godt.
Men jeg ved ikke om de kan bruges på alle sata controllere.
Det kan ihvertfald på Abit NF7-S.
Der er en sata converter i kassen.

Du kan kigge her for at se hvordan en sådan ser ud.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=800219
De kan muligvis findes billigere.

> [...]
> helt sikkert har SATA-raid. Og det skal være med nforce2-chipsettet.
> Desuden skal det være (aner)kendte mærker som fx Abit, Asus, Epox osv. (i

Abit NF7-S har SATA raid, derudover har det også firewire og soundstorm lyd.

Fra : Anders Bak

Dato : 29-12-03 14:07

"Jens Gregersen" <jgFLODHEST@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Men jeg har lige et par spørgsmål:
>
> - Hvis der er SATA-raid på kan jeg så i første omgang få nogle omformere

Men så er vi da ude i et større ydelsestab, da de SATA-diske man kan få i
dag "bare" er ATA-diske, med en omformer, der laver dem til SATA-diske (I
følge Alt om data, jan.2004). Og hvis man så laver det til ATA igen, må der
da dels være noget tab, og så er det da også unødige udgifter.

MVH Anders Bak

Fra : Jens Gregersen

Dato : 30-12-03 00:02

[klip]

> [...]
> SATA-diske (I følge Alt om data, jan.2004). Og hvis man så laver det
> til ATA igen, må der da dels være noget tab, og så er det da også

Ekstra udgift, ja! Men resten kan jeg ikke helt følge dig i..

Hvis du har et hul på 100cm og så laver det om til 150cm og så igen til
100cm har du da ikke mistet noget?! Der er jo alligevel ingen harddiske i
dag, der kan udnytte de 150 mb/s som er en af de ting SATA bar med sig.

Jeg er ikke sikker i ovenstående, men måske en kan forklare det nærmere?

Desuden er der faktisk næsten ingen bundkort der i dag har alm. ide-raid
controller onboard - de fleste er SATA-raid. Derfor mit spørgsmål.