FSB 133 vs. FSB 100
Fra : Jens

Dato : 28-12-03 21:09

Vil en CPU der kører FSB 133 opleves som ca.33 % hurtigere end en der
køre ved FSB 100?
Det lyder jo lige til, men er det sådan i praksis?

Jeg spørger fordi jeg tænker på at opgradere mit eget gamle ASUS board
til et hurtigere.
Vh. Jens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-12-03 21:52

On Sun, 28 Dec 2003 21:08:45 +0100, Jens wrote:

> Vil en CPU der kører FSB 133 opleves som ca.33 % hurtigere end en der
> køre ved FSB 100?
> Det lyder jo lige til, men er det sådan i praksis?

Nej, det er det ikke. Der er jo mange andre dele i en PC der spiller ind.
Skifter du fra 100 til 133 MHz vil jeg gætte på en gennemsnitlig forbedring
på 0-10%. Ved nogle ting kan du måske mærke det og andre vil der ikke være
forskel. Efter min mening ikke pengene værd (med mindre du får det smidt i
nakken).

> Jeg spørger fordi jeg tænker på at opgradere mit eget gamle ASUS board
> til et hurtigere.

Få hellere opgraderet lidt mere end det... det skal helst kunne mærkes når
man smider penge i en computer.

--
Mvh. Lars

Fra : Jens

Dato : 28-12-03 22:30

"Lars Jørgensen" <fake@email.invalid> wrote in message

| Nej, det er det ikke. Der er jo mange andre dele i en PC der spiller
ind.
klip
| Mvh. Lars

Hej Lars - tak for dit svar og undskyld jeg klipper i det
Jeg tror jeg spurgte lidt for generelt.

Jeg er med på det med alle de andre dele - men hvis vi isoleret ser på
CPUen

Lad os antage at der benyttes præcis samme processor men at denne køres
ved 2 forskellige FSB
Ved FSB 100 leveres/modtages data til og fra ram, grafik etc. 100
millioner gange i sekundet.
Ved FSB 133 leveres/modtages 133 millioner gange i sekundet.
Er det korrekt forstået?

Vh. Jens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-12-03 22:56

On Sun, 28 Dec 2003 22:29:53 +0100, Jens wrote:

> Jeg er med på det med alle de andre dele - men hvis vi isoleret ser
> på CPUen
>
> Lad os antage at der benyttes præcis samme processor men at denne køres
> ved 2 forskellige FSB

Altså med samme frekvens på CPU'en? Det kræver jo at der kan stilles på
CPU'en multiplyer... ellers havner vi jo i noget overclocking

> Ved FSB 100 leveres/modtages data til og fra ram, grafik etc. 100
> millioner gange i sekundet.
> Ved FSB 133 leveres/modtages 133 millioner gange i sekundet.
> Er det korrekt forstået?

Ja, det er da rigtigt. Så programmer der har stor aktivitet der vil der
være noget at hente.

Et klassisk eksempel er P3'erne:
http://www.tomshardware.com/cpu/20000511/index.html

--
Mvh. Lars

Fra : Sander

Dato : 29-12-03 08:55

Hvad kører du med at bundkort og processor,

Sander.

Fra : Jens

Dato : 29-12-03 22:29

"Sander" <REMOVE Noller@webspeed.dk REMOVE> wrote in message
| Hvad kører du med at bundkort og processor,
| Sander.

Hejsa Sander

Et ASUS A7V med en Duron 1300
Jeg tænkte på hvor meget der ville vindes ved at skifte til et med FSB
133 (266) men stadig beholde min 1 Gb SD 133 ram
- da det koster at skifte til DDR.
Så skulle jeg bare skifte CPU'en til f.eks. en DURON 1800 Aplegrød eller
hvad den hedder

Jeg er blevet tilbudt et A7V133 gratis - men ved ikke om det er besværet
værd.
Jeg benytter primært min PC til web, news, mail, Office - altså primært
skolebrug.

Når det går vildest for sig ... encoder jeg noget divX eller SVCD
fra mit TV kort
- det er her jeg ville ønske lidt mere tempo over sagerne
Jeg ved bare ikke hvor meget af encoding processen der relateres til
interne beregninger i CPU og hvor meget der relateres til data mellem
CPU - RAM og HD.

---

Et lille tænkt eksempel:
Hvis jeg kommer til penge ... og skifter alt inkl. ram
- hvilket Socket A board fra ASUS skulle jeg så gå efter?
(Jeg har altid haft ASUS og synes det er klippe stabilt, men er dog åben
for andre idéer)
Det skal have _god_ 5.1 lyd onboard - helst med digital out (SPDIF
eller lignende)
Det skal have grafik onboard - jeg spiller aldrig (ja, ja - jeg er
kedelig men gerne S-video out til mit TV.
Det skal gerne kunne indstilles til forskellige Vcore og multiplyer, så
det kan opgraderes senere.
Nogen bud?

Vh.- Jens