Slidgigt i fingrene
Fra : Anders

Dato : 27-12-03 00:15

Hej

Jeg har hørt at man skulle kunne få slidgigt i fingrene af at "knække" dem.
Er det virkelig sandt?

//Andersss

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 27-12-03 00:37

Anders wrote:
> Jeg har hørt at man skulle kunne få slidgigt i fingrene af at "knække" dem.
> Er det virkelig sandt?

Nyhedsgruppen dk.helbred (eller måske dk.videnskab.sundhed)
er nok mere egnet til sådanne spørgsmål.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-12-03 07:54

"Johnnie Hougaard Nielsen" <sfromis@post1.tele.dk> wrote in message

> Nyhedsgruppen dk.helbred (eller måske dk.videnskab.sundhed)
> er nok mere egnet til sådanne spørgsmål.

Som netop vist af Spangkuk er dk.videnskab det helt rigtige sted.

På denne ng er der betydelig og bredspektret knowhow vedr fysik og kemi og
alt som grænser til disse ingeniørfag, og der er fin lyst til at hjælpe
spørgere - det er skadeligt og uvenligt at henvise spørgere til ng, der i
alle disse henseender er mindre kompetente.
En fornem internetkultur er udviklet her.

Kun §-slaver og skrivebordsteoretikere går op i fundatser, som er forfattet
i fjern fortid af folk uden kontakt med det virkelige liv og debatternes
dynamik (mange ng er næsten døde).

Til med er det sket den forbedring af usenet, at udbydere viser total foragt
for netcops, så man skal ikke være bange for censur, hvis man træder en sart
regelrytter på hans syge kæphæst.

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-12-03 09:37

Bo Warming wrote:

> [...]
> foragt for netcops, så man skal ikke være bange for censur, hvis man
> træder en sart regelrytter på hans syge kæphæst.

Sheesh! Slap dog lige af, mand! Johnnie prøvede bare at henvise til en
gruppe hvor der er bedre chancer for at få et kvalificeret svar. At du
er så paranoid med hensyn til såkaldte "netcops", hænger muligvis sammen
med at du som regel *ikke* kan finde ud af at overholde fundatserne.

--
PeKaJe

Why doesn't everybody leave everybody else the hell alone?
      -- Jimmy Durante

Fra : Spangkuk

Dato : 27-12-03 00:55

> Jeg har hørt at man skulle kunne få slidgigt i fingrene af at "knække"
dem.
> Er det virkelig sandt?

NEJ ! nej og atter nej !

Det er ikke sandt.

Når man "knækker" fingrene, betyder det i praksis
at man i "vridningens modsatte retning frigører
små luftbobler der ved undertryk brister i ledvædsken".

INGEN forskning har kunnet påvise, at det giver
ledgigt.

For at vende det lidt på hovedet, så er det påvist, at
frigørelsen faktisk giver en fornemmelse for
velvære og større frigang i leddet.

Helse - december 2002.

Spang

Fra : N. Foldager

Dato : 27-12-03 19:10

Anders Gregersen:

>dem.

Spang:

> [...]
>ledgigt.
>
>For at vende det lidt på hovedet, så er det påvist, at
>frigørelsen faktisk giver en fornemmelse for

Ved f.eks. at trække i en finger kan nogen mennesker få ledkapslen
omkring fingerens grundled til at give sig, så der fremkommer et lille
smæld, når kapslen bliver suget ind.

Man kunne forestille sig, at mennesker med mere løse ledbånd og
-kapsler end gennemsnittet er særligt dygtige til at lave disse smæld.
Og at den samme befolkningsgruppe også er mere tilbøjelige til at få
slidgigt i de pågældende led på grund af generel ustabilitet i
leddene.

Der kan altså være et sammenfald uden en årsagssammenhæng.

Der findes ingen kontrollerede undersøgelser, hvor lang tids vane med
at klikke med fingrenes grundled er opgjort med hensyn til hyppigheden
af slidgigt. Så det ved man ikke.

Det er ikke sandssynligt, at optræden på dette felt ved festlige
lejligheder skulle skade. På den anden side er det næppe ligefrem
sundt.

Venlig hilsen

Niels Foldager