Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Li-Ion batterier. Døde efter få billeder.
Fra : Billedhugger

Dato : 26-12-03 21:06

Har andre erfaringer med Canon Powershot og
7,4 Volt 570 mAh batterier.
Såvel det originale men især uoriginale (thansen.dk)
batterier (alle ca. 3/4 år gamle) lukker for ofte ned efter
kun 5-10 fotos, trods fuld opladning. Li-Ion skulle kunne
tåle "klat-ladning"
Spændingsforskellen på originalbatterierne er ca. 8,4 volt,
på uoriginale ca, 7,7 volt.

Per

Fra : Peter Schrøder

Dato : 27-12-03 00:03

"Billedhugger" skrev...
> [...]
> tåle "klat-ladning"
> Spændingsforskellen på originalbatterierne er ca. 8,4 volt,

Prøv at rense kontaktflader på både batterier
og i oplader/kamera. Og oplad til fuld kapacitet
og se om det har gjort nogen forskel.
Jeg kan dog ikke li' at de uoriginale har lavere
spænding... Det er jo ikke meningen at kameraet
skal opfatte dem som halvflade når du putter dem i.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : David List

Dato : 27-12-03 17:28

On Fri, 26 Dec 2003 21:06:05 +0100,
Billedhugger <bh@yahoo.dk>
wrote in <3fec94b0$0$95048$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> [...]
> tåle "klat-ladning"
> Spændingsforskellen på originalbatterierne er ca. 8,4 volt,

Fra egen erfaring ved jeg at der desvaerre kan vaere meget stor
forskel paa levetiden paa lithium-ion akku'er. Akku'en i min baerbare
PC levede kun 1 aar. Akku'en i min baerbare MiniDisc optager er i
fuldt vigoer endnu efter fem aar! Begge er blevet behandlet "paent"
fra starten. Det er kun eksempler. Jeg har faaet bekraeftet det ved at
se lithium-ion akku'er i andre stykker udstyr ogsaa.

Under alle omstaendigheder har den allerfoerste opladning stor
betydning for akku'ens lade-karakteristik under hele dens levetid - og
for dens levetid i det hele taget. Det er bestemt ikke for sjov
producenterne altid skriver i manualerne at den foerste opladning skal
foregaa natten over (eller 12-14 timer eller hvad de nu skriver - det
kan variere). En daarlig foerste opladning kan betyde at du maa smide
en lithium-ion akku ud efter et par uger. Hvis den samme akku havde
faaet korrekt opladning foerste gang kunne den maaske holde flere
aar. Det er ikke et taenkt eksempel - det er set.

Lithium-ion akku'er taaler klat-ladning bedre end de foregaaende
typer. Det er korrekt. Men der er ingen grund til ligefrem at tortere
en akku hvis man kan undgaa det. Det vil *altid* give dig laengere
levetid paa akku'en hvis du behandler den paent.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-12-03 09:55

> [...]
> Såvel det originale men især uoriginale (thansen.dk)
> batterier (alle ca. 3/4 år gamle) lukker for ofte ned efter

Det forholder sig sådan at Li-ion batterier ikke tåler opbevaring i længere
tid, og slet ikke hvis de er fuldt opladt. Hvis et Li-ion batteri blir ret
meget mere end 2 år fra produktions tidspunktet, så skal man være glad!

En anden ting er at den skal lades ret præcist. Forstået på den måde at den
tåler ikke overladning. 1% overladning giver en omgående nedgang i kapacitet
med ca.10%.

Li-Ion skulle kunne
> tåle "klat-ladning"

> Spændingsforskellen på originalbatterierne er ca. 8,4 volt,
> på uoriginale ca, 7,7 volt.
Er det en målt spænding eller mærke spænding?

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 12:28

"H.Kragelund" wrote:

> [...]
> tåler ikke overladning. 1% overladning giver en omgående nedgang i kapacitet

Mine erfaringer med Li-ion batterier er at de er slidstærke, og
at de bevarer kapasiteten selv om de er blevet meget gamle og er
blevet genopladet mange gange.

Men min generelle erfaring med genopladelige batterier er, at de
skal bruges så meget som muligt, de tåler ikke at ligge ubrugt i
perioder, og amatørfotografer som kun bruger deres kamera i week-
enden eller sjældnere, ja de må leve med, at deres genopladelige
batterier ikke holder lige så længe, som batterier der løbende
bruges i det daglige.

De fleste mobiltelefoner har Li-ion batterier, og med dem har
folk ikke problemer med levetiden, i langt de fleste tilfælde
holder mobilens batteri i 2 år og derover.

Jeg har 3 Li-ion batterier til mit digicam, de to af dem er købt
hos Thansen, og der står Fuji på dem, og de er helt identiske med
original batteriet, og de gi'r den samme høje ydelse.

Fordelen ved at ha' ekstra batterier er, at man kan bruge dem helt
tomme, og så bare skifte til et opladet, på den måde undgår man
sjat-ladninger, man skal bare huske at lave et nummer system på
batterierne, så man kan holde styr på, at de alle løbende bliver
brugt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-12-03 17:30

> [...]
> skal bruges så meget som muligt, de tåler ikke at ligge ubrugt i
> perioder, og amatørfotografer som kun bruger deres kamera i week-

Det er rigtigt at Li-ion batterier skal bruges, jo mere jo bedre!

> De fleste mobiltelefoner har Li-ion batterier, og med dem har
> folk ikke problemer med levetiden, i langt de fleste tilfælde
> holder mobilens batteri i 2 år og derover.

Ja det har du nok ret i. Det med leve tiden må jeg nok tage i mig igen

Fra : Billedhugger

Dato : 28-12-03 12:34

Jeg tror en del af løsningen ligger i at thansen batterierne simpelthen
ikke til enhver tid kan levere min. 7,4 volt.
Når de ordinære batterier er flade, kommer der en kort besked i displayet
om at de skal skiftes. Jeg har flere gange med de uorginale oplevet, at ALT
lukker ned, også uden denne besked.
Men at de ikke kan levere min. 7,4 volt må vel bero på, at nogle er cellerne
er "gået", permanent eller ej. Eller ?

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 13:07

Billedhugger wrote:

> Jeg tror en del af løsningen ligger i at thansen batterierne simpelthen
> ikke til enhver tid kan levere min. 7,4 volt.

Næ...!

En Li-ion celle vil normalt gi' 3 volt, 2 celler i serie vil gi'
6 volt, og 3 celler i serie vil gi' 9 volt.

Så problemet ligger nok mere i, 7,4 volt ikke er en normal strøm-
styrke for et Li-ion batteri, den er garanteret opnået gennem en
legering, som så ikke er lige så slidstærk som et normalt Li-ion
batteri.

Læs mere på mit FAQ om genopladelige batterier:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-12-03 17:35

> [...]
> styrke for et Li-ion batteri, den er garanteret opnået gennem en
> legering, som så ikke er lige så slidstærk som et normalt Li-ion

Normalen er 3,7 eller 2,8 volt pr celle, hvilket er spænding ikke
strømstyrke.

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 18:19

"H.Kragelund" wrote:

> Normalen er 3,7 eller 2,8 volt pr celle, hvilket er spænding ikke
> strømstyrke.

Nej spændingen på en ren Li-Io celle er nominelt 3 volt, celler
med andre spændinger er ikke rene Li-Io celler.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-12-03 18:43

> Nej spændingen på en ren Li-Io celle er nominelt 3 volt, celler
> med andre spændinger er ikke rene Li-Io celler.

Tag lige en runde på google og bliv klogere.

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 19:00

"H.Kragelund" wrote:

> Tag lige en runde på google og bliv klogere.

Nej det er dig der skal dokumentere din påstand...!

Jeg afviser jo ikke at der kan fås celler med andre voltstyrker
end den nominelle, jeg oplyser bare, at det ikke er rene Li-Io
celler, men celler hvor den kemiske sammensætning er ændret for
at opnå en anden voltstyrke.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : H.Kragelund

Dato : 28-12-03 20:17

"> Nej det er dig der skal dokumentere din påstand...!
Ja selvfølgelig, du kan jo slynge hvad som helst ud også skal vi andre tage
det for gode vare eller bevise at vi har ret!
> Jeg afviser jo ikke at der kan fås celler med andre voltstyrker
> end den nominelle, jeg oplyser bare, at det ikke er rene Li-Io celler

Det er netop kun rene Li-ion celler som har 3.7V nominel spændning! Den kan
godt Være 3Volt men så er det fordi batterierne er fuldt afladt og klar til
opladning!

Grunden til jeg skrev det første indlæg, var ikke for at gøre opmærksom på
mig selv.

Men fordi jeg havde en praktisk erfaring omkring Li-ion batterier.
Tilbage i midten af år 2000, skulle mit firma til at skifte batteri type, i
en af vores applikationer. I den forbindelse valgte vi at gå over til Li-ion
celler frem for Ni-Cd celler.
I den forbindelse var vi nødt til at udvikle et nyt lade kredsløb, som kunne
reagere på de laver tolerancer som Li-ion celle producenterne foreskriver!
Vi valgte på det tidspunkt at gå efter en mindre amerikansk producent.
Den amerikanske producent blev ret hurtigt opkøbt og det blev annonceret at
lige præcis den type celle som vi brugte ville blive udfaset og vi købte
derfor nogle tusinde batterier hjem, for at undgå at skulle ændre på vores
produkt!
Det var dumt. Fordi den dag i dag er cellerne kun 60% af den kapacitet de
var da vi købte dem og det fremgik jo ikke ligefrem af databladet! De er
faktisk ubugelige da man ikke ville kunne undgå overlade dem!

Hermed ikke sagt Li-ion er et dårligt batteri, tværtimod!
De har den absolut bedste karakterstik, man kan få på genopladelige
batterier til diverse elektronik ting!
Og de har en nominel spænding på 3.7 Volt.

http://www.globtek.com/batteries_lionpTI.html

http://www.bktsi.com/documents/LG_Li-ion.pdf

http://solstice.crest.org/discussion/ev/200201/msg01201.html

http://www.maxell.co.jp/e/products/industrial/battery/

mvh
henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-12-03 21:26

"H.Kragelund" wrote:

> Det er netop kun rene Li-ion celler som har 3.7V nominel spændning! Den kan
> godt Være 3Volt men så er det fordi batterierne er fuldt afladt og klar til
> opladning!

Ok jeg bøjer mig, og jeg må konstatere, at jeg på det punkt er
blevet misinformeret, dengang jeg lavede mit batteri FAQ havde
jeg ikke selv de store erfaringer med Li-Io batterier, men det
har jeg fået, og så er det jo passende med en opdatering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Billedhugger

Dato : 28-12-03 20:11

Måske er det proforma Li-Ion......
Har nogen set obduktioner på ukurrante batterimærker ?
Pseudo-NiMh ?

Per