Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Udsnit af billede - hvordan printes det så~
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 26-12-03 20:34

Hejsa,

Jeg er ny i den digitale foto-verden og har lige et spørgsmål :

Hvis jeg har taget et portræt som jeg ønsker at beskære, hvordan
sikrer jeg mig så at det bliver printet ordentligt på papir som jo har
størrelsesforholdet 2:3 ?

Det mest indlysende er naturligvis at beskære det i forholdet 2:3, men
hvad gør man hvis det ikke er muligt (eller ikke giver det ønskede
resultat) ?

/Niels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-12-03 22:02

Niels J. Larsen wrote:

[Snip Portræt i størrelsesforholdet 2:3]

> Det mest indlysende er naturligvis at beskære det i forholdet 2:3,
> men hvad gør man hvis det ikke er muligt (eller ikke giver det
> ønskede resultat) ?

Beskær, lav kanter eller pres billedet sammen på den ene led.
Og det med at presse billedet sammen er ikke en god ide.

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/choice.html

Nu jeg tænker over det, så er der alligevel en fjerde mulighed:
Siden det nu drejer sig om et portrætfoto er baggrunden vel ikke
det vigtigste? Hvis du er vaks med et billedbehandlingsprogram
kan du jo prøve om du kan udvide billedet så det passer til 2:3
og derefter udfylde de tomme felter med baggrund fra andre dele
af billedet.

Fra : Peter Holm

Dato : 27-12-03 09:49

Niels J. Larsen wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg har taget et portræt som jeg ønsker at beskære, hvordan
> sikrer jeg mig så at det bliver printet ordentligt på papir som jo har

Udsagnet 'papir som jo har størrelsesforholdet 2:3' gælder ikke for alle
print-shops.

Hvis du får printet hos www.pixum.com kan du selv bestemme formatet.
De printer alt i formaterne fra 1:1 op til 1:1,77 uden at skære i billedet.

Mvh
Peter

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 27-12-03 14:52

On Sat, 27 Dec 2003 09:48:44 +0100, "Peter Holm"
<phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis du får printet hos www.pixum.com kan du selv bestemme formatet.
>De printer alt i formaterne fra 1:1 op til 1:1,77 uden at skære i billedet.

Ja ok, det tænkte jeg så ikke lige på, men eftersom stort set alle
fotoalbums, rammer m.v. som er til at få i ganske almindelig butikker
er lavet til billeder med størrelsesforholdet 2:3, så er det det
format der er mest interessant for mig.

/Niels

Fra : Peter Holm

Dato : 27-12-03 18:18

> [...]
> fotoalbums, rammer m.v. som er til at få i ganske almindelig butikker
> er lavet til billeder med størrelsesforholdet 2:3, så er det det

tjja, jeg bruger den slags albums som består af blanke sider uden lommer, og
sætter så billederne ind med fotohjørner, som de 'gamle dage'. Men, som med
alt....smag og behag.

Mvh
Peter