/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Udstødningsmanifold i rustfast stål?
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 17:40

Er der nogen der vil dele deres erfaringer mht udstødningsmanifolde
i rustfast stål kontra mere normale materialer.

Jeg skal nemlig have sådan en her til min, specielt udformet som jeg
vil have det, så gode input er velkomne.

http://www.speedshop.ch/F_GT_Kol.jpg

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



 
 
Ukendt (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-12-03 17:44


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bsho8p$jdc$1@dknews.tiscali.dk...
> Er der nogen der vil dele deres erfaringer mht udstødningsmanifolde
> i rustfast stål kontra mere normale materialer.

Jeg havde en bananmanifold på min Marina 1300 GT. Den virkede fint, da
den jo er afstemt (alle rør er lige lange).

> Jeg skal nemlig have sådan en her til min, specielt udformet som jeg
> vil have det, så gode input er velkomne.

Her er der lidt ideer mv.: http://www.powerpage.dk/turbomanifold.htm

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 17:58

Bjørn Jørvad wrote:
> Jeg havde en bananmanifold på min Marina 1300 GT. Den virkede fint, da
> den jo er afstemt (alle rør er lige lange).

Jeg har selv haft det tidligere i min 127'er, dog ikke i rustfast stål.

> Her er der lidt ideer mv.: http://www.powerpage.dk/turbomanifold.htm

Jeg kommer der jævnligt

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-12-03 18:47


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bshp9b$jmr$1@dknews.tiscali.dk...

KLIP

> Jeg kommer der jævnligt

Så er det jo båre at går i gang med nedstryger, boremaskine, fil samt
det rigtige svejseudstyr..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 19:18

Bjørn Jørvad wrote:
> Så er det jo båre at går i gang med nedstryger, boremaskine, fil samt
> det rigtige svejseudstyr..

Det overlader jeg til andre, jeg ønsker bare lidt mere viden om
det så det ikke ender med at de bilder mig noget ind

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-12-03 19:59


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bshu01$ld4$1@dknews.tiscali.dk...

KLIP

> Det overlader jeg til andre, jeg ønsker bare lidt mere viden om
> det så det ikke ender med at de bilder mig noget ind

Det er fuldt forståeligt.

Jeg tror ikke, de vil bilde dig noget ind, da rustfrit stål anvendes til
mange former for motorer og i meget forskellige omgivelser.

Se her, såfremt du har en båd: http://www.hitekmarine.com.au/

Se her, såfremt du er modelflyver:
http://sitewavesonline.net/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=Vario&Product_Code=809%2F81&Category_Code=exhaust+manifolds

Jeg har selv en rustfri manifold på min 62 ccm To-takter monteret i en
Belanca Decathlon.

Vi bruger mange manifolds i rustfrit stål, når ikke lige fabrikanten kan
levere én i alu.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 20:30

Bjørn Jørvad wrote:
> Vi bruger mange manifolds i rustfrit stål, når ikke lige fabrikanten
> kan levere én i alu.

Jeg har bare hørt lidt om at der kan være både fordele
og ulemper ved det materiale til manifolds.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Torben E (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-12-03 20:35





"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bsi27c$mjc$1@dknews.tiscali.dk...
>
> Jeg har bare hørt lidt om at der kan være både fordele
> og ulemper ved det materiale til manifolds.

Det har svjv. lettere ved at revne.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 21:15

Torben E wrote:
> Det har svjv. lettere ved at revne.

Er netop en af de ting je ghar hørt, men den tendens har de
standardmonterede manifolds allerede, så det er til at leve med.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Torben E (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-12-03 21:19



"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bsi4re$neq$1@dknews.tiscali.dk...
> Er netop en af de ting je ghar hørt, men den tendens har de
> standardmonterede manifolds allerede, så det er til at leve med.


Skal den så laves til en T25 ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 21:22

Torben E wrote:
> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsi4re$neq$1@dknews.tiscali.dk...
>> Er netop en af de ting je ghar hørt, men den tendens har de
>> standardmonterede manifolds allerede, så det er til at leve med.
>
>
> Skal den så laves til en T25 ?

Det skal den jo nok, selv om det svin er lidt pebret, jeg solgte
dog den T25'er jeg havde indkøbt til formålet da det viste sig
at den var uden vandkøling.

I samme forbindelse bestemte jeg mig for at det skulle være en
T25 med kuglelejer, når man nu alligevel skal skille lortet ad kan
man jo lige så godt gøre det bedst muligt.

P.S. smider du ikke lige nogen gode billeder af din IC til min
mail

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Torben E (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 26-12-03 21:26





"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bsi59h$nng$1@dknews.tiscali.dk...
>
> I samme forbindelse bestemte jeg mig for at det skulle være en
> T25 med kuglelejer, når man nu alligevel skal skille lortet ad kan
> man jo lige så godt gøre det bedst muligt.

Det lyder lækkert.
>
> P.S. smider du ikke lige nogen gode billeder af din IC til min
> mail

Joda, jeg har godtnok ikke sørget for at tage så mange, men
du får dem jeg har


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 21:31

Torben E wrote:
> Det lyder lækkert.

Det skulle det også gerne blive. Og hvis Anders Møllers
leg med MegaSquirt bliver så godt som vi regner med,
ender det jo nok med at jeg også går i den retning.

Jeg opgraderer selvfølgelig benzinpumpe, indsprøjtningsdyser
og benzintryksregulator på samme tid som turboen.

> Joda, jeg har godtnok ikke sørget for at tage så mange, men
> du får dem jeg har

Jeg takker..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik Mortensen (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 26-12-03 20:37


"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:bsho8p$jdc$1@dknews.tiscali.dk...
> Er der nogen der vil dele deres erfaringer mht udstødningsmanifolde
> i rustfast stål kontra mere normale materialer.
>
> Jeg skal nemlig have sådan en her til min, specielt udformet som jeg
> vil have det, så gode input er velkomne.
>

AISI321 er den "mest rigtige" legering til manifolds.

Det er set at manifolds i rustfrit med rustfrie flanger har haft problemer
med at holde pakninger. Dette er givet vist en kombuination af for tynde
flanger/rustfris varmeudvidelse.

Dette kan løses ved at bruge sorte flanger, eller gå ret voldsomt op i gods
til flangerne. Der er ikke noget problem at svejse sorte flanger på rustfrie
rør, hvis det bliver gjort rigtigt(!), men jeg ville selv bruge rustfrie
flanger i en ret kraftig dimension.

304/316 har udmærkede egenskaber til manifolds, men lider lidt under for lav
skalningstemperatur. I praksis er dette ikke kritiskt, men manifolden bliver
ødelagt med tiden(adskillige år).

Gå efter en manifold i sværgods, ikke under 2mm gods, helst 3,25mm

Sørg for at manifolden er gennemsvejst _overalt_ og at dette er gjort med
baggasbeskyttelse. Er der steder hvor dette ikke er tilfældet har du lokale
strespunkter, hvor revner vil starte. Man kan faktiskt se sådan en
revne/svejsefejl når manifolden er pænt mørkerød.

Havde det været en sugemotor ville dette være omtrent ligegyldigt, da disse
ikke bliver tilnærmelsesvist så varme som på din turbomotor.

Mvh
Henrik



John Sahl (26-12-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-12-03 21:19

Henrik Mortensen wrote:
> AISI321 er den "mest rigtige" legering til manifolds.

Noteret.

> Dette kan løses ved at bruge sorte flanger, eller gå ret voldsomt op
> i gods til flangerne. Der er ikke noget problem at svejse sorte
> flanger på rustfrie rør, hvis det bliver gjort rigtigt(!), men jeg
> ville selv bruge rustfrie flanger i en ret kraftig dimension.

Hvilke dimensioner taler vi om?

> Gå efter en manifold i sværgods, ikke under 2mm gods, helst 3,25mm

Det vil jeg prøve at tale med dem om efter nytår.

> Sørg for at manifolden er gennemsvejst _overalt_ og at dette er gjort
> med baggasbeskyttelse. Er der steder hvor dette ikke er tilfældet har
> du lokale strespunkter, hvor revner vil starte. Man kan faktiskt se
> sådan en revne/svejsefejl når manifolden er pænt mørkerød.

De siger at det bliver svejst efter alle kunstens regler, og
manifolden bliver formentligt brugt som "demo" altså bliver
den formentligt lavet på bedste vis, ellers er den jo ikke
noget ved at vise frem på billeder.

> Havde det været en sugemotor ville dette være omtrent ligegyldigt, da
> disse ikke bliver tilnærmelsesvist så varme som på din turbomotor.

Varme kan man vist godt kalde de rør når der køres lidt friskt

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Henrik Mortensen (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 26-12-03 21:33

> Hvilke dimensioner taler vi om?
>

Lidt afhængigt af det frie spænd mellem boltene, men den jeg selv bygger på
til Volvoen får ikke under 12mm flanger. Overvejer at lave den i 15mm, men
det har jeg ikke på lager

> De siger at det bliver svejst efter alle kunstens regler, og
> manifolden bliver formentligt brugt som "demo" altså bliver
> den formentligt lavet på bedste vis, ellers er den jo ikke
> noget ved at vise frem på billeder.
>

Det er faktiskt meget nemmere at svejse noget flot til showoff brug, end det
er at svejse det så det holder.
Tag en endoskop med, når du får manifolden og tjek at godset er gennemsvejst
med en fin lille overvulst hele vejen rundt.
Jeg ved af erfaring at det tager _rigtig_ lang tid at svejse sådan een så
den er gennemsvejst, og kræver godt forarbejde, hvilket stensikkert
afspejler sig i prisen på "dyret".

Skal man holde bare 100dkr i timen svårt, så ryger den godt over 6-8kkr til
volvoen.


> > Havde det været en sugemotor ville dette være omtrent ligegyldigt, da
> > disse ikke bliver tilnærmelsesvist så varme som på din turbomotor.
>
> Varme kan man vist godt kalde de rør når der køres lidt friskt
>

Yep, en ekstra cigarettænder!

Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste