Jakten på oldefar til mine barnebarn
Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-12-03 16:15

Barnebarnas morfar ble født i 1909 i Bergen. Det eneste kjente som
finnes vedrørende oldefar var at han var dansk, arbeidet som kelner i
Bergen, var født i København på 1880-tallet og hadde navn Holger Nisen.

Kan noen hjelpe med opplysninger, både om tiden før og etter Bergen.
--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-12-03 16:18

Kjell Henry Skåden wrote:

> [...]
> Bergen, var født i København på 1880-tallet og hadde navn Holger Nisen.
>
> Kan noen hjelpe med opplysninger, både om tiden før og etter Bergen.

Navnet var NISSEN, beklager feilstavelse

Fra : H.C. Nielsen

Dato : 26-12-03 17:01

Kan du ikke finde hans begravelse, der burde stå hans fødesogn og mindst det
nøjagtige fødselstidspunkt.
Det er næsten uoverkommeligt at skulle søge personen i København eller
Frederiksberg på så løst et grundlag
m.v.h.
H.C.

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-12-03 17:12

H.C. Nielsen wrote:
> [...]
> nøjagtige fødselstidspunkt.
> Det er næsten uoverkommeligt at skulle søge personen i København eller

Har søkt på hva der er tenkelig i Bergen, men finner intet der sier at
han er død. Sannsynligvis har han forlatt Bergen, muligens emmigrert
eller flyttet tilbake til Danmark. Eller sågar endret navn!

Mange takk for ditt svar

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 26-12-03 22:50

Uden at kende manden, så er 'Nissen' et typisk sønderjysk navn.
Flemmng Svendsen.

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-12-03 23:20

Flemming Svendsen wrote:

> Uden at kende manden, så er 'Nissen' et typisk sønderjysk navn.
> Flemmng Svendsen.

I enkelte deler av Norge finnes mange med navnet Nissen

Tusen takk for at du tar deg tid til å gi meg svar

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-12-03 23:01

On Fri, 26 Dec 2003 17:12:27 +0100, Kjell Henry Skåden
<old.navy@online.no> wrote:

> [...]
>han er død. Sannsynligvis har han forlatt Bergen, muligens emmigrert
>eller flyttet tilbake til Danmark. Eller sågar endret navn!

Jamen han må vel have efterladt sig andre spor i de norske kilder.
Hvad står der ved hans bryllup, hans børns fødsel, i folketællinger, i
hans ansøgning om norsk opholdstilladelse og/eller statsborgerskab. I
nogle af disse kilder må der nødvendigvis stå noget mere om ham.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 26-12-03 23:18

Lars J. Helbo wrote:

> [...]
> hans ansøgning om norsk opholdstilladelse og/eller statsborgerskab. I
> nogle af disse kilder må der nødvendigvis stå noget mere om ham.

Han var ikke gift, han var et navn på en fødselsattest. Finnes ikke i
folketellinger fra 1891 og 1900 (de senere er ikke tilgjengelige). I
enkelte deler av Norge finnes mange med navn Nissen, men ingen med
Holger som fornavn.

Hvilket navn ville en med Holger som fornavn velge, dersom dette navnet
skulle endres.

Fra attesten finnes at han arbeider som "Kelner" i Bergen, kanhende har
han reist fra landet, tatt hyre på fartøy som kokk.

Takk for ditt tips om norsk oppholdstillatelse, skal forsøke å se inn her.

Fra : twinie

Dato : 27-12-03 20:12

På DDA mangler der desværre mange indtastninger fra København. Så
nedenstående er kun for at vise at der umiddelbart kan være mange personer i
København, der være i familie med Holger Nissen.

Et hurtigt check viser dog 606 personer med navnet Nissen for alle årene, i
885 var der 49. Ingen af dem bærer navnet Holger.

Med venlig hilsen

Jette Jørgensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-12-03 19:22

> [...]
> Bergen, var født i København på 1880-tallet og hadde navn Holger Nisen.
>
> Kan noen hjelpe med opplysninger, både om tiden før og etter Bergen.

Fundet på www.familysearch.org, hvorfra yderligere oplysninger kan findes:

International Genealogical Index - Denmark
1. HOLGER PHILIP EMIL NISSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 09 OCT 1870 Hillerod, Frederiksborg, Denmark

2. HOLGER PHILIP EMIL NISSEN - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Christening: 20 APR 1873 Hillerod, Frederiksborg, Denmark

Matches: International Genealogical Index/Denmark - 2

Læg vel mærke til, at det er to forskellige personer, omend brødre.
Mon ikke den førstfødte er død som spæd, siden familien vælger at kalde
den yngste ved nøjagtigt det samme navn?

Hillerød ligger ikke voldsomt langt fra København, og i almindelig samtale
kan
"at komme fra Hillerød i nærheden af København" nemt blive til "at komme
fra København".

Så god held med denne person, det er jo langt fra sikkert, at det er den
rigtige, du har fat i. Har du kigget i lægdsrullerne?

Mvh.Bodil.

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 28-12-03 19:33

Bodil Grove Christensen wrote:

> [...]
>
> Så god held med denne person, det er jo langt fra sikkert, at det er den
> rigtige, du har fat i. Har du kigget i lægdsrullerne?

Tusen takk Bodil. Skal sjekke ditt tips