Skanner til mikromaterialer
Fra : Hanne Jespersen

Dato : 26-12-03 14:29

I en tråd fra begyndelsen af 2002 om emnet blev Epson Perfection 2450 omtalt
som anbefalelsesværdig til formålet. Den model ser ud til at være udgået.
Derimod findes en Epson Perfection 2400, som ser ud til at have nogenlunde
de samme specifikationer.
http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf2400/

Er der nogen her, som har erfaringer med den?

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Carl Müller

Dato : 26-12-03 14:53

Epson 2400 har oppløsning på 2400 x 4800 DPI, mens Epson 3200 har 3200
x 6400 DPI. Sistnevnte kan IKKE greie å scanne inn mikrofiche'er hvis
kirkeboken er skrevet med vanlig størrelse på skriften. Da greier
iallefall ikke Epson 2400 det. Sorry, vi er der ikke ennå, men
snart...
Carl Müller

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-03 22:20

Carl Müller <carl.muller@broadpark.no> skrev Fri, 26 Dec 2003 14:53:23
+0100

>Epson 2400 har oppløsning på 2400 x 4800 DPI, mens Epson 3200 har 3200
>x 6400 DPI. Sistnevnte kan IKKE greie å scanne inn mikrofiche'er hvis
>kirkeboken er skrevet med vanlig størrelse på skriften.

Åh, det går såmænd da nogenlunde:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/mikrokort/

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 26-12-03 22:03

> [...]

>de samme specifikationer.
>http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf2400/
>
>Er der nogen her, som har erfaringer med den?

Du skal have en scanner med en _optisk_ opløsning på mindst 2400x4800
dpi. Det har den nævnte Epson-scanner, så den kan fint bruges til
formålet.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-03 22:37

"Hanne Jespersen" <hannejespersen@webspeed.dk> skrev Fri, 26 Dec 2003
14:29:15 +0100

> [...]
>Derimod findes en Epson Perfection 2400, som ser ud til at have nogenlunde

Den er ikke specielt velegent til formålet idet den i standardversion
kun kan scanne 35mm film og dias.

4"x5" adapter skal købes særskildt. Og 4"x5" er iøvrigt for lidt til at
man kan prescanne og afmaske et helt mikrokort. Efter min mening er de
2400ppi iøvrigt også lige i underkanten.

Hvis du tænker i Epson så se evt på:
http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf3200/

Fra : Hanne Jespersen

Dato : 26-12-03 23:17

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man kan prescanne og afmaske et helt mikrokort. Efter min mening er de
> 2400ppi iøvrigt også lige i underkanten.

Tjaaahh, så bliver det jo en større investering end jeg troede. Det er vist
noget med 3.500 kr., men så følger Adobe Photoshop Elements trods alt også
med.

Med venlig hilsen
Hanne Jespersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 00:23

"Hanne Jespersen" <hannejespersen@webspeed.dk> skrev Fri, 26 Dec 2003
23:17:14 +0100

>Tjaaahh, så bliver det jo en større investering end jeg troede. Det er vist
>noget med 3.500 kr.,

Alt er jo relativt. Men hvis man vil have kvalitet, så koster det altså
også. Men priserne rasler jo ned. Da den kom frem for et år siden var
den vejledende pris her i Dk såvidt jeg husker over 5.000 Kr.

Den kan forøvrigt købes til omkring de 3.000 idag, men det er jo da
immerevæk også en slags penge.

> men så følger Adobe Photoshop Elements trods alt også
>med.

Udmærket program. Men hvis du i forvejen har er godt program som feks.
PaintShopPro eller PhotoShop så er det ikke noget du må betale ekstra
for.

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 26-12-03 23:41

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> "Hanne Jespersen" <hannejespersen@webspeed.dk> skrev Fri, 26 Dec 2003
> 14:29:15 +0100

> Den er ikke specielt velegent til formålet idet den i standardversion
> kun kan scanne 35mm film og dias.

Jeg har selv en Perfection 2400, så vidt jeg ved i standard-versionen, og
den kan fint scanne mikrokort. Man er ikke nødsaget til at scanne i
standard-størrelser (35 mm og dias) men kan også have et negativ i vilkårlig
størrelse og så scanne det ind. Bare negativet kan ligge det lys som er i
låget på scanneren så kan man næsten scanne som om det var et stykke papir
af vilkårlig størrelse. Men behøver jo ikke absolut at lægge negativerne ind
i de medfølgende holdere...

> 4"x5" adapter skal købes særskildt. Og 4"x5" er iøvrigt for lidt til at
> man kan prescanne og afmaske et helt mikrokort. Efter min mening er de
> 2400ppi iøvrigt også lige i underkanten.

Ja, 2400 ppi er lige på grænsen, men man kan sagtens få noget læsbart ud af
det, synes jeg. Det er rigtigt at man ikke kan afmaske et helt kort i ét
hug. men det kan da lade sig gøre i to og det er såmænd da heller ikke helt
ringe.

> Hvis du tænker i Epson så se evt på:
> http://www.epson.dk/products/imaging/scanner/perf3200/

Ja, den ville være rar at have. Måske julemanden er mere gavmild næste år

- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 00:17

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev Fri, 26 Dec 2003
23:41:04 +0100

> [...]
>størrelse og så scanne det ind. Bare negativet kan ligge det lys som er i

I scannerens tekniske specifikationer står nævnt: "Indbygget 35 mm x 6
billeders transparetadapter (mulighed for 5" x 4" filmadapter)".

Dette betyder normalsvis at det sidstnævnte er ekstraudstyr.

Udfra det du skriver må jeg nu formode at det alligevel er
standardudstyr - og jeg kan så kun beklage min udtalelse desangående.

Fra : Harry Lund

Dato : 27-12-03 11:00

Undskyld Arne Feldborg, men hvis du ikke har omtalte grej og bruger det
effektiv, så mener jeg ikke du skal svare.
Venligt ment.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 11:49

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> skrev Sat, 27 Dec 2003 10:59:54 +0100

>Undskyld Arne Feldborg, men hvis du ikke har omtalte grej og bruger det
>effektiv, så mener jeg ikke du skal svare.

Jeg forstår vist ikke helt hvad du mener - og det fremgår iøvrigt heller
ikke hvilket af mine indlæg du svarer på.?

Men for at gøre en lang historie kort, så svarede jeg ud fra den
henvisning til Epsons egne sider der blev givet i det oprindelige
spørgsmål.

At disse oplysninger så er formuleret på en måde der let kan
misforståes, eller at spcifikationernerne måske er blevet ændret uden at
websiden er blevet opdateret, mener jeg burde være afklaret med Jesper
Holgersens indlæg - og mine efterfølgende kommentarer dertil.

Mine kommentarer til det oprindelige indlæg gik dog ikke primært på
dette spørgsmål, men på opløsning og på max. scanningsareal. Jeg har
faktisk selv tidligere arbejdet en del med en scanner med netop disse
specifikationer.

Men at jeg ikke straks farede ud og købte netop den omtalte scanner, så
jeg kunne udtale mig mere kvalificeret om netop denne og dens muligheder
i sammenligning med forskellige andre scannere (som jeg faktisk kender
ret godt) og i relation til den grundlæggende teknik (som jeg dog også
ved en lille smule om) - det kan jeg naturligvis kun beklage.

Jeg skal gøre mit bedste for at det ikke gentager sig.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 27-12-03 12:21

"Harry Lund" <harrylund@mail.dk> wrote in message news:3fed57fe$0$9750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Undskyld Arne Feldborg, men hvis du ikke har omtalte grej og bruger det
> effektiv, så mener jeg ikke du skal svare.
> Venligt ment.

LOL newbie

http://groups.google.com/groups?q=harrylund%40mail.dk&num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&scoring=d&filter=0

Results 1 - 13 of 13

Searched Groups for "Arne Feldborg". Results 1 - 100 of about 11,500

http://groups.google.com/groups?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&safe=off&scoring=d&q=%22Arne+Feldborg%22&btnG=Google+Search

du er en frekkert Harry

Searched Groups for author:feldborg@haunstrup.dk. Results 1 - 100 of about 6,860

Searched Groups for author:harrylund@mail.dk. Results 1 - 5 of about 6

godt nyt aar

Hugh W
--

korrektur tid
ønskes

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 27-12-03 18:10

> [...]
>
> Udfra det du skriver må jeg nu formode at det alligevel er
> standardudstyr - og jeg kan så kun beklage min udtalelse desangående.

Du er bestemt ikke galt på den, men lader dig nok begrænse af de tekniske
specifikationer. Dem vil jeg foreslå at vi lige går ud over :

Det er rigtigt at der kun er én skinne med som standard og at at den kun kan
anvendes til indscanning af dias og 6x35 mm. negativer. Men pointen er, at
du ikke er begrænset til absolut at have negativerne liggende i den skinne.
Skinnen sørger for at dine negativer eller dias er placeret på et område
hvor scanner-driveren så vil prøve at finde dem og separere de 6 35 mm.
negativer ud (eller de 4 dias billeder) således at du kan scanne dem alle i
ét hug og du ikke behøver at bekymre dig om at fortælle scanner-driveren i
hvilket område den skal scanne. Men man kan altså også bare bede scanneren
om at scanne frit uden at tage hensyn til skinnen og bare placere sit
mikrokort på scannerens glas, lave et preview-scan og udvælge den del af
mikrokortet som vil scanne. Det kan være én af de sider som kortet
indeholder eller man kan tage flere i ét hug og så "klippe" dem fra hinanden
i f.eks. Paint Shop Pro. Det kræver lidt mere håndværk end at bruge en
skinne, men det er bestemt ikke noget problem (synes jeg). Kører man lige en
unsharp-mask efter indscanningen så har man et billede som snildt kan
printes ud på en 600 DPI printer (eller højere) og give et absolut læsbart
resultat.

Jeg har i øvrigt anvendt samme princip til at indscanne gamle negativer med.
De var i et højst ukurant format (faktisk flere formater). Ved at lade
scanneren scanne frit, uden skinnen, fik jeg lavet nogle glimerende
indscanninger af de gamle billeder, billeder som vist aldrig var blevet
lavet til positiver - min mormor (som havde negativerne liggende) og min mor
kunne ihvertfald ikke huske nogensinde at have set billederne

God jul og godt nytår!

- Jesper (http://familien-holgersen.dk)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-12-03 19:03

"Jesper Holgersen" <holgersen@hotmail.com> skrev Sat, 27 Dec 2003
18:09:50 +0100

> [...]
>du ikke er begrænset til absolut at have negativerne liggende i den skinne.

Det er jeg helt med på. Jeg bruger aldrig selv de medfølgende rammer,
men har simpelthen lavet mine egne til henholdsvis kort og rullefilm.

Men når specifikationerne omtaler i parantes at der er mulighed for en
4x5" adapter, så måtte jeg gå ud fra at det var en særskildt enhed.
Sådan ville det normalt være - men altså ikke i det her tilfælde.