At købe brugt i en fart....
Fra : Peter Andersen

Dato : 26-12-03 14:19

Hej

Min søster og svoger står og skal bruge en bil i København den 1. februar.

Jeg vil være glad hvis nogen vil svare på nogle helt basale spørgsmål, dvs.
hvad skal man gå efter? de har en budget på 10-30.000kr (med andre ord, så
aner de ikke hvor meget de kan få for pengene....)
Hvad er godt, hvad er dårligt, hvad er billigst i reservedele og hvordan
gardere man sig i forhold til ikke at blive snydt osv.

De har ikke meget tid til at kigge rundt og spørge og læse bøger om det.....
Kan i hjælpe derude?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Vogt, Roland RV

Dato : 26-12-03 14:31

hvad for en bil er interessant? har de børn? skal den være smart+<

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-12-03 16:20

Vogt, Roland RV wrote:
> hvad for en bil er interessant? har de børn? skal den være smart+<

Ingen børn, og nej, den skal ikke være smart

Den skal faktisk bare kunne bruges til at køre til og fra arbejde hver dag
og kunne starte om vinteren og så altså ikke gå i stå på motorvejen midt i
det hele.
Det er i praksis kravene! det vigtigste er simpelthen at den ikke må gå i
stykker det næste års tid, for der er ingen penge til bilreparation. Dvs.
billig i reparation og i benzinforbrug, forsikring osv.

Så egentlig er det jo små krav, men hvad får man for pengene og hvad er en
rimelig pris for sådan en spand?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-12-03 16:23

On Fri, 26 Dec 2003 16:20:07 +0100, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

> [...]
>stykker det næste års tid, for der er ingen penge til bilreparation. Dvs.
>billig i reparation og i benzinforbrug, forsikring osv.

Hvad gør, at de ikke tager toget/bussen så?

/Mogens

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-12-03 16:28

Mogens Knudsen wrote:

> Hvad gør, at de ikke tager toget/bussen så?

Det tager faktisk for lang tid.... så det er nødvendigt med bil....

Meeen der er jo det at nrå man får bil så bliver den hurtigt uundværlig...
så det er jo handler jo selvfølgelig om at finde noget til et par unge
mennesker hvor den ene arbejder, den anden er på SU som er rimelig til at ha
med at gøre økonomisk.
Den Roland foreslog var da en mulighed selv om der ingen grund er til at
poste penge i aircon og alt det andet gejl i forhold til at få en bil der
måske har kørt på den lave side af de 200.000 km.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-12-03 16:37

On Fri, 26 Dec 2003 16:27:45 +0100, "Peter Andersen"
> [...]

>mennesker hvor den ene arbejder, den anden er på SU som er rimelig til at ha

En bil i dén prisklasse vil sjældent være så stabil, som du lægger op
til!

>Den Roland foreslog

? -> Jan W vel?

>var da en mulighed selv om der ingen grund er til at
>poste penge i aircon og alt det andet gejl i forhold til at få en bil der
>måske har kørt på den lave side af de 200.000 km.

Det var faktisk et rimeligt godt fund, IMO

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 26-12-03 16:41

[klip]

> Det var faktisk et rimeligt godt fund, IMO

Enig - den Nissan burde som udgangspunkt ikke give problemer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 26-12-03 16:39

En bil fra 92 kan ligeså vel "gå i stå" på motorvejen som en fra 88.

Alle biler kræver rep. i den prisklasse. Før eller siden. Hvis jeg var jer
ville jeg nok se mig om efter et godt eksemplar af feks Kadett E Sedan 1,3

Hvis du kan finde en i god stand (MHT rust) er den noget af det billigste at
holde kørende...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-12-03 16:38

Peter Andersen wrote:

> og nej, den skal ikke være smart

Hmm, så duer det jo ikke med en Sierra

> [...]
> motorvejen midt i det hele.
> Det er i praksis kravene! det vigtigste er simpelthen at den ikke må

Det er nok nærmest umuligt at finde en gammel bil, som med garanti ikke går
i stykker (ikke engang en ny bil, kan vide sig sikker).
"Charmen" ved gamle brugte biler, er at de jo kan risikere (oftere end nye)
at gå i stykker, da alting jo som regel har en begrænset levetid.

> for der er ingen penge til
> bilreparation.

Man skal altid regne med penge til rep. + løbende vedligeholdelse, især hvis
man ikke selv kan skrue.
Ingen penge = ingen bil.

> Dvs. billig i reparation og i benzinforbrug,
> forsikring osv.
>
> Så egentlig er det jo små krav, men hvad får man for pengene og hvad
> er en rimelig pris for sådan en spand?

Jeg vil anbefale at finde en bil omkring 10-15000,- kr. og så gemme resten
af pengene til evt. uforudsete udgifter i.f.b. med bilen.
Evt. en Ford Escort Mk4, de kan findes til omkring den pris, og i en relativ
god stand.

Men husk på, at (næsten) alle gamle biler kan/vil gå i stykker før eller
siden

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 26-12-03 19:14

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, så duer det jo ikke med en Sierra

ROFL

> [...]
> af pengene til evt. uforudsete udgifter i.f.b. med bilen.
> Evt. en Ford Escort Mk4, de kan findes til omkring den pris, og i en
Da kravet er noget der ikke lige går i stykker så undre, det mig at du
bringer en Escort på banen for det er da næsten det sidste jeg vil smide
penge efter.
Indrømmet det kan blive svært, i det prisleje, at finde noget der har chance
for at køre rimeligt problemfrit, men måske en 323, Corolla kan klare det,
eller måske en Golf, det vigtigste er nok bare at finde noget der ikke har
været i hænderne på en "Brian" type.

Kim

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-12-03 19:54

Kim Hansen wrote:
> Da kravet er noget der ikke lige går i stykker så undre, det mig at du
> bringer en Escort på banen for det er da næsten det sidste jeg vil
> smide penge efter.

Jeg har haft en del Escorter (og andre Ford'er også), og min erfaring siger
mig, at de ikke går mere (eller mindre) i stykker end alle andre biler.
Alle biler kan ødelægges, hvis de ikke vedligeholdes efter foreskrifterne.
Nu har jeg bare en del erfaring med netop Escort, som en god, stabil og
billig bil, derfor nævnte jeg den.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Hansen

Dato : 27-12-03 01:13

> [...]
> Nu har jeg bare en del erfaring med netop Escort, som en god, stabil og

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke selv har ejet en Escort, men de 3 ud af 4
jeg kender der har haft Escort har bestemt ikke været glade for deres, og
har alle fortrudt de købte dem, det skal lige nævnes at de 3 biler alle var
mellem 6 og 10 år gamle da de blev købt (den sidste købte sin fra ny af og
skiftede den efter 3 år), og udfra det er jeg lidt skeptisk overfor Escort
især når prisen ligger under 30.000,-.

Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-12-03 14:49

Peter Andersen wrote:

> Hvad er godt, hvad er dårligt, hvad er billigst i reservedele og
> hvordan gardere man sig i forhold til ikke at blive snydt osv.

Lad være med at købe en bil, der ikke er solgt ret mange af - så er den
nemlig oftere dyr i reservedele.

Her har du et potentielt godt køb:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=346287&page=6

- 2.0-motor
- Aircon
- Gode køreegenskaber

Bilens svaghed er rust - men den er nysynet, og lur mig, om ikke du kan løbe
med den for maks 20.000 kroner. Hvis du agter at tage ud at se på den, så
spørg igen, så skal du få mere info på modellen og generelt.

--
Jan W Nielsen
Vectra 2.0

Fra : NIL

Dato : 26-12-03 16:53

> [...]
> gardere man sig i forhold til ikke at blive snydt osv.
>
> De har ikke meget tid til at kigge rundt og spørge og læse bøger om

Hej...

Kort svar: Toyota Corolla! Den går I ikke galt i byen med.

Hilsen
NIL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-12-03 19:17

Peter Andersen skriver:

> De har ikke meget tid til at kigge rundt og spørge og læse bøger om det.....
> Kan i hjælpe derude?

Golf II

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter Andersen

Dato : 26-12-03 19:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Peter Andersen skriver:

> Golf II
>
> Klaus

OFr lige at samle sammen på det hele: nej, selvfølgelig kan man ikke få en
bil til den pris der garanteret ikke går i stykker, det jeg mener er
selvfølgelig bare at vi skal undgå at købe noget hvor man med rimelighed kan
sige chancen er stor, fx. et eller andet lig til 2.000kr.

Er der mærker der kan anbefales og hvad skal man holde sig fra?

Klaus nævner Golf, andre har fat i Nissa og Toyota...? Ford og Opel er noget
bras eller hvad?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-12-03 19:51

Peter Andersen wrote:

> [...]
> 2.000kr.
>
> Er der mærker der kan anbefales og hvad skal man holde sig fra?

Som tidligere nævnt, så køb en almindelig gængse bil, det går man som regel
ikke helt galt i byen med.
Det vigtigeste er dog standen/vedligeholdelsen på bilen, og ikke så meget
mærket/modellen.

> Klaus nævner Golf, andre har fat i Nissa og Toyota...? Ford og Opel
> er noget bras eller hvad?

Ford og Opel er lige så gode/dårlige som alle andre biler, hvad det angår.
Alle biler har deres egne svagheder.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-12-03 21:19

Peter Andersen skriver:

> Klaus nævner Golf, andre har fat i Nissa og Toyota...? Ford og Opel er noget
> bras eller hvad?

Jeg turde ikke satse på en Nissan, så hellere en Toyota.

Opel og Ford har jeg lidt antiparti imod, har nok bare kørt for mange.

Golf II er ud fra devisen: Der kører f... mange af dem, går de i stykker
er de billige og yderst simple at reparere !

Fra : Elbarto Simsoniac

Dato : 26-12-03 22:21

Min mutter købte en citroen BX19 TZI for 5000,-kr og en kasse øl
Den har so far kørt i 5-6 mdr uden værkstedsbesøg det der har været har jeg
klaret
ude i indkørslen

Enste der er med den er at den bruger lidt olie men asso den får oss lidt
tæsk

Erik Elbarto

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 22:44

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev :

>Klaus nævner Golf, andre har fat i Nissa og Toyota...? Ford og Opel er noget
>bras eller hvad?

Næeh - hvorfor skulle de være det ?

Jeg og mange andre har rimeligt gode erfaringer med både Opel og Ford

Min Rekord er fra 85, nysynet og problemfri - den har stået mig i
cirka 10 tudser, og burde trille de næste 2 år uden problemer
billige stumper , og extrem driftsikker, da den ikke har noget som
helst moderne eletronisk tingeltangel der kan gå i stykker

Brormanden har lige fået en Sierra 87'er i fin stand, vi gav 4 tusinde
for den, og smider den gennem syn midt i januar - den har vi ikke
fundet nogle fejl på heller

Den forrige Sierra var en stationcar, fundet i markedsgruppen til
kroner 2 tusinde inclusive nummerplader - den kørte 1 år uden bøvl, og
leverede 46 tusinde billige kilometre

Så nej - der er ikke meget ondt at sige om Ford/Opel - der gælder her
det samme,som med alla andre brugte biler : at gøre sig klar over hvad
man står med

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 22:46

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så nej - der er ikke meget ondt at sige om Ford/Opel - der gælder her
> det samme,som med alla andre brugte biler : at gøre sig klar over hvad
> man står med

Jeg kan da også kun sige godt om min Opel Omega 2.0i Van model A.

Den kørte næsten 300.000 km, dog på 2 motorer hvoraf den sidste kun
nåede at køre ca. 40.000 km.

Potten var desværre så rusten i de bageste vanger at det var for dyrt at
reparere den.

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 22:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Potten var desværre så rusten i de bageste vanger at det var for dyrt at
>reparere den.

Hvad skete der egentligt med den ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 22:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad skete der egentligt med den ?

Den blev solgt for 1.200,- kr. til en ung mekaniker....dengang
læredreng....nu svend ... endda med højeste udmærkelse.

Så hvem ved, måske skal den igen ud og trille de danske landeveje
tynde..under en ny og forhåbentlig glad ejer..

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 23:03

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev :

>Den blev solgt for 1.200,- kr. til en ung mekaniker....dengang
>læredreng....nu svend ... endda med højeste udmærkelse.

*det* var ikke pænt gjort ;)

>Så hvem ved, måske skal den igen ud og trille de danske landeveje
>tynde..under en ny og forhåbentlig glad ejer..

det må man jo så til gengæld håbe

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 23:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> *det* var ikke pænt gjort ;)

Hør liiige engang mester, du viste jo godt, dén var billigt til salg
..... endda i meeeeget lang tid.

Du kom ikke engang med et bud...

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 23:17

> [...]

><jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Hør liiige engang mester, du viste jo godt, dén var billigt til salg

Åehhh jo - mine 6 hoveder og klæbehjerne (frit stjålet fra en
Phillips annonce) påstår at jeg skam har haft fat i dig desangående
endda pr telefon

>Du kom ikke engang med et bud...

Jow jouww da .... du kender sgu' da mit standard tilbud

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 23:17

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jow jouww da .... du kender sgu' da mit standard tilbud

Feeemhjunerde .... det var for lidt..;)

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 23:20

>Feeemhjunerde .... det var for lidt..;)

You're so not in the clear yet ;)

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 23:21

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> You're so not in the clear yet ;)

Merde .... jeg forstår ikke fransk.

Nå, køberen var en af knægtens kammerater, så jeg har vel (forhåbentlig)
gjort ham en (god) tjeneste.

Borte er den i hvert fald.

Hr. Bjørn