Polplacering for butterworth funktionen
Fra : Morten Møller Jørgen~

Dato : 26-12-03 12:43

Hej,

Hvordan ligger polerne placeret for en butterworth funktion? Jeg ved godt de
ligger placeret cirkulært, men er det en hel eller en halv cirkel. Mange
bøger tegner dem som liggende på en hel cirkel dvs. der faktisk bliver 16
poler for en 8. ordens funktion? Jeg hælder mest til den halve cirkel i det
negative halv plan.

Ligger chebyshev så plaveret på samme måde (bare eliptisk) ?

Mvh.

Morten

Fra : Mathness

Dato : 26-12-03 15:29

"Morten Møller Jørgensen" <grinder213FUCKSPAM@hotmail.com> writes:

> [...]
> poler for en 8. ordens funktion? Jeg hælder mest til den halve cirkel i det

Polerne ligger til "venstre" (Re(s)<0 -> dæmpning), og antallet er
filterets orden (mm. der er "zeroes" der udligner poler).

> Ligger chebyshev så plaveret på samme måde (bare eliptisk) ?

Jeps, det samme for Bessel etc.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Morten Møller Jørgen~

Dato : 26-12-03 16:01

> Polerne ligger til "venstre" (Re(s)<0 -> dæmpning), og antallet er
> filterets orden (mm. der er "zeroes" der udligner poler).

Hvis der er tale om en LPF funktion så er der vel ingen nuller da de alle
vil ligge i uendelig - right?

Mvh.

--
Morten

Fra : Heureka

Dato : 26-12-03 18:28

Hejsa,

Polerne er ikke betinget af at sku' ligge i venstre halvplan! De kan ligge
overalt indenfor enhedscirklen (hvor filteret er stabilt).

Thomas

Fra : Mathness

Dato : 27-12-03 12:00

"Morten Møller Jørgensen" <grinder213FUCKSPAM@hotmail.com> writes:

> Hvis der er tale om en LPF funktion så er der vel ingen nuller da de alle
> vil ligge i uendelig - right?

Korrekt, jeg nævnte det for at få de små detaljer med (håber ikke det
gjorde noget :) ).

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Heureka

Dato : 27-12-03 12:04

Det hele kommer vel egentlig an på om vi snakker analoge eller diskrete
filter...........

Thomas

Fra : Mathness

Dato : 27-12-03 12:13

"Heureka" <stoltzo@hotmail.com> writes:

> Polerne er ikke betinget af at sku' ligge i venstre halvplan! De kan ligge
> overalt indenfor enhedscirklen (hvor filteret er stabilt).

Man kan konstruere filter med poler i det "højre" halv plan, hvis man
har behov for dette. Polerne kan sagtens lige uden for enheds cirklen
uden at være ustabile, se f.eks Bessel filter.

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Mathness

Dato : 27-12-03 16:14

"Heureka" <stoltzo@hotmail.com> writes:

> Det hele kommer vel egentlig an på om vi snakker analoge eller diskrete
> filter...........

Så længe det er i s-plan/teoretisk/ er der ingen forskel. Man kan
eftervise at der ikke er forskel teoretisk, hvis man skulle have lyst
til dette ... :)

Men der er selvfølgelig en del man skal tage højde for når man
frembringer den fysiske konstruktion, f.eks har en op-amp "desværre"
ikke en uendelig forstærkning (hint til overstående paragraf ;p ).

--
Thomas Klietsch
m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Fra : Heureka

Dato : 29-12-03 08:46

> Så længe det er i s-plan/teoretisk/ er der ingen forskel. Man kan
> eftervise at der ikke er forskel teoretisk, hvis man skulle have lys
> til dette ... :)

Meeeen, det er jo rart at få fastlagt domænet så vi er sikrer på at der ikke
optræder misforståelser.

Fra : Heureka

Dato : 29-12-03 12:42

....og et Besselfilter med poler udenfor enhedscirklen (hvis vi er i det
diskrete domæne) og jo også ustabilt (konvergerer mod uendelig)

Du kan evt. tjekke dette i Matlab med:

[B,A]=besself(10,0.5);zplane(B,A) ; stabilt
[B,A]=besself(10,0.9999);zplane(B,A) ; ustabilt

Cheers
Thomas