Hvilken kilde stoler vi mest paa naar de e~
Fra : Kim Melchior

Dato : 25-12-03 17:43

Hvilken kilde stoler vi mest paa?

Jeg er i den situation at jeg har modstridende oplysninger angaaende
en af mine 6 x tipoldemodre.

I 1801 folketaellingen staar hendes mand Lars (Laurids) Nielsen som
enkemand
1801, VESTER PARISH, NORVANG HERRED, LINDET 3 FAMILIE
Niels Laursen Husbonde 38 3 aegteskab Bonde og gaard beboer
Inger Nielsdatter Hans kone 28 1 aegteskab
Niels Nielsen Deres son 6 ugift
Ane Nielsdatter Deres datter 2 ugift
Ingeborg Nielsdatter Hans datter 10 ugift
LARS NIELSEN MANDENS FADER 70 1 ENKEMAND

Fra kirkebogen faar jeg folgende oplysning:
!Death 1803 (Vester Sogn)
6 December dode og 13 December begravet Lars Nielsens Kone i Lindet
67 Aar gammel. Ingeborg Thomasdatter.

Er han Enkemand i 1801 eller dor hun i 1803? Det er umuligt at begge
indforsler er rigtige.

Er der nogen der har et forslag til at faa dette opklaret?

mvh

Kim Melchior

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 25-12-03 19:13

"Kim Melchior" <scangen@netutah.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> indforsler er rigtige.
>
> Er der nogen der har et forslag til at faa dette opklaret?

Det kan da sagtens være sandt begge dele -
den gamle mand kan jo da have giftet sig efter folketællingen 1801, og
derefter dør konen åbenbart i 1803......

Dette kan evt. afklares, hvis du søger i skifteprotokollerne.

Mvh.Bodil..

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-12-03 19:17

Hej Kim
Ja det må du nok spørge om.
Det er sådan at Kirkebogen er nok den der er mest rigtig. folketællingerne
er ført af listefører som faktisk var førende borgere eller husværter for
den enkelte liste.
Men derfor er kirkebogen ikke helt rigtig, men den er det officielle papir,
og må derfor regnes som det mest rigtige, her kan præsten også skrive
forkert.
Der er an anden mulighed at den Lars Nielsen som du slet ikke er den samme
Lars Nielsen som er talt i Folketællingen, det kan være at der i samme
område er flere der hedder det samme, det er da set flere gange.
Hvis du prøver at skrive alle de oplysninger op du har på begge personer,
altså både Lars og hans Hustru, og samtidig skriver alle de opplysninger du
kan finde om disse to personer, og hvis der er flere meds samme navn i samme
sogn så kan du faktisk sammenholde alle oplysningerne og se om der er flere
personer.
Her er der en indikation på at der måske er to forskellige Lars'er, så skal
du have mindst to forskellige kilder der bekræfter hvem der er den rigtige,
her kan du jo udelukke forlketællingen som en god kilde, men hvad med børns
begivenheder, som også er kilder til identifikation af forældrerne.
Altså et stykke detektivarbejde.
Jeg har da en der i 3 forskellige folketællinger fra 1845 til 1860 er født i
to forskellige sogne. Svært? Ja ikke.

Niels Gjermandsen