Når et menneske fylder meget ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-12-03 14:27

se det for jeg jo skudt i skoen fra 1 medlem af min famillen og min x
ano 1982 ..... der synes dog ikke at følge en begrebsmæsig mulig
fyldsgørende forklaring på denne hvad jeg tolker som en uhensigtsmæsig
måde at være menneske på ..... så godt folk er der nogen af jer der
kan hjælpe , med at definere et menneske der fylder meget - hvad er
det ??? er der nogen der kender nogen der fylder meget og hvordan er
det AT HAVE SAMLIV med sligt ..... for jeg begriber det sgu ikke
- da jeg ikke kender nogen der fylder meget ....

også go Jul ....
--

Mv.
Bo M Mogensen

" Så længe jeG er håbeløs er der håb
og der er Håb ENDNU "
ØSTKYST HOSTLERS !

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-12-03 15:27

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> så godt folk er der nogen af jer der
> kan hjælpe , med at definere et menneske der fylder meget - hvad er
> det ???

Det ved jeg ikke. Jeg tror, det kan handle om at tiltrække sig for meget
(ofte negativ) opmærksomhed på bekostning af andre. Med andre ord er det nok
i andres bevidsthed, man fylder for meget. Det kan også være udtryk for, at
man er så selvoptaget, at man kræver meget opmærksomhed uden selv at give en
tilsvarende mængde opmærksomhed til de andre mennesker, man er sammen med.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 24-12-03 15:43

On Wed, 24 Dec 2003 15:27:16 +0100, "Boerge Rahbech Jensen"
<qaasfd@asdf.qø> wrote:

> [...]
>tilsvarende mængde opmærksomhed til de andre mennesker, man er sammen med.

kender du nogen der er på den måde ??

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-12-03 16:47

> kender du nogen der er på den måde ??

Jeg har nok mødt nogen i tidens løb, men umiddelbart kan jeg højest komme i
tanke om mig selv.

Da min bekendtskabskreds mildt sagt er begrænset, er jeg nok ikke den bedste
at spørge.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-12-03 03:53

On Wed, 24 Dec 2003 16:47:00 +0100, "Boerge Rahbech Jensen"
<qaasfd@asdf.qø> wrote:

>Jeg har nok mødt nogen i tidens løb

hvordan var det så ?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-12-03 10:07

> hvordan var det så ?

Ubehageligt. Alt kom på en eller anden måde til at handle om den person. I
mere alvorlige tilfælde blev personen urolig og uinteresseret, lige så snart
opmærksomheden blev rettet mod andre, og benyttede enhver pause til at
fortælle om sine egne problemer.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 25-12-03 10:53

"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> skrev

> [...]
snart
> opmærksomheden blev rettet mod andre, og benyttede enhver pause til at

Jeg kender i hvert fald mindst 1 der er som du beskriver her.

Venligst Anita

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-12-03 22:52

On Thu, 25 Dec 2003 10:53:12 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>Jeg kender i hvert fald mindst 1 der er som du beskriver her.

fortæl hvad der sker hvad han/hun gør eksempeler osv.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-12-03 10:58

> fortæl hvad der sker hvad han/hun gør eksempeler osv.

Det var også min første tanke, men den næste tanke kom hurtigt: Pas på, hvad
du spørger om. Det er ikke sikkert, du kan lide svaret. Min beskrivelse
kunne nemlig godt ligne en god beskrivelse af min adfærd i dette forum.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 26-12-03 11:53

On Fri, 26 Dec 2003 10:57:43 +0100, "Boerge Rahbech Jensen"
<qaasfd@asdf.qø> wrote:

>Det var også min første tanke, men den næste tanke kom hurtigt: Pas på, hvad
>du spørger om. Det er ikke sikkert, du kan lide svaret.

jamen det har jeg helt styr på hvad jeg kan li og ikke li :)

> Min beskrivelse
>kunne nemlig godt ligne en god beskrivelse af min adfærd i dette forum.

samenhæng Børge ???

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-12-03 12:17

> jamen det har jeg helt styr på hvad jeg kan li og ikke li :)

Ok.

> samenhæng Børge ???

Hvad mener du? Jeg fik en mistanke om, at Anitas svar var et hint, som ikke
skulle uddybes. Det er dog meget tænkeligt, jeg tager fejl, omend jeg lige
nu kan siges at bevise min egen påstand. Igen lykkedes det mig at få en tråd
til at handle om - mig.

Noget andet er, at den, der fylder meget, sjældent selv er bevidst om det,
og fejlen lige så godt kan ligge hos den eller dem, der synes, en anden
person fylder for meget.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 26-12-03 13:17

"Boerge Rahbech Jensen" <qaasfd@asdf.qø> skrev i en meddelelse

> [...]
> du spørger om. Det er ikke sikkert, du kan lide svaret. Min beskrivelse
> kunne nemlig godt ligne en god beskrivelse af min adfærd i dette forum.

Da jeg tænkte nærmere over det (det gør jeg ofte, når jeg har skrevet et
indlæg), kom jeg til at tænke på det, Anita tidligere har fortalt om sin
mor. Det er nok mere sandsynligt, det var hende, Anita tænkte på.

I hvert fald kom jeg til at tænke på, at den beskrevne adfærd har været
temmelig udtalt hos min mor, når jeg har været sammen med hende. Det samme
gjorde sig gældende for min far, da han levede. Både min far og min mor
kunne fremhæve deres svagheder med deres adfærd, som blev uddybet med lange,
udførlige forklaringer. Yderligere fortæller min mor gerne lange historier
om, hvordan hun er blevet uretfærdigt behandlet af offentlige myndigheder.
Min mor kan f.eks. bruge sin sygdom som undskyldning for at slippe for noget
eller opnå særlig opmærksomhed og omsorg. Min far havde den samme
tilbøjelighed, som ofte kom til udtryk ved, at han ikke mente, han kunne
sidde på en stol ved spisebordet, og opholdt sig meget på en sofa, når han
var inden døre. Hans to standardforbehold var: "Hvis der ikke sker andet" og
"Jeg ved ikke, om jeg kan holde til det".

I første instans synes det beskrevne adfærdsmønster at udstråle "Se mig!"
Hvis man konfronterer dem og siger fra, forstærkes adfærdsmønstret, således
det udstråler noget i retning af: "Det kan du ikke være bekendt, når jeg nu
er så syg". På den måde kan de kontrollere og styre deres omgivelser.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 27-12-03 04:00

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> [...]
> adfærdsmønstret, således det udstråler noget i retning af: "Det kan
> du ikke være bekendt, når jeg nu er så syg". På den måde kan de

Hvad helvede har al den gang mundlort med seksualitet at gøre ??.. Skulle i
herr Rablebæk og herr Morgenfjols ikke ha' været i en psykologigruppe med
dette ??.. Så ka' i sidde og psykoanalysere hinanden.. *Det* tror jeg sq at
i vil ku' få laaaang tid til at gå med..

//Allan..

--
Fjern FUCKSPAM ved privat svar.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 27-12-03 11:43

On Sat, 27 Dec 2003 04:00:20 +0100, "AG\(Amager\)"
<scorp@fuckspammad.dk> wrote:

>Hvad helvede har al den gang mundlort med seksualitet at gøre ??..

læs fundassen gruppen dækker seksualitet og SAMLIV og er der for helt
topick - det kan man ikke sige om dit indlæg - du kunne med lidt go
villje have sat fut til dsm ...

> Skulle i
>herr Rablebæk og herr Morgenfjols ikke ha' været i en psykologigruppe med
>dette ??.

det er er chikane at skribenter kommer der mere af det gejl for du en
klage til din udbyder - det sker der nok ikke alverden ved i første
omgange ......

de har faktisk en go abuse afdeling !!

jeg kan godt nok ikke se om du

>//Allan..

har flatline ??

fut : dk.admin.netikette

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-12-03 12:05

"AG(Amager)" <scorp@fuckspammad.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad helvede har al den gang mundlort med seksualitet at gøre

Undskyld.

FUT: dk.snak.snik (i mangel af bedre).

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 27-12-03 11:09

> [...]
> indlæg), kom jeg til at tænke på det, Anita tidligere har fortalt om sin
> mor. Det er nok mere sandsynligt, det var hende, Anita tænkte på.

Det er heldigvis ikke min mor, så var jeg nok blevet et noget andet menneske
end tilfældet er.

> [...]
og
> "Jeg ved ikke, om jeg kan holde til det".

Det lyder uhyre bekendt.

> [...]
nu
> er så syg". På den måde kan de kontrollere og styre deres omgivelser.

Yep, sådan kan det meget let fremstå. Samtidig siger hun dog meget ofte -
"Ja, nu er det jo heller ikke fordi vi altid skal snakke om sygdom".

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 27-12-03 11:06

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev

> fortæl hvad der sker hvad han/hun gør eksempeler osv.

Snakker i ét væk, lader ikke andre komme til orde, og hvis det alligevel
lykkes andre at komme til orde, lytter hun ikke til hvad de siger, men
gentager endnu engang det samme pladder, uden at have hørt et ord af hvad
der blev sagt.

Hun undskylder konstant sin adfærd (eller frasiger sig ansvaret for den) -
selvfølgelig ud fra det håb at vi andre så siger, at det da er okay.
Eksempelvis til julefrokosten i forgårs, hvor der røg mange snapser ned.
Enten var det de andre der skålede konstant eller blev ved med at fylde
hendes glas op - det var i hvert fald ikke hendes egen skyld. (Jeg så dog
ingen der stod med flasken nede i halsen på hende).

Mens dette foregår, bliver hun ved med at råbe til mig (som sidder i den
anden ende af bordet) at nu må jeg ikke tænke, at hun er tosset (eller noget
i den stil). Jeg ved ærligt talt ikke hvad jeg skal svare, men siger noget i
retningen af at jeg ikke blander mig i hvad andre foretager sig. (Hvilket
hun jo så ikke hører, men blot fortsætter med at råbe/beklage/undskylde)

Som Børge også er inde på, skal vi altid høre om problemerne i vaskehuset,
med naboerne, med alskens sygdomme, med systemet osv. Det bliver simpelthen
så trættende i længden. Især fordi at når disse historier så er fortalt og
der ikke er nyt at berette om, så starter vi da bare forfra igen...
ak-ak-ak.

Det er både dybt belastende og meget meget sørgeligt. Hendes selvtillid og
overskud er så dårligt, at jeg end ikke vil overveje at fortælle hende, at
hun måske skulle prøve at ændre nogle ting i hendes adfærd, der ville gøre
det nemmere at være sammen med hende. Hun ville på ingen måde kunne forstå
det som en hjælp, men et angreb og ville helt sikkert blive uhyre ked af
det.

Jeg tror ikke der er andet at gøre end at acceptere hvordan hun er, håbe at
hun får det bedre, og så ellers nøjes med at tage hende i små doser, så man
kan kapere hende, frem for at blive sur - hvilket jo ikke er til gavn for
nogen af partnerne.

Når alt dette er sagt, vil jeg sige, at jeg tror mennesker kan fylde meget
på mange forskellige måder. Dette er bare ét eksempel. Men ta' det som en
kompliment at folk er så åbne at de fortæller dig det, og at du er i stand
til at reflektere over hvad de mon mener med det.

Venligst Anita

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 29-12-03 15:53

On Sat, 27 Dec 2003 11:06:00 +0100, "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk>
wrote:

>"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev

>Snakker i ét væk, lader ikke andre komme til orde, og hvis det alligevel
>lykkes andre at komme til orde, lytter hun ikke til hvad de siger,

hæ hæ ja det kender jeg fra et nu afdødt medlem af min famille som jeg
nu godt nok satte meget pris på - hun kunne så også andre ting ind det
MANGE ANDRE ting ... men det var skægt at opserevere fordi hun
"klagede & led " også når hun var i sit S - man kunne mærke hun
hyggede sig ved ..... Nå vider

> men
>gentager endnu engang det samme pladder, uden at have hørt et ord af hvad
>der blev sagt.

Hmm er hun krebs :) ? men har du nogensinde prøvet at holde hende fast
i en samtale evt gå helt amok smække med døren og råbe en masse eder
og forbandelser ( det sidste har jeg gode erfaringer med

>Hun undskylder konstant sin adfærd (eller frasiger sig ansvaret for den) -

det er jo så her man skal holde fast ...jeg tror hun lider og snakken
er bare materien fra såret forslå hende depot medicin osv.
for der er dem der lider også dem der hygger sig ved at lide - og
derfor ikke ønske at finde en løsning på problemet ...de er slemme til
at tage dem de kan få som " gidsler " i derres verden af ævl.

>selvfølgelig ud fra det håb at vi andre så siger, at det da er okay.

ja det hjælper man ikke nogen ved !¨
der skal man holde fast sige det er en belastning og det er dejligt
hun selv er klar over hvor belastene det er for andre mennesker at
høre på det også skal man takke mange gange for den erkendelse da man
simpelthænd ikke selv havde pil til at bringe det op men når hun nu
selv ved dte så er det jo dejligt at , man kan forstå at hun vil gøre
noget ved det ...

> [...]
>hun jo så ikke hører, men blot fortsætter med at råbe/beklage/undskylde)

ja nu går jeg ud fra det er famille vi taler om - det er altid noget
svære da .... man allerede har taget hianden som gidsler fra barnsben
op igenem livet ... det er jo aldrig bare den givne situasion der
snakker med men slet og ret alt det lort man har fortrængt kan huske
og har påvirket hianden med - hele lortet snakker med i den samme -
"samtale " jes bertelsen skrev et sted hvis man har et trauma og for
et nyt så kan man være helt sikker på det alliere sige med alle dem
man har i forvejen - det tror jeg egentligt det er en sætning man kan
med fordel overføre på mange andreforhold i livet ...

> [...]
>så trættende i længden. Især fordi at når disse historier så er fortalt og
>der ikke er nyt at berette om, så starter vi da bare forfra igen...

med fare for at der går BW i det kommer jeg til at tænke på noget som
william blake skrev : God if U created life like a cirkel why dont u
step into it u self an see how U would do "

men jeg tror sgu dybest set det er det som livet handler om : at
springe ondsinde cirkler lære af dem og ikke falde ind i dem igen når
man møder dem i nye former !

når du nu nævner Børge så er det jo netop en del af hans livs tema at
han ikke har kraften til at bryde de cirkler men måske også er
underlagt en angst for at se hvad der er uden for angsten !
så er det lidt mere beroligne at køre i ring fordi - der ved man sgu
da hvad der sker - hvilket i sagens natur ikke gør livet nemmer eller
bedre ....men man bliver ikke overasket eller for nogen andre på
snude.. men ironien i dens mest mailciøse form er jo netop at - der er
alt og vinde og intet at tabe ved at bryde ud !!!

Det jeg vil gøre i dit sted var slet og ret at skrive et brev til din
tyran .... hvis du kan og har energi til det ....

> [...]
>det som en hjælp, men et angreb og ville helt sikkert blive uhyre ked af

jow men kan du så ikke se så deltager du jo i at cirkuset bliver ved -
ved at undlade at tage konfrontasionen ??

> [...]
>kan kapere hende, frem for at blive sur - hvilket jo ikke er til gavn for

jeg tror nu du tager fejl i det sidste et status q i en dårlig
situasion er af det onNde men .... det som man må gøre op med er om
man SELV HAR enegien og viljen til at at gøre noget ved det og om der
er en realistisk mulighed for at det vil føre til noget ....

har selv lige haft en elændig jul med min mor som jeg ellers har haft
fred med de sidste 8 år ..... jeg fatter stadigt ikke selv hvad der
gik galt .... men vi nåede lige derhen hvor hun agerede som hun
var 35 og jeg var 15 i en så modbydelig diskusion så det kun er
parader der taler med parader .... jeg kan sagtens sætte hende skak
mat - da jeg kan bevise at ved hendes skilsmisse foringede hun
bevisligt sine børns levevilkår og undlod at kompensere for dette i
sin selv realsiasion og dermed gjorede sin egen lykke til hendes
børns helved ....den æder hun aldrig , men på den anden side så er
beviserne så tunge at hun heller ikke på en saglig måde kan agumentere
for det modsatte - samt akcepten af dette forhold vil kunne frembringe
en stor san(d?)synelighed for at jeg ikke sener i livet udviklede den
alkoholisme og sikkert manio depresivitet jeg - jeg havde arvet fra
min biologiske far - den for du ikke nogen mor til at æde at hun har
været en del af og spørgemålet er også hvad skulle det rationelt set
også gavne - ud over en lunken følse af den retfærd der kan være i
hævn !

> [...]
>kompliment at folk er så åbne at de fortæller dig det, og at du er i stand
>til at reflektere over hvad de mon mener med det.

jamne jeg takker da for din beretnining .... nu kan det skæres ned til
2 mennesker - min x ano 1982 og hun kan rende mig i røwen også min far
den sidste er værre - men jeg tager mig den frihed og se lidt på det
med en skepsis ... jeg er da ikke i tivl om han oplever det sådan ...
men dte handler mere om at han har et problem der er større ind mit
da han selv har et stort behov for at være centrum og patriaken det
går sgu sådan set også meget godt - vi elsker ham jo allesammen til
trods for hans små særheder ....problemet for ham er hvis man skal
være i centrum på en naturlig og brugervenlig måde så skal man jo
kunne berette og være noget - som andre fork synes er spænende
godt nok er han læge - men for helved hans ferier er ski ferier han
læser tipsbladet og ser sport i tv .... fint nok det er hyggeligt for
ham men det vil jo være urigemeligt at stille krave til andre
mennesker at de ligefrem skulle synes det var spænende at høre om en
illusion han da heller ikke nære

Nå anita et indæg uden sex men med masser af samliv som gruppen nu er
skabt ...

forsat Go jul og godt nytår ......
--

Mv.
Bo M Mogensen

"Puha badder badder." Ejwind K.

Fra : Anita

Dato : 29-12-03 17:19

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev
> Hmm er hun krebs :) ?

No idea. Går fortsat ikke op i den slags pladder.

> men har du nogensinde prøvet at holde hende fast
> i en samtale evt gå helt amok smække med døren og råbe en masse eder
> og forbandelser ( det sidste har jeg gode erfaringer med

Er du svimmel mand? Hun ville sikkert begynde at tude. Desuden er det den
måde hendes datter håndterer hende, uden succes.

> [...]
> derfor ikke ønske at finde en løsning på problemet ...de er slemme til
> at tage dem de kan få som " gidsler " i derres verden af ævl.

Hun er skam allerede fuldt med diverse (bl.a. antidepresiv) medicin, du må
huske på at hun jo fejler mindst 117 ting.

> [...]
> simpelthænd ikke selv havde pil til at bringe det op men når hun nu
> selv ved dte så er det jo dejligt at , man kan forstå at hun vil gøre

Jeg tror desværre ikke at hun selv forstår det. Hverken hvor belastende det
er eller hvad hun burde gøre anderledes. Hun tør ikke kigge indad, hun blev
endda engang opgivet af en psykolog, der mente at han blot ville gøre mere
skade end gavn ved at rode mere i hendes indre. Jeg ved ikke hvad hun gemmer
på, og er heller ikke sikker på at det er mig, der skal tage den kamp.

> [...]
> man har i forvejen - det tror jeg egentligt det er en sætning man kan
> med fordel overføre på mange andreforhold i livet ...

Det lyder meget klogt. (Svigerfamilie)

> [...]
> snude.. men ironien i dens mest mailciøse form er jo netop at - der er
> alt og vinde og intet at tabe ved at bryde ud !!!

Men det kan man vel ikke. Hvis man er SÅ fastlåst i sine mønstre så det er
helt neurotisk, så kan man ikke bare beslutte sig for det, kan man? Desuden
mener hun med garanti ikke at hun har alt at vinde og intet at tabe.

> Det jeg vil gøre i dit sted var slet og ret at skrive et brev til din
> tyran .... hvis du kan og har energi til det ....

Tja, det kunne jeg måske gøre. Men igen, jeg tror ikke det vil nytte noget.
Højest skabe en kedelig stemning.

> jow men kan du så ikke se så deltager du jo i at cirkuset bliver ved -
> ved at undlade at tage konfrontasionen ??

Men det er vel prisen jeg må betale, for at kunne bevare et nogenlunde
forhold til hende.

> [...]
> man SELV HAR enegien og viljen til at at gøre noget ved det og om der
> er en realistisk mulighed for at det vil føre til noget ....

Jeg kunne måske nok finde energien, men om det ville føre til noget er jeg
meget tvivlende overfor.

> [...]
> været en del af og spørgemålet er også hvad skulle det rationelt set
> også gavne - ud over en lunken følse af den retfærd der kan være i

Av for den. Håber I kommer på god fod igen.

> jamne jeg takker da for din beretnining ....

Det var så lidt. Jeg arbejder jo selv med det alt sammen mens jeg beretter.
*S*

> [...]
> ham men det vil jo være urigemeligt at stille krave til andre
> mennesker at de ligefrem skulle synes det var spænende at høre om en

Hvor spændende tror du så det er at høre om tøjvask, indkøb og alle mulige
andre dagligdagsoplevelser? Det vildeste hun kan berette om er når købmanden
nu endnu engang har forsøgt at snyde hende ved at have en vare på tilbud,
som alligevel slåes ind ved kassen til normalpris.

> Nå anita et indæg uden sex men med masser af samliv som gruppen nu er
> skabt ...
>
> forsat Go jul og godt nytår ......

Ditto

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 29-12-03 16:41

> når du nu nævner Børge så er det jo netop en del af hans livs tema at
> han ikke har kraften til at bryde de cirkler men måske også er
> underlagt en angst for at se hvad der er uden for angsten !

Nogle gange gør jeg det nu alligevel - uden at varsko omgivelserne i
forvejen. Det kan være lettere uden presset fra reelle eller indbildte
forventninger fra andre mennesker. Samtidig behøver jeg jo ikke fortælle
andre om det, hvis der ikke kommer noget godt ud af et forsøg.

Noget andet er, at jeg ikke fik skyld for at fylde for meget i julen. Jeg
var nemlig alene med mine to marsvin, og de siger ikke så meget.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Ulvir

Dato : 25-12-03 01:07

er der nogen af jer der
> kan hjælpe , med at definere et menneske der fylder meget ...

Bo Warming?

Vh- Ulvir.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-12-03 03:52

On Thu, 25 Dec 2003 01:07:00 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

>er der nogen af jer der
>
>Bo Warming?

ja så godt kender jeg ham ikke privat ! men hvis du ved det så ..