Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Langtidseksponering m Nikon F70?
Fra : Daniel

Dato : 24-12-03 16:20

Som overskriften siger hvordan indstiller man Nikon F70 til
langtidseksponering?

God jul & godt nytår!
Daniel Pedersen
www.eweb.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-12-03 17:20

Hej Daniel.

Jeg har et Nikon F70, og langtidseksponering kræver at du har en
trådudløser, som kan låses. Jeg har selv en MB-12A, men man kan vist kun få
en MB-12B idag, som er lidt kortere (A'eren har 3 meter kabel og B'eren har
0,7 meter kabel). Ellers skal du benytte 'bulp'-indstillingen og holde
udløseren nede. Derfor er den låsbare trådudløser nødvendig, i hvert fald,
hvis eksponeringstiden skal over 30 sekunder, da den kan låse
udløserknappen.
Hvis du vil holde den under 30 sekunder, skal du bare vælge manuel, blænde
eller lukkertidsstyring. Tror det er lettest med manuel, da du her selv
styrer blænde og lukker.
Håber du kan bruge svaret til noget.

God jul & godt nytår

Thomas Pedersen

Fra : Daniel

Dato : 24-12-03 17:27

Hvordan indstiller man kameraet til bulp?

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-12-03 18:08

Du vælger manuel indstilling 'M', og her sætter du så lukkertiden på det
funktionshjul der er bagpå huset. efter 30 sekunder kommer
bulp-indstillingen, og så skal du holde udløseren nede i den tid du vil have
lukkeren åben. Det er derfor at kablet er en fordel, da du derved undgår
rystelser.

MVH

Thomas

Fra : Daniel

Dato : 24-12-03 19:22

må sige det virker ikke stiller den til M til venster for linsen og på disp
til Mf men den siger bare fEE når jeg prøver at tage billedet!

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-12-03 23:41

Hej Daniel.

Det er ikke skrueknappen nede ved siden af objektivet du skal røre ved. Det
er knappen til autofokus.
Derimod skal du trykke på 'function' og holde denne nede. Så kører du på
hjulet der sidder på bagsiden af kameraet på højre side indtil den pil i
displayet rammer det felt hvor der står 'P' Herefter trykker du på
'set/timer' og drejer igen på hjulet bagpå. Så skal bogstavet i feltet på
displayet ændre sig til 'M' og herefter kan du selv styre din lukkertid og
blænde.

MVH
Thomas

PS: fandt lige dette link på nettet til dit display:
http://math.amu.edu.pl/~modrzew/foto/nikon/f70panel.html
Du skal ændre i det felt der hedder 'Exposure Mode'.

<

Fra : Daniel

Dato : 25-12-03 12:15

Mange tak Thomas så funker det..