Ruder dugger...
Fra : TM

Dato : 25-12-03 23:26

Hej NG

Jeg har en Opel Astra '94, hvor ruderne dugger vildt meget i. Der har altid
været problemer med de bagerste side ruder, men efter jeg har fået skiftet
forrude er hele bilen begyndt at dugge (ved ikke om det har noget med
hinanden at gøre...). I søndags da jeg var ude og køre en længere tur i
øsende regnvejr, duggede mine ruder så meget, at det var uforsvarligt at
køre. Der kom ligesom dråber ned af ruden til sidst - kondens? Jeg har
aldrig før været udsat for at de dugger så meget.

Nogen af jer som kunne have et forslag til hvad der kan være i vejen?

Kan der købes et middel til at holde ruder mindre duggede?

Mvh
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-12-03 23:47

"TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev :

>men efter jeg har fået skiftet
>forrude er hele bilen begyndt at dugge (ved ikke om det har noget med
>hinanden at gøre...).

Det lyder da som om der er opstået en utæthed et eller andet sted

Fra : Coach [4130]

Dato : 25-12-03 23:50

Hey...din blæser står på recirkulation.

Dit problem med dug løbende ned af ruden indvendig, plejer at skyldes, at
man har glemt blæseren var sat til recirkulation.
Recirkulation genbruger luften i kabinen, og når du har siddet længe nok i
bilen recirkulerer den din udåndings fugt i bilen.

mvh
Bri@n

Fra : Gismo

Dato : 26-12-03 00:27

varmeapperatet kan være utæt, virker ruderne fedtet?

Gismo.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-03 20:32

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> varmeapperatet kan være utæt, virker ruderne fedtet?

....et før hørt om Opel.
Check lige din kølervæskestand. Er den for lav risikerer du problemer der er
langt værre end duggede ruder.....

mvh Ole

Fra : TM

Dato : 26-12-03 00:41

> [...]
> Recirkulation genbruger luften i kabinen, og når du har siddet længe nok i
> bilen recirkulerer den din udåndings fugt i bilen.

Hej

Troede jeg også først det var. Problemet er at jeg har været udenlands de
sidste 9 mdr. og mine forældre i mellemtiden har lånt bilen. De klagede også
over at den duggede meget. Kunne se at recirkulations knappen var trykket
ind, og troede så jeg havde løst problemet, men den dugger stadig lige
meget...

Mvh
Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-12-03 00:57

"TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev :

>Kunne se at recirkulations knappen var trykket
>ind, og troede så jeg havde løst problemet, men den dugger stadig lige
>meget...

Der går noget tid før fugten er væk. Jeg ville køre en god lang tur,
med knald på varmen

Fra : Ulrich

Dato : 26-12-03 00:30

"TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig før været udsat for at de dugger så meget.
>
> Nogen af jer som kunne have et forslag til hvad der kan være i vejen?

Ny rude, du skal virkelig pudse den nye rude.
Jeg oplever det samme ved køb af ny bil,
bare det mindste møg på ruden samler dug.
Lur mig om ikke der et mønster i den første dug der kommer,
nogen gange kan man ane de sugekopper der har holdt ruden.
Rengør i noget der lugter effektivt

--
Hygge Ulrich

Fra : //zigge

Dato : 26-12-03 01:48

"TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan der købes et middel til at holde ruder mindre duggede?

Jeg køre rundt med en af de små fugtfjerner dåser om vinteren - og har
aldrig duggede ruder, heller ikke når bilen lige startes og alt er koldt.
Man skal dog huske at tømme beholderen når der står et par cm i den, så
vandet ikke skvulper over i farten.
Jeg plejer at bruge et par dåser op i løbet af en vinter, så i forhold til
alt muligt man kan få på spray der ikke er nær så effektivt er det også en
billig løsning. Ud over det har jeg bemærket at dåsen af en eller anden
grund også giver en mere ren duft i bilen (aner ikke hvorfor).

Mvh
//zigge

Fra : //zigge

Dato : 26-12-03 01:53

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

Nå ja lige en tillægs gevinst - Hvis man køber et par kilo "refil" af
puveret i Matas og opløser i 5 liter varmt vand. Så har man isfjerner til et
par kroner literen. Det skal blot hældes på en forstøversprøjte.
(Tippet er taget fra TV-programmet "Rabatten" og afprøvet med held

Mvh
//zigge

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 26-12-03 01:58

> [...]
> billig løsning. Ud over det har jeg bemærket at dåsen af en eller anden
> grund også giver en mere ren duft i bilen (aner ikke hvorfor).

Dåser??? Hvor køber du dem henne???

Du kan også, når ruderne er tørre, gnide dem ind i opvaske middel.
(koncentreret) dog ikke så meget så du ikke ka se ud af dem. grat dem ind i
opvaske middelet, lad det sidde lidt og tør efter med en ren klud. Det er
knal godt til visiret på en styrthjelm!!

Thomas

Fra : //zigge

Dato : 26-12-03 09:12

"Thomas Hauerslev Andersen" <normal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Dåser??? Hvor køber du dem henne???

Jeg ved altså ikke hvad de hedder, men det er en todelt tingest med en
firkantet skål nederst og et tilsvarende plast net øverst. Man lægger så en
pose med selve fugtfjerneren, som minder om sæbespåner i en stofpose, på et
net imellem de to dele og vandet drypper ned i skålen.

Man kan købe dem i byggemarkeder og hos f.eks. Matas.
Hos Harald Nyborg (http://www.harald-nyborg.dk/)kan man få en der hedder
"Fugtfjerner H35" til en halvtredser, men jeg tror at det er den store
model, dem jeg køber måler ca. 15x15 cemtimeter og koster ca det halve.

Mvh
//zigge

Fra : Vogt, Roland RV

Dato : 26-12-03 14:42

Jeg har gnubbet min forrude i opvaskemiddel. ladet det tøre og pudset
rigtigt rtigtigt godt efter

ingen dug i 3-4 måneder

Fra : Olesen

Dato : 26-12-03 10:49

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "TM" <Tomra@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg køre rundt med en af de små fugtfjerner dåser om vinteren - og har

Vil mene en fugtfjerner er overkill.

Når du kører, så ha' varmen tændt, og blæseren konstant på trin 1,
så har du cirkulation, og når muligheden er der, -langsomtkørende
trafik, så linder (åbner lidt) du vinduet i begge sider, så den opvarmede
og fugtige luft kan komme ud. Det virker i Sierra'en som også
duggede totalt sidste jul...men dengang var det et defekt
varmeapparat som blev skiftet. Er bilen tør, så forsvinder
morgen duggen også meget hurtigere.

Fra : Lau

Dato : 26-12-03 11:09

> [...]
> duggede totalt sidste jul...men dengang var det et defekt
> varmeapparat som blev skiftet. Er bilen tør, så forsvinder

Hvad gør taxa'erne i regn- og snevejr:
Problemet er fugten i sæder og tæpper. Såfremt der ikke er hul direkte ind,
så slæbes al vand ind af fører og passagerer (vådt tøj, sko og udånding) og
sætter i ovennævnte. Når der så kommer lidt varme på bilen, så dugger
ruderne konstant.
1. Sæt varmen på fuld drøn
2. Sæt blæseren ned til fødderne
3. Åben sideruderne 1 cm
Vandet fordamper og forsvinder ud i "moder natur"
4. Kør en lang tur på denne måde
Jeg har kørt taxa i 8 år med den opskrift, samt hjulpet adskillige andre, og
alle har haft succes med den.

Go fornøjelse
vh
Lau

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-03 11:12

"Lau" <removethislau@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 4. Kør en lang tur på denne måde
> Jeg har kørt taxa i 8 år med den opskrift, samt hjulpet adskillige andre,

Eller tænd for air. con.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gismo

Dato : 26-12-03 13:06

Vandet kan også komme ind bag beklædning på dørene, hvis det
plastik der sidder bag beklædnigen ikke er helt tæt løber vandet ind
i bilen istedet for ud i bunden af døren.
beklædningen bliver oftest våd i bunden nær vedhæftning på selve døren

Typisk problem for golf II, måske også for andre.

gismo.