Mercedes webastofyr mont på anden bil
Fra : Ulrich

Dato : 25-12-03 18:29

Jeg har et webasto termotop fyr på min bil,
det er et benzinfyr, men bilen kører på diesel.
Det giver en del røg
Derfor ville jeg sætte et diesel fyr på,
jeg har et webasto fyr fra en MB,
men der er ikke vandpumpe og brændstofpumpe på,
det skal eftermonteres.
Det fyr jeg har nu, har alt integreret.

Hvordan griber jeg sagen an?
Jeg har lavet en lille ting at kikke på
http://home19.inet.tele.dk/uz//fyr.htm
Passer en brændstofpumpe sig selv?
Bare strøm til og den spiller?

--
Hygge Ulrich

Fra : ENN

Dato : 25-12-03 19:07

Hvis ellers fyrene er ens (bortset fra brændstoftypen) bør du kunne montere
brænder/brændkammer over på det fyr med cirkulationspumpe mv. Derudover skal
doseringspumpoen flyttes med da de er forskellige på Benz og
Dieselmodellerne.

Det fyr du har fra Merc. er sikkert en tilskudsvarmer der ikke kan køre uden
motoren kører (og derved cirkulerer vand gennem det) - der findes et kit med
cirkulationspumpe ur osv. så et tilskudsvarmer fyr kan ombygges til et
rigtigt fyr der kan forvarme motor/bil før man starter motoren.

Mange nyere dieselbiler har et sådant tilskudsvarmer fyr som sikrer at man
kan få nok varme i kabinen på kolde dage - motorene er simpelthen så
effektive at de ikke producerer nok varme til at varme kabinen op på kolde
dage.

Fra : Ulrich

Dato : 25-12-03 19:35

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> doseringspumpoen flyttes med da de er forskellige på Benz og

Well, helt ens er de ikke.
Mit har indbygget tank, og pumper til vand og brændstof.
På det nye er disse pumper eksterne.

> [...]
> cirkulationspumpe ur osv. så et tilskudsvarmer fyr kan ombygges til et
> rigtigt fyr der kan forvarme motor/bil før man starter motoren.

Korrekt, der er nemlig plads til pumpen på den udvendige side af fyret.
Det kit du omtaler passer til MB, og koster i øvrigt en krig.
Der er forresten ikke brændstofpumpe med,
den er jo på køretøjet i forvejen (tilskudsvarmeren).

--
Hygge Ulrich

Fra : Rene´

Dato : 25-12-03 19:56

På en mercedes sider der en cirkulations pumpe den koster 700kr hos
mercedes. den skal bare have strøm sammen med fyret. er du sikker på at der
ikke er fødepumpe i fyret? eller se om du kan finde en pumpe ved biltema.
eller måske er mercedes ikke så dyr med en orginal pumpe.

Fra : Rene´

Dato : 25-12-03 19:59

Har du ikke de stik der skal side på fyret ?? hvis du har kan jeg godt
hjælpe dig med hvilke farver der skal bruges. jeg har nemlig selv makket en
del med sådan et fyr på en mercedes. bla. monteret fyret sammen med en mobil
telefon så man bare kan ringe til fyret når der skal varme på..

Fra : Ulrich

Dato : 25-12-03 20:11

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mobil
> telefon så man bare kan ringe til fyret når der skal varme på..

Du må meget gerne sende en mail til mig
Fjern _filter_

Jeg har ledninger på bilen til det gamle fyr,
jeg håber de passer
Jeg er lidt lun på det telefonbetjening

--
Hygge Ulrich

Fra : Flemming

Dato : 25-12-03 20:53

> Du må meget gerne sende en mail til mig

> Jeg er lidt lun på det telefonbetjening

Hov, hov det er vi andre der også er. Så skriv gerne videre her...

--
Mvh. Flemming

Fra : Rene´

Dato : 26-12-03 13:59

Sådan er det på en mercedes..
Blå/Hvid=dianose
Grøn/Lilla=pumpe
Blå/Rød=styring skal have +12 volt så køre fyret og styre selv resten.
Rød/Gul= konstant +12 volt
Brun=stel

Med andre ord så skal du bare give den 12 volt på rød/blå når der skal varme
på evt sammen med strøm til blæser. husk at sætte en diode på så strømen
ikke løber baglæns når du så tænder blæseren. fyret har 2 trin det starter
på højest trin og når vandet er blevet noget varmt skifter det ned på lille
trin. og det slukker helt når vandet er ca. 70 gr varmt. og det slukker også
hvis batteri spåndingen kommer ned på ca 10,5volt, man kan komme ud for at
det gør dette hvis du har et for lille eller dårlig batteri, så skal fyret
nulstilles dette gøres lettes ved at fjerne en af polerne på batteriet, jeg
kan sige at du ikke må gå under et 70 amp/h batteri og det er en god ide at
lade på det måske 1 gang pr 14 dag, især hvis du har mange kortture. det med
mobiltelefonen har jeg lavet med en gammel telefon hvor jeg har målt hvilke
ben under telefonen der kommer strøm ud på når der ringes til den. det
signal bruger jeg så til at trække en transistor som igen et meget lille
elektronik relæ som igen srækker en timer som tænder fyr og varmeblæser du
skal bruge det lavest trin på din varmeblæser, mobiltelefonen har et kort
fra telmore og selvfølige konstant strøm via en mobillader (ombygget
cigartænderlader). kan jeg hjælpe med mere så skriv løs evt. på
rene.rubak@mobilixnet.ok der skal stå .dk
MVh Rene´ MB 220cdi

Fra : ak

Dato : 26-12-03 20:09

> Sådan er det på en mercedes..
> Blå/Hvid=dianose
> Grøn/Lilla=pumpe
> Blå/Rød=styring skal have +12 volt så køre fyret og styre selv resten.
> Rød/Gul= konstant +12 volt
> Brun=stel

Har du lige så gode informationer om et eberspäcer fyr, så er jeg da
interesseret.

Fra : Rene´

Dato : 26-12-03 22:38

Nej kun webasto på mercedes. Men prøv at måle dig frem med en prøvelampe
eller voltmeter, så burde du kunne pejle dig nogenlunde ind på hvad der er
pære og bananer.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-12-03 21:39

> Har du lige så gode informationer om et eberspäcer fyr, så er jeg da
> interesseret.

Hvilken Eberspächer model har du brug for informationer til??

Niels

Fra : ak

Dato : 27-12-03 22:16

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken Eberspächer model har du brug for informationer til??

D4W jeg vil gerne bruge ekstra udgang der er på min fjernbetjening til
C-låsene til at kunne tænde oliefyret med, jeg bruger nu det miniur der
fulgte med fyret, jeg sidder med manualen og kan godt se det er den blå
ledning der går ind i uret, der er beregnet til TP 41 fjernbetjening, men
hvad skal den have + eller - og i hvor lang tid.

A K.
Esbjerg

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-12-03 23:14

> [...]
> ledning der går ind i uret, der er beregnet til TP 41 fjernbetjening, men
> hvad skal den have + eller - og i hvor lang tid.

Som jeg husker det kører fyret kun når det får plus hele tiden fra miniuret,
det får det via den gule ledning.
Den røde ledning på uret er plus, den brune minus og den grå/sorte er
belysning i uret.

Som jeg husker det, giver TP41 enheden også plus hele tiden, så det hjælper
dig ikke meget. Hvis det er sådan kan du kan lige så godt koble dit system,
så du sætter plus på den gule ledning fra uret så længe du vil køre med
fyret. Ellers prøv om TP41 enheden kun skal have kortvarigt plus for at
starte varmeren, men det mener jeg ikke virker.

Niels

Fra : ak

Dato : 27-12-03 23:30

> [...]
> fyret. Ellers prøv om TP41 enheden kun skal have kortvarigt plus for at
> starte varmeren, men det mener jeg ikke virker.

Så tror jeg jeg laver noget med 2 relæer der laver "selvhold" når den ene
får strøm fra C-lås modulet, som så giver den gule + med en diode op mod
uret, så det ikke får strøm baglæns, og så en lille kontakt (ringetryk) som
jeg så kan slå fyret fra på når jeg kommer ind i bilen, og så evt. med en
kontrollampe, ellers må jeg kunne lave det med 3 relæer så det slår fra igen
når det får en impuls igen, så er der lidt at lege med i morgen.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-12-03 00:22

> [...]
igen
> når det får en impuls igen, så er der lidt at lege med i morgen.

Det lyder til du selv har styr på det. På min brors bil var vi lidt
heldigere. Han har en Defa alarm som sjovt nok har en udgang til en
elektrisk Defa motorvarmer. Den udgang er høj hele tiden indtil man trykker
på knappen igen, hvorefter den igen bliver lav, det var jo perfekt til en
opgave tilsvarende din.

Jeg husker at have set et relæ som blot skifter position hver gang det
påvirkes af en spændingspuls, det slipper altså ikke igen. Det ville være
den nemmeste løsning, hvor jeg så det, har jeg desværre glemt.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-12-03 00:26

Niels Bengaard skriver:

> Jeg husker at have set et relæ som blot skifter position hver gang det
> påvirkes af en spændingspuls, det slipper altså ikke igen. Det ville være
> den nemmeste løsning, hvor jeg så det, har jeg desværre glemt.

Kiprelæ - mine forældre har et til lys i overetagen af deres hus (24
volts model).

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ak

Dato : 28-12-03 09:20

> [...]
trykker
> på knappen igen, hvorefter den igen bliver lav, det var jo perfekt til en

Jeg har en kasse med forskellige alarmer der har siddet i en demo stand, det
kunne der var en der i der kunne det jeg skal bruge, så kunne jeg jo skifte
den fjernbetjenings enhed jeg har til C- låsene ud med en af dem.

> Jeg husker at have set et relæ som blot skifter position hver gang det
> påvirkes af en spændingspuls, det slipper altså ikke igen. Det ville være
> den nemmeste løsning, hvor jeg så det, har jeg desværre glemt.

Så kunne jeg måske bruge et lysrelæ fra en af de biler der bare giver en
puls til op og nedblænding, jeg må på jagt i mine gemmer, jeg har faktisk
også noget fjernbetjening og 2 komplette Ardic benzin fyr liggende, det
kunne måske være en mulighed at bruge fjernbetjeningen derfra.