Minimumsmål for bremseskiver?
Fra : nONAME

Dato : 25-12-03 17:55

Hej,

Min bil er netop dumpet ifm periodisk syn. En af tingene den dumpede på var
at bremseskiverne foran var for slidt.

Jeg købte nye ventilerede skiver men da jeg skulle til at montere dem
bemærkede jeg at de skiver som sad på ikke så synderlig slidte ud.

Nu er mit spørgsmål så : Hvad skal tykkelsen egentlig være på skiverne?

Det drejer sig om en Mazda 626 1.6 GC fra 1987. De nye skiver er 20 mm og
dem som sidder på er 18 mm. Det ser dog ud som om at de skiver som sidder på
har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen mellem
selve bremsefladen og den resterende del af skiven.

Borset fra denne "fejl" og en knækket stabilisatorbøs var det en ren
fornøjelse at se ham knægten i synhallen der blev mere og mere desperat for
at finde rust i undervognen - det er der nemlig ikke noget af

Nå nem jeg håber der er nogen som kan hjælpe mht skive tykkelsen.

Go' Jul !

Hilsen

Christian

Fra : Joachim Schmidt

Dato : 25-12-03 18:06

Det ser dog ud som om at de skiver som sidder på
> har været tyndere fra ny af, da der ikke er meget "kant" i overgangen
mellem
> selve bremsefladen og den resterende del af skiven.

Uden at være ekspert på området vil jeg påstå at det er unormalt a
bremseskiver bliver tykkere med alderen...

Fra : nONAME

Dato : 25-12-03 18:14

Det har du jo nok ret i - og det var nu heller ikke det jeg mente.

Det jeg forsøgte at sige var at det kunne se ud som om at de skiver det
sidder på nu aldrig har været 20 mm tykke (altså den gang de var nye), men
mindre (18-19 mm).

Men det ændrer ikke på spørgsmålet : Hvad er minimumsmålet for skive
tykkelsen på en Mazda 626 1.6 GC fra 87 ?

Christian

Fra : ak

Dato : 25-12-03 23:04

"nONAME" <christian@whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det ændrer ikke på spørgsmålet : Hvad er minimumsmålet for skive
> tykkelsen på en Mazda 626 1.6 GC fra 87 ?

Jeg kan da godt forstå du vil prøve at undgå at skifte skiverne, for de er
jo lede at skifte, og det tager jo tit et hjulleje eller 2 med sig.

Fra : alexbo

Dato : 26-12-03 00:00

"ak" skrev

> Jeg kan da godt forstå du vil prøve at undgå at skifte skiverne, for de er
> jo lede at skifte, og det tager jo tit et hjulleje eller 2 med sig.

Ja, hvis man regner med at man bare skruer hjul og caliber af, og så er
skiven lige til at pille af, så får man en
overraskelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : ak

Dato : 26-12-03 00:15

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "ak" skrev

> Ja, hvis man regner med at man bare skruer hjul og caliber af, og så er
> skiven lige til at pille af, så får man en
> overraskelse.

Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
indkørslen en lørdag formiddag.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-12-03 09:03

"ak" <duer@ikke.dk.> skrev i en meddelelse
> Ja, det er ikke lige noget man laver hjemme på parkeringspladsen eller i
> indkørslen en lørdag formiddag.

Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min frokostpause.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 26-12-03 09:39

">
> Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
> På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min
frokostpause.

> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Ja det samme ku jeg på Corollaen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 26-12-03 10:08

Fri, 26 Dec 2003 09:02:42 +0100, skrev "Morten Fruergaard" <mit
fornavn @ mit efternavn . com>, på 15 linier, i
<bsgpv4$82h$1@sunsite.dk>, :

>Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
>På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min frokostpause.

Ditto med en Opel.

På en gammel Fiat 128 kunne det også klare på samme tid, hvis man
havde en stor hammer og mejsel, da skiven helst skulle flækkes for og
få den af.
Men det var nu heller ikke så svært.

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : ak

Dato : 26-12-03 12:09

meddelelse news:bsgpv4$82h$1@sunsite.dk...

> Det kommer godt nok an på, hvilken bil det er.
> På min Chrysler kunne jeg nå at skifte skiver og klodser i min
frokostpause.

> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
> www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Nu var det jo en Mazda 626 fra 1987 der var tale om i det første indlæg, og
der skal navet presses ud af selve lejet, og så sidder skiven boltet fast
bag på navet, det kan du ikke i din frokostpause, og i mange tilfælde tager
det et hjulleje med sig, når det presses fra hinanden.

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 25-12-03 18:12

"nONAME" <christian@whocares.com> wrote in message
> [...]
> bemærkede jeg at de skiver som sad på ikke så synderlig slidte ud.
>
> Nu er mit spørgsmål så : Hvad skal tykkelsen egentlig være på skiverne?

nye skiver skal være 20mm tykke og mindste tykkelsen er 18,5mm med max 0,1mm
sidekast.

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Christian

Dato : 25-12-03 18:20

Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?

Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?

Hilsen

Christian

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 25-12-03 18:42

"Christian" <christian@whocares.com> wrote in message
> Tak for oplysningen - Men hvor finder man sådanne informationer henne ?
>
> Er der en web adresse hvor man kan læse om sådanne ting ?
>
> Hilsen
>
> Christian

Nej.. jeg har slået det op i JOBA som er et opslagsprogram som vi benytter
på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)

/Bo

Fra : Christian

Dato : 25-12-03 18:58

Du skal have mange tak !

Go jul allesammen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-12-03 20:15

Thu, 25 Dec 2003 18:42:14 +0100, skrev Bo Lynnerup, på 22 linier, i
<bsfb27.c0g.1@zeffez.homeip.net>, :

> [...]
>på mit arbejde/læreplads til at finde tekniske data på biler. (vi bruger
>også autodata og tolerance men jeg har kun joba herhjemme)

Tolerance siger 18mm
Men hvis de målte 18 ville jeg også sige de skulle skiftes.
da de jo kommer under løbet af kort tid

Karsten
Opel Vectra DTI

Fra : Lars W. Hagen

Dato : 25-12-03 22:46

Det er ikke nødvendig med den slags opslagsværker da tolerancerne meget ofte
er præget ind i skiven. Det kan ndog meget ofte være næsten umuligt at lase
grundet rust.

Det er generelt at skiverne må slides 1 mm fra hver side. er det ikke
ligeligt fordelt kan man "dumpe" til syn.

Lars W. Hagen

Fra : Kent Nielsen

Dato : 26-12-03 10:03

Hej
"nONAME" <christian@whocares.com> skrev i en meddelelse
> Hej,

KLIP
> [...]

mellem
> selve bremsefladen og den resterende del af skiven.

De er sikkert blevet drejet af, der findes en bremseafdrejer der bruges med
skiven mont. på bilen.
Skiverne kan sidde slemt fast Vi havde en hydraulisk aftrækker til at
afmont. dem med og som en i tråden siger, kan det nemt tage et forhjulsleje
at skifte dem.

Mvh
Kent Nielsen

Tidl. Mazda mekker.