Behandling af riffelskæfte.
Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 19-04-01 16:32

Jeg er den lykkelige ejer af en god og velskydende riffel. MEN skæftet er af
lyst træ og ikke særligt pænt "alt er relativt". Jeg forhørte mig ang. nyt
skæfte knap så lyst m.m. Prisen blev i mine øjne lidt for høj.

Så gjorde jeg det at jeg købte et brev med bejse i det lokale byggemarked og
bejsede mit skæfte. Lod det tørrer godt og gav det så en gang lak, slev ned
o.s.v. Efter 3 lag lak og nedslibning har jeg fået et flot resultat, et
meget mørkt skæfte vel nærmest bordaux når det holdes op i lyset. Resultatet
må være iorden da jeg har fået mange gode kommentarer ang. det gode
resultat.

Jeg kunne også ha' brugt farvebaseret olie men valgte denne gør det selv
metode.

Jaime

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 19-04-01 21:55

In article <9bn0ag$2t9$1@news.cybercity.dk>,
Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk says...
> [...]
> resultat.
>
> Jeg kunne også ha' brugt farvebaseret olie men valgte denne gør det selv

Tillykke med det flotte resultat. Jeg har før brugt almindelig rå
lindolie. Man sliber skæftet ned (hvis det er valnøddetræ) og giver det
olie. Derefter mættes skæftet med olie, og der påføres ny olie ca. 1
gang om ugen i 2-3 måneder. Olien har jeg påført med fin ståluld (000
eller 0000) der samtidig sliber træet en smule. Resultatet er en
silkeblød overflade med nogle meget flotte årer. Den rødlige/mørke
nøddefarve kan det dog godt tage op til et ½ år før den kommer, da
skæftet får sol m.m. Jeg har især fået nogle enormt flotte skæfter til
US karabin på denne måde.
MVH
Henrik