Set på Disco Very "A car is born"
Fra : BS

Dato : 24-12-03 11:32

Jeg så at ham manden som bygger den der Cobra kitcar fylde ATF olie i sin
Sierra manuel gearkasse. Var det en bommert eller skal det være sådan?
Jeg fald i en anden NG over at der findes Rover biler hvor man frit kan
vælge mellem ATF, 20W50 og gearolie til sin gearkasse. Ikke noget jeg
prakticerede dengang jeg var VW mekker.
Må man hælde ATF olie i sin Golf gearkasse og få et blødere vinter
gearskifte?
mvh DerGolf

---

Fra : HC

Dato : 24-12-03 11:52

> [...]
> prakticerede dengang jeg var VW mekker.
> Må man hælde ATF olie i sin Golf gearkasse og få et blødere vinter

Sierra gearkassen kan være en MTX75 og kører derved på automat gearolie.
Min Focus kører også på automat olie.

--
Mvh Hans Jensen
Ford Focus 2,0 med VDO 5000 Navigation

Fra : John Sahl

Dato : 24-12-03 13:11

HC wrote:
> Sierra gearkassen kan være en MTX75 og kører derved på automat
> gearolie. Min Focus kører også på automat olie.

Det kommer 75W80 fuldsyntetisk på min Uno Turbo når
jeg skifter. (Ifølge min mekaniker er det mest slidte/stramme
gearkasser der får automatgearsolie, men dermed også en
større chance for at gearkassen bliver utæt.)

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Kim Kristensen

Dato : 24-12-03 12:51

"BS" <Nospammer@mail.fi> skrev i en meddelelse
> [...]
> prakticerede dengang jeg var VW mekker.
> Må man hælde ATF olie i sin Golf gearkasse og få et blødere vinter

Det passer meget godt med den Rover, den har sikkert haft Honda
motor/gearkasse. Honda har i mange år brugt 10W-40 i gearkassen, nu
foreskriver de MTF eller 10W-30 og 10W-40 som alternativ. Måske er det en
arv fra motorcyklerne som jo bruger den samme olie til motor og gearkasse
(ikke kun samme type men samme olie), sådan er det også på en Mini for
gearkassen ligger jo i bundkaret på sådan en. Jeg ved ikke hvordan det vil
gå hvis du hælder ATF på din Golf, men der er nok nogle svar at hente på det
på vagcars eller andre VW-forsamlinger.

Med venlig hilsen Kim

Fra : ENN

Dato : 24-12-03 12:57

De nyere BMW manuelle gerakasser (ZF og Getrag) bruger også ATF olie.