Bagtøj på sierra 2,0 DOCH
Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 23-12-03 20:18

Mit bagtøj hyler og der er "slup", hvilke stumper plejer det at være der er
gået. er det ikek bare lejer kronhjul og spidshjul, hvad koster disse
stumper

..

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 20:28

> Mit bagtøj hyler og der er "slup", hvilke stumper plejer det at være der
er
> gået. er det ikek bare lejer kronhjul og spidshjul, hvad koster disse
> stumper

er du SIKKER på at det ikke "bare" er kardan'en hvor der er kommet slør?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 20:35

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>er du SIKKER på at det ikke "bare" er kardan'en hvor der er kommet slør?

det hyler den da ikke af ...

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 23-12-03 20:43

> er du SIKKER på at det ikke "bare" er kardan'en hvor der er kommet slør?

Ja alle kryds er i orden hardyskiven skiftede jeg sidste år efter at den gik
i stykker.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 20:33

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen@mail.dk> skrev :

>Mit bagtøj hyler og der er "slup", hvilke stumper plejer det at være der er
>gået. er det ikek bare lejer kronhjul og spidshjul, hvad koster disse
>stumper

Hvis du skifter lejerne, og kron/spidshjul, har du da osse skiftet
stort set det hele

Men øehhhh - kronhjulet er da en del af selv diffet, og kan vidst ikke
sådan bare lige skiftes

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 23-12-03 20:42

> Hvis du skifter lejerne, og kron/spidshjul, har du da osse skiftet
> stort set det hele
Tja men så hyler lortet da ikke længere i det mindste, jeg skal lige ned til
ford på mandag og høre hvad nye stumper koster. Jeg gidre ikke købe et ude
ved en hugger der også hyler.

> Men øehhhh - kronhjulet er da en del af selv diffet, og kan vidst ikke
> sådan bare lige skiftes

Hmm det kan der være noget om, men mon ikke bar at det er nok med lejer og
spidshjul, er der for øvrigt nogen der har en tegning over det bagtøj.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 22:00

"Bjørn ingebrigtsen" <b_ingebrigtsen@mail.dk> skrev :

>Hmm det kan der være noget om, men mon ikke bar at det er nok med lejer og
>spidshjul, er der for øvrigt nogen der har en tegning over det bagtøj.

jeg har ikke - men da jeg tvivler på du kan få stumperne fra andre end
Ford, kan du vel låne en der ?

Fra : alexbo

Dato : 23-12-03 22:01

"Bjørn ingebrigtsen" skrev

> Hmm det kan der være noget om, men mon ikke bar at det er nok med lejer og
> spidshjul, er der for øvrigt nogen der har en tegning over det bagtøj.

Hvis du skal bruge en tegning, så lad være.
At bruge en formue på dele,og ikke vide hvordan det skal samles vil være
synd.
At justere et sæt kron/spidshjul ind så de ikke hyler hverken ved træk eller
påløb er ikke " bare lige".
Det foregår med måleur til sløret og mærkeblåt til at se hvordan tænderne
træder.
Jeg ville ikke gøre det selv.
Køb et brugt, og hvis det hyler, byt det.
Det tager jo ingen tid at skifte.

Hvis du absolut vil, så start med at skille det ad, og se hvordan
trædefladerne ser ud, evt. flyt hjulene i forhold til hinanden.
Det foregår ved at man afmonterer lejerne og skifter shims bagved.

Du skriver at der er slup, men ikke hvor meget, så det er svært at tage
stilling til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn ingebrigtsen

Dato : 23-12-03 22:51

> [...]
> træder.
> Jeg ville ikke gøre det selv.
> Køb et brugt, og hvis det hyler, byt det.

Næ det tager da ikke mere end et par timer men jeg hader at laver tingende
to gange, jeg var ikke klar over at det var så svært at få stillet ind.

> Hvis du absolut vil, så start med at skille det ad, og se hvordan
> trædefladerne ser ud, evt. flyt hjulene i forhold til hinanden.
> Det foregår ved at man afmonterer lejerne og skifter shims bagved.

Ok det tror jeg da at jeg vil prøve at se, jeg har alligevel et liggende som
hyler ligeså meget som det jeg har sat på.

> Du skriver at der er slup, men ikke hvor meget, så det er svært at tage
> stilling til.

HVis jeg tager fat i kardan akslen kan jeg dreje den ca 3-4 cm måske mere,
det er ikke særkig sjovt at køre med inde i byen.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 24-12-03 17:11

> Ok det tror jeg da at jeg vil prøve at se, jeg har alligevel et
> liggende som hyler ligeså meget som det jeg har sat på.

Jeg skiftede osse til en senere type som hylede det samme. Men dog kun ved
85 kmt. Muligvis har jeg et rigtigt sundt liggende, men jeg vil ikke sælge
endnu. Måske om et par måneder. Det er fra en skadet tysker der ikke har
kørt langt.