_VILD_ Saab!
Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-12-03 14:34

I skal lige have denne også:

Dette klip indeholder en Saab 900. Jeg har klippet fra Megasquirt forummet,
og det indeholder et screenshot fra Megatune, til dem der måtte ha int. i
det.
Anyway, den motor tager da gassen ganske acceptabelt, men der er lidt
seriøst turbotøven helt nede i området, men det bliver bedre når der kommer
ladetryk!
Prøv at se 1 ur i øverste række. Det er omdrejningstallet. Ur nummer2 i
rækken viser gasspjældsvinklen, og 1 ur i nederste række viser
ladetrykket.ur2 i nederste række er indsugningslufttemperatur. De resterende
ure viser pulsbredde og dutycycle på hvert dysesæt.
Bid iøvrigt mærke i hvor fed han kører den, iforhold til lambda1. Se bjælken
under urene på laptoppen. Midt på bjælken er lambda1. Fuldt udslag på
bjælken er 0-1volt(hvis de kører med std opsætning).
Den skal alligevel ha fuldt gas et pænt stykke tid, men når turboen er flået
op i omdrejninger så bliver speederresponsen ret ok at høre på.
Den motor lyder iøvrigt ret sund!

ftp://217.210.240.172/Filmer/Jonas_900.avi

Højreklik og gem som. Manden har ikke verdens hurtigste forbindelse, så vælt
nu ikke hans server!

Klippet er små 11mb stort.

Mvh
Henrik

begin 666 icon_eek.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,-`/___P```/_J`$5%1?_.`/_)`/^T`/Z=`/_E`/_]$__^
MD___Z___QP```````````"'Y! $```T`+ `````/``\```17L$DY:IVXU<64
M(A<6C$DBG&,P!4 ;G +K-G(+O+4K[[&KVZX>,#"HO5 VXB"1@J%&A@K!2444
C#@/-]'DL@"@$`L)I)6 G@W!AO39G,16#W(!]9S06NR0"`#L`
`
end

begin 666 icon_biggrin.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,-`$5%1?_J`````/_____.`/_)`/^T`/Z=`/_^D__]$___
MQ___Z__E`````````````"'Y! $```T`+ `````/``\```19L$D):IVXU:40
M(A<&<$D2G,0!3$!GGG"Z:H@IP'<`:LJ;![F""H#XP7"&2E' ;#J3`-M@2AT(
E"E "L$J]JC1:`?>Z`Q,83O*70B 4WF]9IF*H&X89EF4VB0``.P``
`
end

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 14:55

On Tue, 23 Dec 2003 14:34:25 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

> den motor tager da gassen ganske acceptabelt, men der er lidt
> seriøst turbotøven

Og så råber og skriger man herinde,
når jeg nævner det fænomen -> Gosh !!

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:15

> Og så råber og skriger man herinde,
> når jeg nævner det fænomen -> Gosh !!

Hvordan skal den forstås ? eller er jeg gået glip af en "turbo" tråd.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 15:23

On Tue, 23 Dec 2003 15:14:35 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Hvordan skal den forstås ?

Jeg har været ude at prøve et hav af turbo-biler - hver gang kan jeg
konstatere, at de fleste turbomotorer har tøven, og dét bliver ikke
mindre, når de tunes. Hér er så et eksempel - igen!

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:30

> Jeg har været ude at prøve et hav af turbo-biler - hver gang kan jeg
> konstatere, at de fleste turbomotorer har tøven, og dét bliver ikke
> mindre, når de tunes. Hér er så et eksempel - igen!

Ja når der kommer en større turbo på er der mere turbotøven,
det kommer vel ikke som en overraskelse for nogen ?

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 15:31

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja når der kommer en større turbo på er der mere turbotøven,
> det kommer vel ikke som en overraskelse for nogen ?

Så er det jo godt, nogen potter har 2 til at udjævne det værste.

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:35

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det jo godt, nogen potter har 2 til at udjævne det værste.

Jow, og du har endda ikke så stort problem (autogear)

Ved du forresten om den bruger noget spjældsystem til at
kun føde på 1 turbo ved lave rpm ? dette giver endnu quickere
respons .

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 15:40

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved du forresten om den bruger noget spjældsystem til at
> kun føde på 1 turbo ved lave rpm ? dette giver endnu quickere
> respons .

Nope...men jeg ved at et nyt spjældhus med tilhørende indmad koster ca.
7.500,- kr. inkl.. montering.

Jeg har fået et nyt sat i og det samme har naboen.

Naboen var lige ved at gøre en "spræller", da han modtog hans regning.

Hr. Bjørn

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:44

> [...]
>
> Jeg har fået et nyt sat i og det samme har naboen.
>
> Naboen var lige ved at gøre en "spræller", da han modtog hans regning.

Ja det er sgu´ også en pebret pris for sådan en fætter, det skyldes
Drive by wire systemet, der sidder jo en stepmotor + vaccumdåse
og lidt elektronik i spjældhuset, jeg mener at have hørt at til min er
prisen en 5-6000 sek :-/

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-12-03 15:53

> [...]
> Drive by wire systemet, der sidder jo en stepmotor + vaccumdåse
> og lidt elektronik i spjældhuset, jeg mener at have hørt at til min er

Uha, nu blev jeg lige ekstra glad for mit gaskabel!!

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-03 15:56

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bs9ksh$2llv$1@news.cybercity.dk...

KLIP

> Uha, nu blev jeg lige ekstra glad for mit gaskabel!!

Det er jo blot prisen for mere og mere "drive by wire".

Hvad mon ikke et elektronisk rat vil koste ... og ikke mindst at
vedligeholde....

Jo dyrere biler, jo mere elektronisk overvågning og styring indeholder
den, hvilket da også danne grobund for (små-)fejl...!..

Hr. Bjørn

Fra : Soren Kuula

Dato : 23-12-03 17:14

> [...]
> Drive by wire systemet, der sidder jo en stepmotor + vaccumdåse
> og lidt elektronik i spjældhuset, jeg mener at have hørt at til min er

Sjovt .. stepmotorer koster ellers kun 15 kr bulk for de billige, lidt
mere for de bedre .. nogle ingeniører joker med at hvis de mangler en
kontravægt i deres konstruktion er det billigste at bruge en stepmotor.

MVH
Søren

--
Fjern de 4 bogstaver i min mailadresse som er indsat for at hindre s...
Remove the 4 letter word meaning "junk mail" in my mail address.

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 15:42

Mogens Knudsen wrote:
> Jeg har været ude at prøve et hav af turbo-biler - hver gang kan jeg
> konstatere, at de fleste turbomotorer har tøven, og dét bliver ikke
> mindre, når de tunes. Hér er så et eksempel - igen!

Både Anders Møllers og min egen Uno Turbo danner fuldt
tryk ved 2500-2600 omdrejninger så vidt jeg husker, det er
intet problem overhovedet. Jeg kender der imod også et par
biler der først danner fuldt tryk ved 4500 omdrejninger, dette
er i mine øjne slet ikke brugbart overhovedet.

Jeg har planer om opgradering af min turbo og benytter til
den tid også lejligheden til, at vælge en turbo med kuglelejer
som efter sigende, skulle reducere spooluptiden med mellem
15-40% i forhold til en alm. turbo. På den måde satser jeg
på at kunne få en acceptabel spooluptid, uanset at den
formentligt vil være lidt forøget i forhold til nu.

Samtidig holder jeg selvfølgelig et vågent øje til Anders'
kommende forsøg med MegaSquirt, og falder de så heldigt
ud som vi regner med er jeg ret sikker på at samme system
havner på min motor også.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 15:38

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Og så råber og skriger man herinde,
>når jeg nævner det fænomen -> Gosh !!

Århhh hold da op mand ... ;)

Der er da ikke noget der råber og skriger.

(At en bil kan spinne hurtigt op i omdrejninger (i frigear), siger
sgu'dda ikke en dyt om hvordan den magter at medbringe karossen ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 15:41

On Tue, 23 Dec 2003 15:38:19 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Århhh hold da op mand ... ;)
>Der er da ikke noget der råber og skriger.

Gu' er der da det, mand - det er det samme hvergang

>(At en bil kan spinne hurtigt op i omdrejninger (i frigear), siger
>sgu'dda ikke en dyt om hvordan den magter at medbringe karossen ;)

Er der nogen, som mener det?

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 23-12-03 15:50

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Gu' er der da det, mand - det er det samme hvergang

Vrøvl - du ser lygtemænd alle steder ;) Eller er det snemænd ?

>Er der nogen, som mener det?

Hmmmm..... ligger der ikke underforstået at vi snakker speeder
response ? Ellers går jeg beskæmmet væk , og det lige på en struds

Fra : John Sahl

Dato : 23-12-03 15:51

jan@stevns.net wrote:
> Hmmmm..... ligger der ikke underforstået at vi snakker speeder
> response ? Ellers går jeg beskæmmet væk , og det lige på en struds

Jeg går stærkt ud fra at vi taler om hvor hurtigt en turbo-bil
danner fuldt ladetryk?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 23-12-03 16:05

On Tue, 23 Dec 2003 15:50:43 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Jeg går stærkt ud fra at vi taler om hvor hurtigt en turbo-bil
>danner fuldt ladetryk?

Klart!

/Mogens

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 14:57

> I skal lige have denne også:

Hehe, er de ikke alle det

Ja den lyder noget kvik, har du nogle specs, hk, turbo,
primær/sek gearing og lign ?

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-12-03 15:20

> Ja den lyder noget kvik, har du nogle specs, hk, turbo,
> primær/sek gearing og lign ?

Der går rygter om at den skulle ha 535hk og gå 1/4 mile på godt 11 sek.(low
11), men jeg kan ikke helt få fat i manden. Har ellers prøvet. Så nej, jeg
har ingen konkret info,desværre.

Men den går friskt. Lyder som træk på flere aksler kunne være en fornuftig
disposition!

Men jeg lurede godt nok et par gange da jeg så screenshottet, den har
virkeligt fuld gas i enddog meget lang tid, før noget sker, men så tager
pokker da også ved den.

Og lille mig der synes jeg havde turbotøven....

Henrik

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:25

> [...]
> har ingen konkret info,desværre.
>
> Og lille mig der synes jeg havde turbotøven....

Ja sådan er det hvis man vil have den slags hk ud af en 2 liter
Jeg mener Svensk rekord er 11.89 for en 900, så den må ligge
pænt til (måske ny rekord).

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-12-03 15:29

> Ja sådan er det hvis man vil have den slags hk ud af en 2 liter
> Jeg mener Svensk rekord er 11.89 for en 900, så den må ligge
> pænt til (måske ny rekord).

Det er også kun rygter. Ville meget gerne have specs. på bilen, og meget
gerne et datalog og hans opsætning af MS. Måske man kunne lære noget, for
det går da pænt stærkt at kigge på, men selv den acc. han laver på videoen
er ikke i nærheden af 12sek.

Mvh
Henrik

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 15:32

> [...]
> det går da pænt stærkt at kigge på, men selv den acc. han laver på videoen

Næ, sådane tider er kun at finde på en klistret dragstrip med slicks
sålænge der er tale om FWD

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-03 21:51

Torben E wrote:
::: Der går rygter om at den skulle ha 535hk og gå 1/4 mile på godt 11
::: sek.(low 11), men jeg kan ikke helt få fat i manden. Har ellers
::: prøvet. Så nej, jeg har ingen konkret info,desværre.
:::
::: Og lille mig der synes jeg havde turbotøven....
::
:: Ja sådan er det hvis man vil have den slags hk ud af en 2 liter
:: Jeg mener Svensk rekord er 11.89 for en 900, så den må ligge
:: pænt til (måske ny rekord).

BSR/Speedparts Saab 9-5 Lightning gør 1/4-mile på 11,63 /212 km/t.

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 21:54

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
> Torben E wrote:
>
> BSR/Speedparts Saab 9-5 Lightning gør 1/4-mile på 11,63 /212 km/t.

Jeps, jeg mente for en og900

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-03 22:04

Torben E wrote:
:: "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
:: news:3fe8aaad$0$9766$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
::: Torben E wrote:
:::
::: BSR/Speedparts Saab 9-5 Lightning gør 1/4-mile på 11,63 /212 km/t.
:::
::
:: Jeps, jeg mente for en og900

I know....er bare mere imponeret af en 9-5 der vægtmæssigt har flere 100 kg
mere at slæbe "derop"...

M.v.h.

Fra : Torben E

Dato : 23-12-03 22:10

> I know....er bare mere imponeret af en 9-5 der vægtmæssigt har flere 100
kg
> mere at slæbe "derop"...

Rundt regnet omkring 700 kg. mere velsagtens.

Fra : Thomas Krath

Dato : 23-12-03 17:03

> ftp://217.210.240.172/Filmer/Jonas_900.avi
>
> Højreklik og gem som. Manden har ikke verdens hurtigste forbindelse,
> så vælt nu ikke hans server!

Det virker ikke - er der en anden der kan hoste det??

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 17:08

Thomas Krath wrote:
> Det virker ikke - er der en anden der kan hoste det??

Undlad underscoren...

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 23-12-03 17:17

> Undlad underscoren...

Tak :)

Fra : Troels Pedersen

Dato : 23-12-03 17:26

Thomas Krath wrote:

> Tak :)

Det var så lidt

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 23-12-03 17:06

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote in message
> I skal lige have denne også:
>

> ftp://217.210.240.172/Filmer/Jonas_900.avi
>

> Mvh
> Henrik

Den er væk !

Nogen der gider lægge den i binær ?

Ulrik

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 23-12-03 17:09

> Nogen der gider lægge den i binær ?
>
> Ulrik

Jeg kan sende den til een der kan hoste den...måske til carftp, eller?
Og af een eller anden grund så kan jeg ikke smide godt 11mb i en
binærgruppe.

Henrik

Fra : Leonard

Dato : 23-12-03 18:25

"Henrik Mortensen" <dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg kan sende den til een der kan hoste den...måske til carftp, eller?

Nu ligger den også på: http://leonard.dk/jonas900.avi
Jeg kan ikke selv se den, der er noget med et codec, bruger win xp pro
og wma 8.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 23-12-03 19:47

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Nu ligger den også på: http://leonard.dk/jonas900.avi

Takker ;)

> Jeg kan ikke selv se den, der er noget med et codec, bruger win xp pro
> og wma 8.

Så er gode dyr rådne

Vil tro du kan finde det rette codec et sted på nettet ;)

> --
> Leonard
> http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

God jul

Ulrik

Fra : Thomas Krath

Dato : 23-12-03 18:17

> Klippet er små 11mb stort.

Se hellere her:
http://billeder.kkowboy.net/film.php

Følgende film kan klart anbefales :)
- Cossiemanden x-Mas Special (33MB).. DHB2003 vinder
- psycho supra on brands hatch (47MB).. Kiesa i sin Supra
- psycho supra (20MB)..

.... faktisk dem alle - de er sgu imponerende mange af de biler der er klip
med!! :) De klip med Kiesa kan man sagtens se at det er en kører der har
styr på sagerne, som sidder bag rettet!

Go' jul!